Hjælp til kløe søges asap!

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Thitte

Hjælp til kløe søges asap!

Indlæg af Thitte » 18. maj 2013 11:25

Hejsa allesammen :-)
Jeg har netop oprettet dette indlæg på Gnaverportal.dk, men vil også lige prøve her.

Det hele handler om min dværg, Mikkel, som klør sig noget så forfærdeligt. Han klør, klør og klør konstant, og han får sår mange steder heraf. Jeg tog ham naturligvis til dyrlægen hurtigst muligt, og fik en omgang Stronghold til ham - jeg har tidligere haft en guld, som døjede med skab, og jeg mistænker at kløen måske kan være startet som smitte fra ham.
Stronghold havde ingen effekt overhovedet, og Mikkel KLØR sig i vildskab stadigvæk. Afsted til dyrlægen igen, som blev meget overrasket over, at Stronghold ikke havde dræbt hvad end der måtte forårsage kløen. Jeg fik derfor noget kløestillende for at se om det kunne hjælpe ham, men jeg synes heller ikke, at dette har nogen effekt. Dyrlægen konferede med 3 andre dyrlæger, som heller aldrig havde oplevet denne form for kløen før - og jeg har altid været tilfreds med min dyrlæge og hans kendskab til hamster-lidelser, så stoler på, at det ikke bare er fordi han er udvidende på området. Jeg bruger dyrlægerne ude på Dyrehospitalet City Syd i Aalborg.

Jeg ringede så ud til dyrlægen efter at have researchet lidt og spurgt mig til råds ved fx Kenneth Worm og Steph fra Lux-shoppen, og foreslog om det kunne være blodmider? Han sagde, at det burde Stronghold have taget - men er det ikke med Frontline man behandler blodmider?

Jeg har også været inde over om det kunne være allergi for noget, men det kløestillende burde jo have taget kløen herfra.... Jeg har flyttet Mikkel i et noget mindre bur med absolut minimum af ting, for at se om det kan være allergi for noget i hans gamle bur.
Før gik han på Biobase og fik Hamster Crispy, men har flyttet ham på Carefresh og Hamster Complete for at se om det muligvis kunne give noget udfald.
Mikkel er ikke engang 1 år gammel endnu, så jeg synes det er tidligt, hvis det skulle være aldersbetinget. Han er hybrid og købt i dyrhandel, så jeg ved desværre intet om fortid eller forældre.

Jeg er simpelthen så fortvivlet, da jeg jo ikke vil have at han skal have sådan en kløe, for det må jo være ekstremt udmattende og irriterende at skulle klø sig konstant.
Har I nogen idéer eller bud på hvad det muligvis kunne være? Alle råd modtages med kyshånd! :-)

Jeg ønsker jer alle en fantastisk god og solrig lørdag :-)
Mvh Mette Johansen
Mvh Mette og guldhammien Naya (o: Sov sødt mine to drenge, Malthe og Mikkel <3.

Maria1997

Re: Hjælp til kløe søges asap!

Indlæg af Maria1997 » 18. maj 2013 12:25

Stronghold skulle gerne have taget det, da det er stærke sager. Du kunne jo også prøve med Frontline, måske hjælper det.

Jeg vil ikke tro, at det er blodmider. Men jeg kender desværre ikke til det.

Jeg krydser i hvertfald fingre for Mikkel og dig :crossed:
Hilsen

Fie, Eli og Maria

Sov sødt min lille Hannibal <3 (29.04.12 - 19.05.14)

burrus

Indlæg af burrus » 18. maj 2013 16:03

stronghold tager ikke alt! men det burde dræbe blodmider...

jeg kan ikke lade være med at tænke pelsmider - der skal tages et skrab af huden hos dyrlægen og kigges i mikroskop om der er noget...

foder- eller bundstrø allergi "kan" være en mulighed, der er kun en vej frem og det er at forsøge at udelukke forskellige fødekilder han får nu - eller også kan det være mangelsygdom, altså han mangler noget (her ku jeg tænke f.eks. fedt i kosten, hvis han udelukkende kun får hamster crispy)

værste ting - som jeg bare ikke håber det er - kunne være hudcancer... det har jeg mistet en enkelt kineser til og det kan man intet stille op over for :(
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Lotte

Indlæg af Lotte » 19. maj 2013 07:13

Jeg har haft en hamster med pelsmider, og han mistede sin pels ved hofterne. Men det var slet ikke så slemt, som det lyder til, at Mikkel har det. Jeg så aldrig Futte klø sig, og han fik heller ikke sår. Men selvfølgelig kan det være en mulighed, at det er pelsmider, din hamster har i meget svær grad.
Min hamster fik nogle dråber gnedet bag ørerne hver 10. dag af dyrlægen og skulle desuden have noget medicin hver dag (kan ikke lige huske hvad). Det hele tog 5-6 uger. Dette er det eneste tilfælde af kløe, som en af mine hamstere har været udsat for, og alle mine guldbamser (14 i alt) har været fra dyrehandlere.
Jeg håber godt nok, du og dyrlægen snart får has på Mikkels kløe, for det er da ikke til at holde ud hverken for dig eller for Mikkel.

Thitte

Indlæg af Thitte » 27. maj 2013 16:25

Hej alle I søde mennesker :-)
Tusind tak for jeres svar!

Mikkel var ved dyrlægen igen, da jeg blev meget urolig for hans helbred. Han var sløj, og virkede slet ikke oplagt.
Han har tabt sig rigtig meget den seneste tid, men dyrlægen kunne se, at kløen var i bedring, men hun ville ikke behandle med Imovec før hans helbred var nogenlunde igen, så nu er han på fede op-kur og få det meget bedre i en fart-kur, så han bliver rigtig forkælet i håb om at han snart stiger i vægt, så vi kan få behandlet den kløe :-)!
Jeg skal nok holde jer opdaterede.

Knus!

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 27. maj 2013 17:51

Sikke en dejlig nyhed :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Thitte

Indlæg af Thitte » 3. jun 2013 11:29

Endnu en update :-)

Mikkel steg hurtigt i vægt og nåede den vægt, hvor dyrlægen ville have ham op, inden han fik Ivomec, med god hjælp fra søde Nikoline som kunne undvære lidt killingemælk til ham og med hjælp fra en god mængde frø og kerner.
Mikkel fik så Ivomec oralt i fredags og begyndte derefter at klø endnu mere, og lørdag aften opdagede jeg en stor, sort plet i nakken på ham, som mest af alt lignede et blåt mærke eller en blodansamling, så skyndte mig at ringe til vagtdyrlægen. Han fortalte, at det ikke var akut, men at jeg skulle få det tjekket mandag morgen.
Vi har så netop været af sted i morges, og dyrlægen kunne beroligende fortælle, at der blot var tale om pigment-ændringer i huden efter han havde kløet sig selv til sår.
Han kunne også fortælle, at han mente Ivomec virkede, eftersom Mikkel begyndte at klø mere efter at have fået det - det er nemlig fordi æggene klækkes og "æggeskallerne" udstødes fra huden, og det ville klø mere end de voksne mider ville. Så nu er der endelig lidt håb herhjemme igen :-)

Mikkel skal have 2 behandlinger mere med Ivomec og efter 2. behandling skulle vi gerne kunne se store ændringer, så det ser jeg frem til. Mikkel er nu kommet i sit store akvarie igen, og har fået Biobase tilbage så han rigtig kan grave, hvilket han nyder :D . Så tænker han også på lidt andet end bare at klø :-)

Update kommer når Mikkel har fået yderlige behandlinger.

Lotte

Indlæg af Lotte » 3. jun 2013 11:54

Pyha, sikke da en omgang den lille fyr har været igennem. Dejligt at høre at der er lyse tider forude. Og dejligt at han nu kan komme i sit store akvarie igen. :D
Hvor er det bare dejligt at høre, at det går fremad.

Thitte

Indlæg af Thitte » 3. jun 2013 12:05

Lotte skrev:Pyha, sikke da en omgang den lille fyr har været igennem. Dejligt at høre at der er lyse tider forude. Og dejligt at han nu kan komme i sit store akvarie igen. :D
Hvor er det bare dejligt at høre, at det går fremad.
Ja for søren, han har været til dyrlægen mindst en gang om ugen de sidste 2 måneder, fået forskelligt medicin og er blevet flyttet mange gange, så nu skal han bare have RO! :-)
Han nyder simpelthen sit akvarie sådan, har leget muldvarp siden kl. 10.00 og endevendt alt bundstrøelsen.
Tak for din hjælp her i processen - det er skønt at kunne sparre med andre herinde når det hele virker lidt uoverskueligt for både dyrlæge og hønemor her ;-)

Luna

Indlæg af Luna » 3. jun 2013 13:34

Hvor er det fantastisk at høre!! ville han have killingemælken? Hvor er det skønt at han ser ud til at klare den! :klap:
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 3. jun 2013 19:22

Ej, hvor skønt det endelig går den rigtige vej :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Thitte

Indlæg af Thitte » 3. jun 2013 21:51

Luna skrev:Hvor er det fantastisk at høre!! ville han have killingemælken? Hvor er det skønt at han ser ud til at klare den! :klap:
Ja for søren! Han lapper den i sig og synes det er hyyyggeligt når man må drikke det fra mors finger ;-) Er dog lidt påpasselig med at give for meget, da han ikke kan klare en omgang diarre pt, men tror næsten det ny livret :-D
Ja, er så lykkelig! Endelig er der håb forude!

Thitte

Indlæg af Thitte » 3. jun 2013 21:52

mosegaardmortensen89 skrev:Ej, hvor skønt det endelig går den rigtige vej :D
Jaaaa! Endelig lys forude :D

Luna

Indlæg af Luna » 4. jun 2013 00:07

Hvor er det bare fantastisk!!! Er så glad for det hjalp!
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Lotte

Indlæg af Lotte » 4. jun 2013 09:28

Det lyder også, som om den lille fyr har fået mere mod på det hele, og at han i det hele taget virker gladere. Hvor er det bare dejligt at høre, at det går fremad. :D
Du og hamsterne har da godt nok også haft en del at slås med.

Låst