Alderdom og dværghamstere

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
Morsmordre
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15. nov 2013 16:19

Alderdom og dværghamstere

Indlæg af Morsmordre » 15. nov 2013 16:27

Hej :)

Det er min første post på forummet. Jeg skriver, fordi jeg er lidt bekymret for min ene dværghamster. Jeg er "mor" til to dværghamstere, Squiggles og Wiggles, der er omkring to år gamle (jeg kender ikke deres præcise alder, da de er købt hos en dyrehandler).

Wiggles er sund og rask og har aldrig fejlet noget. Squiggles derimod begyndte at tabe sig (hun plejede at være den tykke af dem). Det viste sig, at hun havde knækket sine tænder i overmunden, og at tænderne i undermunden var blevet enormt lange, da hun jo ikke kunne slide dem naturligt, og hun derfor havde svært ved at spise nok. Anyways, så får hun nu jævnligt klippet tænder hos dyrlægen (da tænderne i overmunden åbenbart ikke kommer tilbage), og jeg giver hende lidt ekstra skånekost i form af flydende pasta til gnavere.

De sidste par måneder er hun begyndt at lide meget af øjenbetændelse, og er blevet behandlet flere gange. Hun har netop været ved dyrlægen i dag for at få en ny "kur".

Mit spørgsmål er så, om det er normalt, at dværghamstere begynder at døje med øjnene, når de bliver ældre? Hun er ellers i godt humør, vil gerne op og er også aktiv.

Mvh.
Line

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: Alderdom og dværghamstere

Indlæg af Luna » 15. nov 2013 22:20

Velkommen til! :) Jeg ved at mange dværge får grå stær når de bliver ældre, men har ikke hørt om øjenbetændelse, men det overrasker mig ikke rigtig, da deres imunforsvar svækkes når de bliver gamle, og derfor lettere bliver syge. 2 år er en flot alder for en dværg, så det at hun taber sig er nok også en naturlig ting som følge af alderen! :)
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Morsmordre
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15. nov 2013 16:19

Re: Alderdom og dværghamstere

Indlæg af Morsmordre » 17. nov 2013 09:55

Tak for svar, Luna. Det kan godt være, det bare er alderen, der trykker... Det er bare trist at se, at hun har det skidt, selvom hun tager øjendrypningen i stiv arm.

Har I nogle gode råd til pleje af gamle dværghamstere? Jeg vil jo gerne, at de er så sunde som muligt så længe som muligt :)

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: Alderdom og dværghamstere

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 17. nov 2013 18:30

Jeg synes det lyder til du gør alt for de små og på deres præmisser. Det er den pleje jeg tror er bedst til gamle hamstere :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Låst