Udsat for lopper

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Joy
Indlæg: 184
Tilmeldt: 11. mar 2011 18:00

Udsat for lopper

Indlæg af Joy » 12. sep 2013 13:34

Hej,

Jeg har en dejlig guldhamster herhjemme som umiddelbart ser ud til at have det fint. Hun virker ikke til at klø sig eller noget men nu er det sådan at vi lige har opdaget lopper hos mine katte. Og da jeg kan læse på nettet at lopper lever som larver og æg der hvor de falder ud af kattens pels bliver jeg ret bekymret da begge kattes ynglings sted er på toppen af mit akvarie med Joy i. Her vil der jo så højst sandsynligt være faldet lopper ned.

Joy skal vel have noget frontline men hvor meget skal hun have? Hvor tit skal hun have det? Og hvor på kroppen skal det gives?

Jeg har rigtigt mange ting lavet af træ i buret hvordan sikrer jeg mig bedst død for evt. lopper på disse? Hele buret skal selvfølgelig nok blive skiftet.

På forhånd tak :D
Knus Emma,
Til minde om alle mine tidligere dejlige dyr. Og en knuser ti mine to dejlige katter og hamsteren Joy

mjoller
DHF - Dommer
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 12. feb 2013 16:56

Re: Udsat for lopper

Indlæg af mjoller » 12. sep 2013 20:31

Jeg har ikke selv brugt frontline før, men har læst at folk tager lidt på en vatpind og så "nulre" hamsterens nakke. Hvor meget og hvor mange gange er jeg ikke sikker på, men det jeg sikker på nogle herinde kan svare på :)

Angående dine træ ting, så skold dem med kogene vand og smid dem i fryseren i 1-2 døgn, så burde æg, larver og lopper dø.
Det anbefales også at gøres med nye tinger man køber :)

Fandt lige det her link på dansk hamster info
http://hamsterinfo.dk/artikler/helbred- ... parasitter
Hilsen Michelle, Brocoli, Flopper og Hønse.
Fischers hamsteropdræt

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Udsat for lopper

Indlæg af PiaH » 12. sep 2013 22:00

Loppekur skal gives hver 4 uge for at ha' nogen virkning, det gælder alle slags dyr.
Jeg giver et lille spray på hamsterens ryg.
Min erfaring er at at spraye det på er bedre en brug med vatpind da man kan risikere at hamsteren ikke får nok middel fra vatpinden, og dermed er virkningen ikke effektiv nok.
Fra mig og Zoo

Joy
Indlæg: 184
Tilmeldt: 11. mar 2011 18:00

Re: Udsat for lopper

Indlæg af Joy » 13. sep 2013 10:18

Så bliver det med vatpind da det vi har til kattene er med pipette , kan man komme til at give for meget, eller er det bare sådan en god gang barokke? Alt tilbehør bliver skoldet mm i weekenden.
Knus Emma,
Til minde om alle mine tidligere dejlige dyr. Og en knuser ti mine to dejlige katter og hamsteren Joy

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Udsat for lopper

Indlæg af PiaH » 13. sep 2013 10:51

Du skal bruge frontline spray, ikke det fra pippetter til kattene, det ville jeg ikke ture gøre.
Sådan ser det ud det frontline: http://www.petworld.dk/product/frontlin ... 9.aspx#top
Den findes i en med 100 ml., men det er der ikke noget billede af.
Fra mig og Zoo

Joy
Indlæg: 184
Tilmeldt: 11. mar 2011 18:00

Re: Udsat for lopper

Indlæg af Joy » 13. sep 2013 10:55

Fordi det er for kraftigt eller hvad?
Knus Emma,
Til minde om alle mine tidligere dejlige dyr. Og en knuser ti mine to dejlige katter og hamsteren Joy

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Udsat for lopper

Indlæg af PiaH » 13. sep 2013 10:57

Fordi så får kattene ikke den mængede de skal ha', og fordi jeg har hørt at det bedste er frontline til hamster.
Min dyrlæge andbefaler kun frontline spray til hamster, ikke pippeter.
Fra mig og Zoo

Joy
Indlæg: 184
Tilmeldt: 11. mar 2011 18:00

Re: Udsat for lopper

Indlæg af Joy » 13. sep 2013 13:06

Ok, så bliver det købt
Knus Emma,
Til minde om alle mine tidligere dejlige dyr. Og en knuser ti mine to dejlige katter og hamsteren Joy

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Udsat for lopper

Indlæg af PiaH » 13. sep 2013 13:10

Det lyder godt, håber du snart er fri for lopper.
Fra mig og Zoo

Simse
Indlæg: 268
Tilmeldt: 22. sep 2008 19:31

Re: Udsat for lopper

Indlæg af Simse » 13. sep 2013 14:13

Jeg har med susces brugt Frontline Spray til mine hamstere, og det kan klart anbefales når man har lopper, lus eller blodmider. Både til behandling og forebyggelse.
Mvh. Simone og de der hamstere ;-)
Billede
Facebook side: https://www.facebook.com/SimsesDyr

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: Udsat for lopper

Indlæg af Luna » 14. sep 2013 09:15

Det er i hvert fald noget med at frontline pipette er farligt for hamstere, så det ville jeg holde mig langt fra! :)
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Re: Udsat for lopper

Indlæg af burrus » 14. sep 2013 09:38

Sprayen indeholder kun et aktiv stof, som hamstere tåler ganske godt endda :)
pipetterne indeholder to aktive stoffer - det ene er det samme som i sprayen, men derudover endnu et aktivt stof, som er meget meget stærkt og hamstere tåler det ikke.
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Joy
Indlæg: 184
Tilmeldt: 11. mar 2011 18:00

Re: Udsat for lopper

Indlæg af Joy » 14. sep 2013 09:41

Ok, jeg køber bare sprayen
Knus Emma,
Til minde om alle mine tidligere dejlige dyr. Og en knuser ti mine to dejlige katter og hamsteren Joy

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Udsat for lopper

Indlæg af PiaH » 14. sep 2013 10:05

Tak Pia, det kunne jeg ikke lige huske.
Fra mig og Zoo

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: Udsat for lopper

Indlæg af LiseJuul » 14. sep 2013 22:01

Vi har også kun haft gode erfaringer med sprayen :-)
Jeg plejer at bruge vatpinde, da jeg ellers er bange for at overdosere og derved gøre hamsteren syg.
Væsken kommer i en lille beholder, fx kapsel, og så rører jeg vatpinden rundt deri og så i hamsterens nakke.
Det fungerer her hvertfald :-) Alt held og lykke!.
Billede

Låst