Blodmider/frontline behandling.

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
Hamscanim
Indlæg: 37
Tilmeldt: 3. nov 2012 20:46

Blodmider/frontline behandling.

Indlæg af Hamscanim » 27. jul 2013 01:47

Som nogle nok har læst har jeg haft blodmider i noget tid nu. På begge mine hamstre.

I dag /aften skulle jeg give min ene hamster hans første hjemme behandling med frontline spray. Jeg gjorde som jeg har fået fortalt af dyrlægen og læst mig frem til på forums, at dybbe en vatpind i sprayen og putte det i hans nakke.

Men er nu helt panikslagen da jeg synes han nakke med RET våd i forhold til det kun var en lille vatpind. Det ligner jeg nærmest har angrebet hans pels med en bruser, selvom jeg altså kun havde dybbet vatpinden og rullet den på hans nakke.

Hvordan kan jeg vide om han fik for meget? Er rigtig ked af det og nervøs? Efter en behandling ser de så våde ud i pelsen? Hvad skal jeg gøre :( Føler mig som det værste menneske.

http://img96.imageshack.us/img96/7475/8rkr.jpg Billedet er lidt utydeligt men som man kan se er han rimelig våd i nakken, selvom jeg altså kun brugte en vatpind :(

Edit: Han virker helt normal, han sidder i sandbadet og spiser mad. Undskyld mine mange indlæg omkring mit emne men mine hamstere er bare mine engle, jeg bliver rigtig hurtigt meget nervøs og ked af det ved tanken om de lider. :(
Men ja, han virker ikke som om han lider. Men ved heller ikke hvad symtomerne for overdosis er :S

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Re: Blodmider/frontline behandling.

Indlæg af burrus » 27. jul 2013 06:36

det er uhyre svært at overdosere frontline. Det er lavet til at man kan spraye dyret helt vådt over alt, uden at det er overdoseret :) (det skal man faktisk med hund og kat, hvis man bruger sprayen til de dyr... )

Så slap du bare af og tag den med ro - der er langt fra overdoseret :)
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

MiivxD
Indlæg: 248
Tilmeldt: 15. apr 2014 16:11

Re: Blodmider/frontline behandling.

Indlæg af MiivxD » 27. jul 2013 10:47

burrus skrev:det er uhyre svært at overdosere frontline. Det er lavet til at man kan spraye dyret helt vådt over alt, uden at det er overdoseret :) (det skal man faktisk med hund og kat, hvis man bruger sprayen til de dyr... )

Så slap du bare af og tag den med ro - der er langt fra overdoseret :)
Vil så ikke give dig ret i at det er svært at overdosere frontline! .. Man risikere at man giver hamsteren en overdosis hvis man sprayer frontline på dem! Og det er derfor at der er mange som bruger en vatpind når de giver deres hamstere frontline.

Man skal tænke på at et hamster er et lille dyr i forhold til en kat eller en hund, og derfor får de en overdosis af frontline hvis det bliver sprayet direkte på hamsteren.

LMM
Indlæg: 34
Tilmeldt: 30. jan 2013 13:39

Re: Blodmider/frontline behandling.

Indlæg af LMM » 27. jul 2013 11:09

Vi har fået fortalt at frontline er farligt i for store mængder til en hamster, da vi var ved dyrlægen.
Senest rettet af LMM 27. jul 2013 11:09, rettet i alt 1 gang.

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Re: Blodmider/frontline behandling.

Indlæg af darkangel87 » 27. jul 2013 11:09

MiivxD skrev:
burrus skrev:det er uhyre svært at overdosere frontline. Det er lavet til at man kan spraye dyret helt vådt over alt, uden at det er overdoseret :) (det skal man faktisk med hund og kat, hvis man bruger sprayen til de dyr... )

Så slap du bare af og tag den med ro - der er langt fra overdoseret :)
Vil så ikke give dig ret i at det er svært at overdosere frontline! .. Man risikere at man giver hamsteren en overdosis hvis man sprayer frontline på dem! Og det er derfor at der er mange som bruger en vatpind når de giver deres hamstere frontline.

Man skal tænke på at et hamster er et lille dyr i forhold til en kat eller en hund, og derfor får de en overdosis af frontline hvis det bliver sprayet direkte på hamsteren.
Enig
havde en snak med min dyrlæge i forbindelse med aflivning af en af mine kinesere, der fik jeg at vide at hvis man bare sprayede overdoserede man let.
Når man har gjort det med vatpind, er der dog ikke den store fare
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Re: Blodmider/frontline behandling.

Indlæg af darkangel87 » 27. jul 2013 11:10

ud fra billedet at se har du ikke noget at bekymre dig om
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Re: Blodmider/frontline behandling.

Indlæg af burrus » 27. jul 2013 11:31

MiivxD skrev:
burrus skrev:det er uhyre svært at overdosere frontline. Det er lavet til at man kan spraye dyret helt vådt over alt, uden at det er overdoseret :) (det skal man faktisk med hund og kat, hvis man bruger sprayen til de dyr... )

Så slap du bare af og tag den med ro - der er langt fra overdoseret :)
Vil så ikke give dig ret i at det er svært at overdosere frontline! .. Man risikere at man giver hamsteren en overdosis hvis man sprayer frontline på dem! Og det er derfor at der er mange som bruger en vatpind når de giver deres hamstere frontline.

Man skal tænke på at et hamster er et lille dyr i forhold til en kat eller en hund, og derfor får de en overdosis af frontline hvis det bliver sprayet direkte på hamsteren.
Tja - der er INGEN kendte bivirkninger på gnavere ift. overdosis af lave overdoseriger :) Faktisk tror jeg ikke at jeg i de 7 år jeg har haft gnavere har hørt om en hamster, der er blevet udsat for overdosis og deraf blevet syg.
Jeg har sprayet et kort pift i nakken på mine gnavere i - ja snart 7 år, uden ever at have set en eneste bivirkning ud over fedtet pels, hvor man har sprayet :wink: de får ikke organsvigt, dårlig vejrtrækning e.l. skræmmende bivirkninger. Frontline er beregnet til at dækket hele dyrets hud for optimal virkning. At man ikke gør det på gnavere handler langt mere om, at mængden af frontline nok skal dække ift. at udrydde utøjet frem for at det handler om at dyret skulle blive syg af det.

Doseringsangivelsen er 3-6 ml (7,5-15 mg aktivt stof)/kg legemsvægt - hvis vi antager at hamsteren vejer 150g, så skal den have mellem 0,05 og 0,1 ml, hvis langhåret skal den have endnu højere dosis.
Det er ALMINDELIG dosis. Hvis man tager en engangsprøjte og hiver det op, så er det faktisk en del også ift. hvad der kommer ud med et kort pift :) jep jeg HAR sammenlignet! og det passer faktisk overraskende godt med at en guldhamster skal have et kort pift og dværge et super kort pift (jep - jeg HAR øvet det en del, så jeg ved jeg ikke sprayer løs! :) )
Ved fulde pumpeslag kommer der normalt ca 0,3-0,5 ml ud - så ved at styre den bare lidt, kommer man nemt ned på under 0,1 :)

Jeg har en gang spurgt min gnaverdyrlæge, hvad overdosis reelt ville være, hvis den skulle være direkte skadelig - og der mente han vi skulle op i mindst 20-30 gange dosis for bare at være i risiko zonen. Gang selv op :) De test min dyrlæge fandt frem til dengang i 2010 ville gnavere reagerer med lettere vejrtrækningsproblemer ved ca 20-30 gange overdosis - der er altså pænt langt op til den overdosis imho! :) det var først oppe over de 40 gange overdosis man på rotter fandt fatale reaktioner og der have rotten indtaget en stor del af dosen oralt.
Så det er altså KÆMPE doser vi snakker om, før det er direkte farligt for hamsteren at få frontline! :)
Det får man ikke ud bare med et kort pift. man kan meget nemt og hurtigt lære at styre hvor meget man får ud per pift.
Skulle man gøre det langt mere "præcist" skal man bruge en-gangssprøjten og hive 0,1 ml op per hamster, så man er helt sikker på mængden. på den måde kan man også ligge det helt ind til huden. Sådan gør jeg med kattenes pipetter faktisk :)

Det sker at enkelte dyr begynder ikke at kunne tåle et enkelt præparat af loppemiddel - sådan en kat har jeg selv. han udvikler desværre langsomt intolerance over for de enkelte midler efter ca 2 år på hvert middel. Men det har intet med dosis at gøre - det handler om at det enkelte dyrets krop ikke længere vil et enkelt præparat - og det har jeg faktisk endnu til gode at se ske med smådyr som gnavere :)
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Låst