Utøj og et lille sår

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
Hjulben

Utøj og et lille sår

Indlæg af Hjulben » 25. aug 2014 17:54

Min datters hamster har et lille sår og noget utøj. De små sataner er røde og gennemsigtige, kan nogen ud fra det, sige hvad det kan være og hvad vi kan/skal gøre ved det? Tænker at købe noget Frontline Loppemiddel spray, men hvad siger I andre til det. Nogle råd, til hvordan vi kan rede lille Bella?

Vil naturligvis og selvfølgelig skifte alt materiale i buret :-)

Colour Point

Re: Utøj og et lille sår

Indlæg af Colour Point » 25. aug 2014 18:14

Puha, utøj er altid super væmmeligt.. :(

Jeg ville - hvis jeg ikke var sikker på hvilket utøj vi snakker om - tage til dyrlægen og få det bekræftet,

I og med de har bidt hende, og med beskrivelsen af at de er røde vil jeg tro - bemærk TRO - at det er blodmider.

Er det blodmider er fremgangsmetoden følgende:

Frotline Vet spray købes ind på apoteket, herefter skal ALT ud af hamsterburet, lejetøj, strøelse, og virkelig ALT.
Buret vaskes ned, og desinficeres, og legetøj der kan tåle at blive kogt koges, alternativt kan det lægges i fryseren, men det er endnu ikke bevidst at det virker.

Når alt i buret er ordnet, dosere du Vet spray ved at spaye ned i en lille skål med en vatpind i , denne dupper du en enkelt gang i nakken på hamsteren .

Dette gentages 14 dage efter, og 14 dage efter igen. :)

God fornøjelse. :(
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

Maia

Indlæg af Maia » 25. aug 2014 18:16

Og husk at det ikke må være frontline pipette - det er alt for stærkt - det skal være det på flaske.
Der tages forbehold for tyrkfjel og prisændringer i forhold til ovenstående indlæg

0.1 Cricetulus Griseus - ♥ Yinfeng aka Tøsebarnet / Tigerdyret ♥ (*25.9.2011 - †21.8.2014)
0.1 Mesocricetus Auratus - ♥ Comtessa Cirkeline aka Lillefix / Turbo Kartoffel ♥ (*2.8.2013 - †21.4.2015)

Rasholm

Indlæg af Rasholm » 25. aug 2014 18:46

Det skal være Frontline Vet spray.

Men afsted til dyrlægen - måske såret skal behandles, evt med penicillin
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Hjulben

Indlæg af Hjulben » 25. aug 2014 18:47

OK og tak for svar, hvad med såret er det bare at smøre det med lidt urtesalve?

Rasholm

Indlæg af Rasholm » 25. aug 2014 18:53

Nej, såret skal tjekkes af dyrlæge. Med de små hamster skal man ikke tage chancer (i min verden) og prøve sig frem. Det kan hurtigt gå galt hvis det er forkert. Som jeg skrev kræver såret måske penicillin-behandling.
Ha' en glad dag

Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Colour Point

Indlæg af Colour Point » 25. aug 2014 19:02

Jeg ville også tage til dyrlægen nu hvor du ikke er sikker på hvilket utøj du har med at gøre :/
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.

Hjulben

Indlæg af Hjulben » 25. aug 2014 19:16

OK det gør vi så, tak for svar :-)

Rasholm

Indlæg af Rasholm » 25. aug 2014 19:30

Var så lidt og pøj pøj med det. Håber I får fjernet de små kryb og såret heler flot.
Giv gerne en opdatering når I har været til dyrlægen
Ha' en glad dag

Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Hjulben

Indlæg af Hjulben » 27. aug 2014 20:27

Vi kommer ikke til dyrlægen, har snakket med ham i telefonen.
* Advantage kat, en dråbe i nakken, gentag efter en måned.
(Er eneste godkendte middel til gnavere og tager alt utøj, der er synligt for det menneskelige øje)
(199,- Kr. På apoteket)
* Vask såret med rent lunkent vand
* Smør urtesalve i såret dagligt, til såret er helet.

Salven har vi allerede smurt med i 3 dage og såret er blevet meget fint og er i heling.

Lille Bella har naturligvis fået skiftet bundmateriale og alt i buret er skoldet og vasket.

Nu er hun glad og motionerer på hendes trædemølle :-)
Gætter på at et sygt hamster, der har det skidt ikke gider motionerer. Så mon ikke vi har fat i noget rigtigt nu :-)

Det håber og tror Jeg vi har :-)

Colour Point

Indlæg af Colour Point » 27. aug 2014 22:11

Sorry. Jeg ville skifte dyrlæge . :/

Dråber i nakken er hamrende svært at dosere, pg er slet ikke nødvendigt hvis det er en anden form for utøj end pelsmider, man kan uden problemer komme til at overdosere :/
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.

burrus

Indlæg af burrus » 28. aug 2014 06:48

Hjulben skrev:Vi kommer ikke til dyrlægen, har snakket med ham i telefonen.
* Advantage kat, en dråbe i nakken, gentag efter en måned.
(Er eneste godkendte middel til gnavere og tager alt utøj, der er synligt for det menneskelige øje)
(199,- Kr. På apoteket)
* Vask såret med rent lunkent vand
* Smør urtesalve i såret dagligt, til såret er helet.

Salven har vi allerede smurt med i 3 dage og såret er blevet meget fint og er i heling.

Lille Bella har naturligvis fået skiftet bundmateriale og alt i buret er skoldet og vasket.

Nu er hun glad og motionerer på hendes trædemølle :-)
Gætter på at et sygt hamster, der har det skidt ikke gider motionerer. Så mon ikke vi har fat i noget rigtigt nu :-)

Det håber og tror Jeg vi har :-)
Den dyrlæge skal du løbe langt væk fra!
Advantage er flerkomponentsmiddel (lige som ALLE andre pipetter er!), og deriblandt et som mange gnavere IKKE tåler.

Frontline Vet Spray - og det SKAL være spray'en er ENESTE sikre middel i håndkøb til hamster. (Spray har kun et virksomt stof, som ikke er skadeligt for gnavere)
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Hamsterheaven

Indlæg af Hamsterheaven » 4. sep 2014 18:19

Hej, efter jeg har forsøgt her i HH er jeg kommet til den konklusion.:_ frontline SPRAY hvor man dyper en vatpind ind i det og så dyppe den i nakken på hamstere, og gentage igen efter 14 dage. Det er sådan at hvis din hamster IKKE kan tåle frontline, så muligvis er den allergiske over for frontline, og det vises med sår. Så kan du med held brug noget som du kan købe i velassorteret dyrhandler eller dyrlæger, noget som hedder B & B petguard eller EXNER Petguard. De 2 præparater er 100% økologisk og du skal spray det på din hamster og fordele det indtil pelsen bliver lidt vådt. Så skal hamsteren i sit bur igen og ordner sig selv, og lade den tørre, og bagefter har du en hamster som er velplejet, ikke kløende, ikke har utøj og ikke har haft nogle giftigt kemikalier i sig! Jeg har prøvet det for mange år siden, og det var med pelsmider som kom ind til mig via et ny hamster, og den virkede fuldt ud lige så godt som alt andet. MEN!!!! Dertil vil jeg stadig sige at HVIS du kan påvise visuelt tilstedeværelse af utøj, så brug Frontline først, og bagefter kan du gå over til enten EXNER eller B&B for at kontroller og for at stoppe den klø som langt det fleste har efter irritationer af indhold i de stærke sager.
OBS!! Den lugter ikke særlige godt, den lugter lidt af øl, men OK???
Bodil, Hamsterheaven. Medlem DHF

Låst