taysha skrev:Jeg forstår på det at han ikek bare taber sig, men også er sløv?
i så fald synes jeg, I skal gå tilbage til dyrlægen og bede om et tjek igen, da det stadig er galt. Et hamster i den alder som er sløv og ikke spiser - det er simpelthen ikke normalt og det kan gå rigtigt stærkt ned af bakke lige pludselig.
Der er en mega lang liste over ting, som kan være galt
de ting, der lige umiddelbart falder mig ind er:
tænder (er kindtænderne også tjekket?)
parasitter (tag en afføringsprøve med)
diabetes (tag urinprøve med)
leverproblemer
hjerteproblemer
og der er andre mulige ting, det kan være, som problemer i det endokrinologiske system ("hormonproblemer")
Desværre er det vanskeligt på et dværghamster at tjekke mange af de ting, som vi rutinemæssigt tjekker ved andre dyr via en blodprøve. De har simpelthen ikke ret meget blod at gøre godt med, og der skal jo en vis mængde til...
Jeg var ved nok en af de bedste gnaverdyrlæger jeg kender overhovedet her i DK

City Syd i Aalborg har jeg brugt i over 5 år nu til alle mine gnavere og vi er efterhånden en del her i området som har brugt dem = de ved hvad der skal ledes efter. Og det frustrerer mig bare mere, netop når de så intet finder!
Tænder - inkl kindtænder er i fin form, hverken for lange, korte eller misfarvet. De fine orange-gule uden de mindste problemer - han lyste endda helt ind i kindposerne og kiggede for at tjekke for foder evt. sad fast deri.
Diabetes er tjekket. (jeg tjekker diastix "jævnligt" og vi testede igen ved dyrlægen)
Hjertet lød fint.
Lever er meget svært at tjekke på så lille fyr uden blodprøve.
Utøj - fin og utøjsfri (jeg forebygger det som kan forebygges med frontline og der var ingen tegn på andet overhovedet)
Hans duftkirtel er fin og uden tegn på problemer.
Ved palpering var der ingen tegn på problemer - ud over han nu føles tynd...
Han var så flink at ligge både afførings- og urinprøve på glaspladen hos dyrlægen, og der er intet at se derpå...
Han blev i foråret brugt til et kuld hos Nikoline - og han kom gladere hjem end da han tog af sted

Han var i kanon form og har være det længe - ja lige indtil for 14 dage siden hvor jeg bemærkede han ikke ville spise gnaverpillerne lige pludselig... Gav ham så Mr. Johnsons i håb om det kunne friste, og det hjalp lidt - men han spiser ikke nok til at holde vægten stabilt... pelsen er lidt tjavset ud, han ligner en som trænger til et sandbad, selvom han bruger sit sandbad...
dyrlægens værste frygt er en cancerknude i maveregionen, som endnu er for lille til at kunne mærkes, men stor nok til at tage appetitten

en anden teori er ensomhed... selvom jeg synes det virker underligt det kommer sådan ud af det blå - men han VAR altså bare meget gladere lige da han kom hjem fra Nikoline...
Han fik en gang antibiotika og væske under huden 4 gange hos dyrlægen - just in case. (det ser sygt ud på så lille en fyr, når der ligges væske ind på den måde - han havde fire små ærter under huden

) De første to aftog meget hurtigt, så dyrlægen mente bestemt han var dehydreret oveni, så nu skal han "vandes"...
Hans personlighed skinner igennem stadig - men han er tydeligvis træt og "ugidelig"... han opsøger ikke nettet mere, når han hører jeg kommer, og han tigger ikke guf som han plejer

han virker søvnig/træt - men det er jo klart, hvis han ikke får energi nok!
Lige nu tvinger jeg lidt druesukker i ham gange tre om dagen - det virker tydeligvis i kort tid efter! han får lidt energi og lidt sult lige efter. Så han får tilbudt babygrød og killinge-vådfoder lige efter som han i dag faktisk har spist ok af for første gang.
Hans symptomer passer ikke sammen med noget jeg har oplevet før eller hørt om før... Vi skal ud til dyrlægen igen på mandag igen, hvis ikke han er vendt hen over weekenden. Så vil han forsøge om han kan trække en blodprøve - selvom han ikke er meget for det på lille en fyr. Men det er det eneste vi ikke har prøvet at tjekke indtil...
Så lige nu får han druesukker + babygrød og killingevådfoder for at få en masser energi ind - men ihh sådan kan vi jo ikke blive ved

i dag kan jeg se han har slæbt rundt på noget af foderet, så han har måske fået lidt smag for mad igen, nu hvor det er "sorteret" igen (han har altid sorteret op i to grupper, når han får blandingsfoder - tossede skid

).
Og han spiser da også solsikkerkernerne, men dem kan man ikke leve af som hamster...
Jeg må indrømme jeg frygter cancer - jeg har mistet til det skidt før

Men det hele stemmer bare ikke med det jeg tidligere har oplevet...