Lus, tæger eller lign. Hjælp!!!! :(

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Hamscanim

Lus, tæger eller lign. Hjælp!!!! :(

Indlæg af Hamscanim » 2. jun 2013 22:30

Jeg er helt ude af den. Jeg har for 2 minutter siden fundet ud af min elskede hamster pige, har en eller anden form for parasit på sig som ikke burde være det. Om det er lus eller hvad, ved jeg ikke.

For cirka en uge siden, puttede jeg en smule olie i hendes hjul så ikke de skulle larme. Efter det, kørte det vildt hurtigt rundt så hun nogle gange faldt af. I forbindelse med dette er hun begyndt at pive, og jeg troede at hun pev på grund af dette. Så jeg har i en hel uge, ikke hjulpet hende på nogen måder. Det dræber mig fuldstændig jeg er ude af mit gode skind.

Jeg tog hende op for 2 minutter siden, og så at der kravlede en lille sort prik rundt på hendes ryk. Jeg tog den af og ned på bordet. Den var 100% levende, en lus eller en tæge eller lign. Jeg maste den, og der kom blod ud.

Derefter checkede jeg hende yderligere og så en masse bittesmå sorte prikker ved hendes fødder. (Andre steder på kroppen kan jeg ikke se noget, da hendes pels der er sort) Nu hvor jeg ved at den er gal, kan jeg ikke undgå at høre hver gang hun piver. Det dræber mit hjerte er så ked af det. :'(

Skal ringe til dyrelægen som det første i morgen og tage hende derover for en behandling. Hvordan foregår det? Smitter det til mennesker? Hvordan skal jeg rense hendes bur i forbindelse med? (Sikkert svar dyrelægen også vil fortælle mig men spørger alligevel)

Har været nødt til at tage ørepropper i fordi jeg ikke kan klare lyden af at hun piver. Men kan jo ikke gøre noget på denne tid. Er der en døgn dyrelæge? Eller bare et døgn åbent telefon linje?

Hvor er der en god gnaver dyrelæge i københavn? Håber virkelig på et hurtigt svar jeg er så ked af det.

mosegaardmortensen89

Re: Lus, tæger eller lign. Hjælp!!!! :(

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 2. jun 2013 23:16

Hvor er jeg ked af din pige har fået små dyr i pelsen og buret :-(

Jeg tror at hvis det var mig ville jeg helst forsøge at få de små dyr væk og sætte hende i et nyt bur uden nogen ting fra det gamle bur. Eller jeg vil tømme buret for ting og strøelse og putte hende i uden ting fra det gamle bur.

Jeg tror dyrlægen vil sige det skal gøres rent med noget der dræber bakterier f.eks. Rodalon.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med de andre ting. Men krydser fingre for hende og håber hun snart har det bedre :crossed:
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Luna

Indlæg af Luna » 2. jun 2013 23:28

Øv hvor forfærdeligt! Jeg ville også skynde mig at rense buret og fjerne alle de ting de små kryb kam gemme sig i og så komme til dyrlægen i morgen! Kram til dig og krydser fingre!
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Hamscanim

Indlæg af Hamscanim » 2. jun 2013 23:38

Problemet er, at det var meningen mig og min kæreste skulle ud og købe bundstrøelse i morgen i forbindelse med bur skiftet. Har ikke mere lige pt. Rigtig dårlig timing. Føler sådan en skyld følelse at hun er i ubehag..

Billede

Billede

Hun har siddet i denne stilling i en hel time, uden at bevæge sig eller sige en lyd. Hvorfor tror i hun gør det :(
Kan bare ikke vente til kl. bliver 8 så jeg kan ringe til dyrelægen. Min kæreste kan også køre mig derned kl. 1.

Hamscanim

Indlæg af Hamscanim » 3. jun 2013 01:53

Jeg fandt nogle af mit gamle carefresh bedding (som jeg godt nok er allergisk overfor) og har siden midnat steraliseret alle genstande i hendes bur sammen med min kæreste.
Og vi har skiftet hendes bur nu, indtil i morgen hvor hun forhåbentlig starter på behandling. Dog har hun fået et lidt kedeligt bur, med kun 1 hjul, en sko tøjs æske som hus, mad/drikke :)

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 3. jun 2013 08:01

Skriv gerne hvordan det går ved dyrlægen og med hende. Jeg håber på det hun snart har det rigtig godt igen
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

burrus

Indlæg af burrus » 3. jun 2013 08:17

langt det meste utøj klares helt uden problemer med frontline spray, som kan købes på apoteket (husk det SKAL være spray udgaven!) :) det er bare 3 behandlinger med 14 dages mellemrum og rengøring af buret hver 14. dag samtidig - så er langt de fleste utøj langt væk. Der findes kun direkte pelsmider som ikke dør af frontline, men lus, lopper og blodmider dør på stedet af frontline.

(har man træting lærte jeg med tiden at hvis man spray'er det ind i frontline, ligger det i en pose med klemme på, så skolder man det dagen efter ved at hælde kogene vand over det og smider det så i fryseren i 18 timer - så er det good to go igen :) så får man både voksne kryb, larver OG æggene slået ihjel på trætingene :) lidt omstændigt, men så er man fri for at smide alle trætingene ud! :) )
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Lotte

Indlæg af Lotte » 3. jun 2013 08:54

Hej
Ved ikke om du har fundet en dyrlæge, men jeg kender en fantastisk dyrlæge på Kongelundens Dyreklinik på Amager, Rikke hedder hun, og hun er fantastisk til gnavere.
Håber din lille ven snart får det bedre.

Hamscanim

Indlæg af Hamscanim » 3. jun 2013 09:09

Har lige ringet til dyrelægen, og skal derned idag kl. kvart over 4. Hun finder også ud af om det er lopper, lus eller mider.
Har kogt alle tingene fra hendes bur igår. Og giver det en omgang igen i dag. Ved ikke om det dør af kogende vand? Har ikke lagt noget af det tilbage i buret endnu, men vil også få købt sådan en spray og spraye det hele før jeg overhovedet overvejer at putte det i buret efter hun er blevet rask.

Vil selvfølgelig også spørge dyrelægen til råds. Men er ihvertfald rigtig glad for at hun kommer i behandling idag. Min stakkels pige :( Kan ikke få ud af mit hovede, at hun har grædt og pivet i over en uge, og jeg troede det var pågrund af hjulet. Har haft hende oppe rigtig mange gange, og har aldrig set noget på hende før i går :(

Derudover har min han hamster været i samme løbegård som hende, så han er sikkert også smittet.

burrus

Indlæg af burrus » 3. jun 2013 09:48

Kogende vand dræber alle levende utøj ihvertfald fald, men tror det skal i fryseren i 18 timer for at larver og måske æg dør også...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Thitte

Indlæg af Thitte » 3. jun 2013 11:21

Nu må du ikke være for hård ved dig selv.
Du smurte jo hjulet for at hjælpe hende og for at gøre noget godt for hende - og sygdomme, som fx mider eller lopper er utrolig svære at se, så det er bestemt ikke din "skyld" at hun har døjet med det.
Selvfølgelig er det træls, at hun har fået det, men det kan i langt det fleste tilfælde behandles nogenlunde hurtigt, og du gør jo alt det rigtige for hende nu hvor du er klar over hvad hun fejler.

Dog kan jeg ikke lide at hun piver. Det synes jeg ikke at hun burde gøre pga. mider/lopper/lus, da det jo ikke decideret gør ondt på hende. Jeg har selv døjet med mider på min dværg længe nu, fordi intet hjælper, men han har aldrig pevet over kløen. Er der nogen andre herinde, som ved hvorvidt de små normalt piver over kløen?

Jeg ville i hvert fald bede dyrlægen tjekke hende grundigt for andre evt. skader efter styrtet i hjulet, bare så du er på den sikre side! :-)

Jeg krydser fingre for jer!
Mvh Mette og guldhammien Naya (o: Sov sødt mine to drenge, Malthe og Mikkel <3.

burrus

Indlæg af burrus » 3. jun 2013 11:25

Thitte skrev: Dog kan jeg ikke lide at hun piver. Det synes jeg ikke at hun burde gøre pga. mider/lopper/lus, da det jo ikke decideret gør ondt på hende.
Jo hvis det er blodmider eller lopper kan det faktisk godt klø noget så skrækkeligt at de piver - det har jeg desværre prøvet af et par omgange :( havde en campbells som bare lå og "Per" hver gang han trak vejret indtil frontlinen rigtig virkede.
Pia B

Thitte

Indlæg af Thitte » 3. jun 2013 11:32

burrus skrev:
Thitte skrev: Dog kan jeg ikke lide at hun piver. Det synes jeg ikke at hun burde gøre pga. mider/lopper/lus, da det jo ikke decideret gør ondt på hende.
Jo hvis det er blodmider eller lopper kan det faktisk godt klø noget så skrækkeligt at de piver - det har jeg desværre prøvet af et par omgange :( havde en campbells som bare lå og "Per" hver gang han trak vejret indtil frontlinen rigtig virkede.
Ej, puha da :-( Det vidste jeg slet ikke.

burrus

Indlæg af burrus » 3. jun 2013 11:52

Thitte skrev:
burrus skrev:
Ej, puha da :-( Det vidste jeg slet ikke.
Det er derfor man ikke skal tage alt for let på det utøj/parasitter. Det er bestemt ikke smertefrit for dem, da utøj kan bide pænt hårdt og kan potentielt slå hamsteren ihjel, hvis ikke man får grebet ind. Blodmider er helt klart de værste! De sætter sig i duftkirtler, bag ørerne og i lysken hvor huden er tynd og de kan få blod let. Og så går det bare stærkt :(

... Jeg har mistet et par hamstere på den konto og har af samme grund altid frontlinen spray i huset og ingen flytter ind uden at få et pift og alle bliver behandlet løbende forebyggende (jeg havde store problemer med at en fra min klasse slæbte lopper med - og det sprang lige på mine hamstere :( :headbang: )
Pia B

Thitte

Indlæg af Thitte » 3. jun 2013 12:13

burrus skrev: Det er derfor man ikke skal tage alt for let på det utøj/parasitter. Det er bestemt ikke smertefrit for dem, da utøj kan bide pænt hårdt og kan potentielt slå hamsteren ihjel, hvis ikke man får grebet ind. Blodmider er helt klart de værste! De sætter sig i duftkirtler, bag ørerne og i lysken hvor huden er tynd og de kan få blod let. Og så går det bare stærkt :(

... Jeg har mistet et par hamstere på den konto og har af samme grund altid frontlinen spray i huset og ingen flytter ind uden at få et pift og alle bliver behandlet løbende forebyggende (jeg havde store problemer med at en fra min klasse slæbte lopper med - og det sprang lige på mine hamstere :( :headbang: )
Ved desværre godt hvor hårdt ramt de små pus kan være, døjer selv med utøj for tiden hvor intet synes at hjælpe overhovedet.
Det er også bare super godt - og nødvendigt - at tage sine forbehold for utøj, og hvor er det dog respektløs af ham/hende ikke at behandle deres dyr mod utøj, så du skulle døje med det :(

Låst