7 mdr vinterhvid taber sig

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
burrus

7 mdr vinterhvid taber sig

Indlæg af burrus » 27. aug 2014 12:27

hmm jeg har brug for lidt indspark her...

Beowulf er født i januar - 7 mdr. gammel.
Han var oppe på 44g og tabte sig ned til lidt sundere 40g. Her lå han ret stabilt længe synes jeg.

Men over de sidste 10 dage er han nu droppet ned i 34g og taber sig stadig.
han spiser ikke rigtig, trods jeg forkæler med MR. J's foder (som han tidligere var meget glad for, og faktisk blev lidt tyk på - over 50g :oops: )
Han gider faktisk kun solsikkekerner - og det er ikke fuldfoder!
Han gider ikke nogle af de proteinguf-kilder jeg kender (killingefoder, melorme i død og levende osv osv), jordnødder plejede han er kaste sig over, men heller ikke det :? der er forsøgt havregrød, tørret banan, frisk banan (jeg hader ellers banan-lugt :oops: ), div. godbider jeg kan komme på - han snuser bare og går videre...

Vi har været ved dyrlægen som INTET finder i vejen - ud over han bare ikke er sulten... jeg prøvede at tage solsikkekernerne fra ham, i håb om han så faktisk blev sulten - mistænkte han spiste sig mæt i dem. Men nej - han gider ikke spise, i hvert fald ikke nok :?

jeg er løbet tør for ideer og dyrlægen finder det meget mærkeligt også...
Han opfører sig helt reelt som en gammel slidt hamster - men han er kun 7 mdr. :?

(jeg havde håbet han skulle med til udstillingen, men det skal han jo da så ikke...)
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

vonJul

Re: 7 mdr vinterhvid taber sig

Indlæg af vonJul » 27. aug 2014 12:56

Tja gode råd er jo dyre :(

Har du prøvet med havregrød? Da mine små havde en periode sidste sommer hvor de slet ikke spiste, fodrede jeg med kold havregrød og sørgede for der stadig var fyldt med det almindelige foder. Ved mig hjalp det, men måske er lille Beowulf bare lidt træt af livet nu :(

burrus

Indlæg af burrus » 27. aug 2014 13:06

ja havregrød er prøvet... Jeg forsøger at have ham ude dagligt og han PLEJER at stå og tigge solsikkekerner ud af nettet - det gør han heller ikke mere, men spiser dem langsomt, hvis jeg tilbyder ham dem i buret :?
Håber han finder gnisten igen, for han er SÅ sød en dreng!

Vi har tjekket tænder og at der ikke var noget i kindposerne som generer.
Han er på alle måder en sund og rask hamster - han spiser bare ikke nok til at holde vægten :|
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

taysha

Indlæg af taysha » 27. aug 2014 13:38

Jeg forstår på det at han ikek bare taber sig, men også er sløv?
i så fald synes jeg, I skal gå tilbage til dyrlægen og bede om et tjek igen, da det stadig er galt. Et hamster i den alder som er sløv og ikke spiser - det er simpelthen ikke normalt og det kan gå rigtigt stærkt ned af bakke lige pludselig.

Der er en mega lang liste over ting, som kan være galt
de ting, der lige umiddelbart falder mig ind er:
tænder (er kindtænderne også tjekket?)
parasitter (tag en afføringsprøve med)
diabetes (tag urinprøve med)
leverproblemer
hjerteproblemer
og der er andre mulige ting, det kan være, som problemer i det endokrinologiske system ("hormonproblemer")

Desværre er det vanskeligt på et dværghamster at tjekke mange af de ting, som vi rutinemæssigt tjekker ved andre dyr via en blodprøve. De har simpelthen ikke ret meget blod at gøre godt med, og der skal jo en vis mængde til...
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

Rasholm

Indlæg af Rasholm » 27. aug 2014 14:21

Øv, det lyder ikke særlig godt :cry:
Når han har svinget i vægt, som jeg læser, så tænker jeg også måske diabetes. Men det kan jo så være lidt svært at få ham velreguleret, når der ingen appetit er.

Det eneste jeg kunne komme på, udover alt de foder og godbidder du har prøvet, skulle være æg, tofu (det mener jeg vist godt de må få).

Ellers er forslaget kun som taysha foreslår - måske en second opinion hos en anden dyrlæge. Ved ikke om der er nogen dyrlæger indenfor en radius du kan være med i, som måske har lidt mere gnaver-erfaring ?
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

taysha

Indlæg af taysha » 27. aug 2014 15:02

det er ikke altid man skal fare afsted til en ny dyrlæge - ofte er det der er sket mellem første og anden konsultation meget vigtige oplysninger at bygge videre på i søgen efter diagnosen
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede

Rasholm

Indlæg af Rasholm » 27. aug 2014 15:39

taysha skrev:det er ikke altid man skal fare afsted til en ny dyrlæge - ofte er det der er sket mellem første og anden konsultation meget vigtige oplysninger at bygge videre på i søgen efter diagnosen
Det er rigtig, men får man intet nyt ud af den samme dyrlæge med to konsultationer, så ville jeg i hvert fald få en second opinion.
Ha' en glad dag

Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 27. aug 2014 15:39

Hvor er jeg ked af han sådan taber sig :(

Har han for nylig gået med en hun og er det sket efter han er kommet fra hende?

Jeg har oplevet en gang at min han sov hele dagen og spiste mindre da han kom fra en hun. Det virkede som om han var påvirket af adskillesen. Jeg ved ikke om det kan være det og det virker som et lamt forslag.

Men min han fik igen stille og rolig humøret og appetiten tilbage og nåede næsten op på sin vægt igen.
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

burrus

Indlæg af burrus » 27. aug 2014 18:11

taysha skrev:Jeg forstår på det at han ikek bare taber sig, men også er sløv?
i så fald synes jeg, I skal gå tilbage til dyrlægen og bede om et tjek igen, da det stadig er galt. Et hamster i den alder som er sløv og ikke spiser - det er simpelthen ikke normalt og det kan gå rigtigt stærkt ned af bakke lige pludselig.

Der er en mega lang liste over ting, som kan være galt
de ting, der lige umiddelbart falder mig ind er:
tænder (er kindtænderne også tjekket?)
parasitter (tag en afføringsprøve med)
diabetes (tag urinprøve med)
leverproblemer
hjerteproblemer
og der er andre mulige ting, det kan være, som problemer i det endokrinologiske system ("hormonproblemer")

Desværre er det vanskeligt på et dværghamster at tjekke mange af de ting, som vi rutinemæssigt tjekker ved andre dyr via en blodprøve. De har simpelthen ikke ret meget blod at gøre godt med, og der skal jo en vis mængde til...
Jeg var ved nok en af de bedste gnaverdyrlæger jeg kender overhovedet her i DK :) City Syd i Aalborg har jeg brugt i over 5 år nu til alle mine gnavere og vi er efterhånden en del her i området som har brugt dem = de ved hvad der skal ledes efter. Og det frustrerer mig bare mere, netop når de så intet finder! :(

Tænder - inkl kindtænder er i fin form, hverken for lange, korte eller misfarvet. De fine orange-gule uden de mindste problemer - han lyste endda helt ind i kindposerne og kiggede for at tjekke for foder evt. sad fast deri.

Diabetes er tjekket. (jeg tjekker diastix "jævnligt" og vi testede igen ved dyrlægen)
Hjertet lød fint.
Lever er meget svært at tjekke på så lille fyr uden blodprøve.
Utøj - fin og utøjsfri (jeg forebygger det som kan forebygges med frontline og der var ingen tegn på andet overhovedet)
Hans duftkirtel er fin og uden tegn på problemer.
Ved palpering var der ingen tegn på problemer - ud over han nu føles tynd...

Han var så flink at ligge både afførings- og urinprøve på glaspladen hos dyrlægen, og der er intet at se derpå...

Han blev i foråret brugt til et kuld hos Nikoline - og han kom gladere hjem end da han tog af sted :) Han var i kanon form og har være det længe - ja lige indtil for 14 dage siden hvor jeg bemærkede han ikke ville spise gnaverpillerne lige pludselig... Gav ham så Mr. Johnsons i håb om det kunne friste, og det hjalp lidt - men han spiser ikke nok til at holde vægten stabilt... pelsen er lidt tjavset ud, han ligner en som trænger til et sandbad, selvom han bruger sit sandbad...

dyrlægens værste frygt er en cancerknude i maveregionen, som endnu er for lille til at kunne mærkes, men stor nok til at tage appetitten :| en anden teori er ensomhed... selvom jeg synes det virker underligt det kommer sådan ud af det blå - men han VAR altså bare meget gladere lige da han kom hjem fra Nikoline...
Han fik en gang antibiotika og væske under huden 4 gange hos dyrlægen - just in case. (det ser sygt ud på så lille en fyr, når der ligges væske ind på den måde - han havde fire små ærter under huden :lol: :oops: ) De første to aftog meget hurtigt, så dyrlægen mente bestemt han var dehydreret oveni, så nu skal han "vandes"...

Hans personlighed skinner igennem stadig - men han er tydeligvis træt og "ugidelig"... han opsøger ikke nettet mere, når han hører jeg kommer, og han tigger ikke guf som han plejer :| han virker søvnig/træt - men det er jo klart, hvis han ikke får energi nok!

Lige nu tvinger jeg lidt druesukker i ham gange tre om dagen - det virker tydeligvis i kort tid efter! han får lidt energi og lidt sult lige efter. Så han får tilbudt babygrød og killinge-vådfoder lige efter som han i dag faktisk har spist ok af for første gang.

Hans symptomer passer ikke sammen med noget jeg har oplevet før eller hørt om før... Vi skal ud til dyrlægen igen på mandag igen, hvis ikke han er vendt hen over weekenden. Så vil han forsøge om han kan trække en blodprøve - selvom han ikke er meget for det på lille en fyr. Men det er det eneste vi ikke har prøvet at tjekke indtil...

Så lige nu får han druesukker + babygrød og killingevådfoder for at få en masser energi ind - men ihh sådan kan vi jo ikke blive ved :| i dag kan jeg se han har slæbt rundt på noget af foderet, så han har måske fået lidt smag for mad igen, nu hvor det er "sorteret" igen (han har altid sorteret op i to grupper, når han får blandingsfoder - tossede skid :lol: ).
Og han spiser da også solsikkerkernerne, men dem kan man ikke leve af som hamster...

Jeg må indrømme jeg frygter cancer - jeg har mistet til det skidt før :( Men det hele stemmer bare ikke med det jeg tidligere har oplevet...
Pia B

Rasholm

Indlæg af Rasholm » 27. aug 2014 21:04

Dejligt at dyrlægen er en af de bedste og ved en hel del om gnavere :D

Det er pokkers ærgerligt at hamster er så små, når de er syge på den måde hvor man ikke kan finde fokus. Det må være svært rigtig at mærke dem, da dyrlægens fingre næsten fylder hele hamsterkroppen, så svært at mærke de helt små forandringer, som fx en lille knude i maven, men som måske er stor nok til at skabe problemer. Krydser fingre for at det ikke er en knude.
Det ville i sådan tilfælde være dejligt at de var store nok til at kunne tage en fuldgod blodprøve der rigtig kunne testes på.

Kan det tænkes at druesukkeren giver ham lidt energi til, at han overhovedet orker at spise noget, og derfor han har spist lidt mere efter ?

Håber virkelig at I enten finder ud af hvad han fejler og kan behandle, eller at han bare lige pludselig har fået sin energi og lyst til at spise tilbage :crossed:
Ha' en glad dag

Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Luna

Indlæg af Luna » 27. aug 2014 22:30

Lille mand :( ville det hjælpe noget overhovedet at prøve at sætte ham sammen med en hamster?
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Luna

Indlæg af Luna » 27. aug 2014 22:31

Og lige en anden ting- har før oplevet mine hamstere ændre adfærd når vejret ændres og vi er jo på vej mod efterår nu. Er det helt åndsvagt?
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

burrus

Indlæg af burrus » 28. aug 2014 06:19

jeg går også og lurer på om vejret har betydning. Måske det hjælper nu hvor vi får det lidt varmere igen. Jeg har også sat lys til at være tændt i soveværelset i dagstimerne, så der i hvert fald er lyst/mørkt 12/12 derinde :)

I går aftes gav druesukkeret ham tydeligvis energi til at spise - han spiste næsten en halv spiseske havregrød :thumb: han virkede temmelig mæt bagefter :lol: (den var sødet med honning, for at være lidt mere tiltrækkende, og det virkede tydeligvis)

Det er som om han er LIDT i bedring heldigvis - måske det virker at være så intensiv i at lokke mad i ham :D
Har hamstersitter på hele fredag og lørdag, er spændt på at komme hjem søndag og se ham. men han virker knap så skarp over ryggen i morges som i går. Det går overraskende hurtigt med de små størrelser - både den ene og den anden vej! :shock:

HÅBER virkelig vi er på rette vej - ellers må dyrlægen jo prøve om det kan lade sig gøre med en ultra lille blodprøve på mandag. Man kan jo nærmest kun trække en dråbe eller syv...
Pia B

Rasholm

Indlæg af Rasholm » 28. aug 2014 08:49

Håber virkelig at det vende i en positiv retning :crossed:
Ha' en glad dag

Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

taysha

Indlæg af taysha » 28. aug 2014 09:14

nåårrh du var ved city Syd i Ålborg. Så havde jeg ikke behøvet skrive den lidt lange post ;)
Dem kender jeg kun for det gode :) Dejligt at I er i gode hænder :)
Håber meget det går godt med ham.
Billede

Låst