Alderdom

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
LMarie65

Alderdom

Indlæg af LMarie65 » 18. jul 2013 13:40

Hej I hamsterelskere,
jeg og min datter overtog for et år siden lille Nuggi som er en blanding af en guldhamster og noget andet. Hun var et år gammel da vi fik hende og hun er vores lille kæledække og bliver nok forkælet for meget. Men inden for de sidste 14 dage er hun begyndt at gå dårligt. Hun spiser og drikker men bevæger sig ikke så meget rundt mere. Hun er stadig lige nysgerrig og holder sig ren. Jeg er kommet i tvivl om det er på tide at få hende aflivet, hun lider som sagt ikke. Hun sover næsten hele tiden nu. Jeg sørger for at tilbyde hende vand, når jeg synes hun ikke har drukket i lang tid. Nogle gange drikker hun af vandflasken, andre gange vil hun hellere snuse til min hånd. Skal jeg lade hende sove ind selv eller få hende aflivet? For mig virker det ikke til at hun lider, men jeg bryder mig ikke om tanken at en dyrelæge skal stikke i hende og gøre hende ondt på den måde, for at aflive hende. Håber på gode råd.

Lotte

Re: Alderdom

Indlæg af Lotte » 18. jul 2013 22:43

Hvis hun var et år gammel, da I fik hende, og I nu har haft hende i lidt over et år, så har hun jo rundet de 2 år, og så er hun ved at være en ældre dame, og det mærker man ved, at de sover meget, spiser og drikker mindre og heller ikke bevæger sig så meget. I kan give hende lidt ekstra væsketilskud i form af en agurk, især det saftige i midten. Her i varmen kan det være en god ide til alle dyr og især til en ældre, dårligtgående hamster.
I kan jo også bestille en tid til dyrlægen bare for at få hende vurderet. Hvis hun går dårligt som f.eks. skævt, kan det tyde på en hjerneblødning, men som sagt, jeg tror, hun "bare" er blevet gammel, og hun orker ikke så meget mere. Hvis I er i tvivl, om hun er syg, er et dyrlægebesøg en god ide.
For øvrigt er det ikke alle dyrlæger, der afliver med det samme de ser en syg/gammel hamster, og det er heller ikke alle, der afliver med kanyler først. Min sidste guldhamster fik først noget gas, som fik ham til at sove, og derefter stak hun i ham. Men han var helt rolig og sov dybt, og det virkede ikke, som om han mærkede noget som helst, og alt gik så fredeligt. I kan jo ringe lidt rundt og forhøre jer om mulighederne, også bare for at fornemme kemien, hvis/når det skulle komme dertil. Det er jo ikke alle dyrlæger, man vil overlade sine kæledyr til.
Ovenstående er kun baseret på min erfaring med guldhamstere, men jeg håber, I kan bruge det.

Simse

Indlæg af Simse » 19. jul 2013 11:42

Guldhamstere kan ikke blandes med andre arter, så enten er den en guldhamster, kinesisk hamster eller en af dværg arterne. :-)
Mvh. Simone og de der hamstere ;-)
Billede
Facebook side: https://www.facebook.com/SimsesDyr

LMarie65

Indlæg af LMarie65 » 19. jul 2013 14:38

Mange tak for jeres svar. Det er noget jeg har fået at vide at hun er en blanding, men så kan jeg jo sige det videre at det ikke kan lade sig gøre. Hun ligner dit profilbillede Simse :)

Låst