Hamster går i chok-tilstand

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
skvbj
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11. jan 2015 14:44

Hamster går i chok-tilstand

Indlæg af skvbj » 11. jan 2015 14:55

Hej alle! :!:

Min dværghamster var i dag ude og nusse ved mig, den er som regel MEGET aktiv, og kan ikke sidde stille, aldrig.
Den er altid super opmærksom, er vant til mennesker og meget nysgerrig. Lige pludselig gik den i en mærkelig form for frossen tilstand, hvor den bare stod helt stille, og blev lam i kroppen. Man kunne ikke komme i kontakt med den, og man kunne løfte den, og vippe på dens hovede uden nogen form for respons. Jeg blev vildt bange, og troede den havde fået hjertestop el.l.
Med det samme satte jeg den ind i buret, for at den kunne få sine vanlige omgivelser at se, men der gik lige nogle sekunder før den reagerede på noget. Så begyndte den at gå rundt i buret og se på det hele. Den virkede overhovedet ikke som sig selv, men begyndte dog at få fart på igen, og løbe i hjulet. Den var også i stand til at kravle op af rør, til dens platforme, og den tyggede lidt i noget mad. Derefter gik den ind i sin yndlingshule.

Hvad kan dette være??

Kram og fortvivlelse fra Sofie. :? :roll:
Senest rettet af skvbj 11. jan 2015 16:32, rettet i alt 1 gang.

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: Hamster går i chok-tilstand

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 11. jan 2015 16:16

Det er svært at vide.

Men at hun er som sig selv er absolut positivt :D

Jeg håber ikke det sker igen :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Hamster går i chok-tilstand

Indlæg af Rasholm » 11. jan 2015 16:24

Hvad er din hamster af art - dværg eller guldhamster ?
Hvor gammel er den ?
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

skvbj
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11. jan 2015 14:44

Re: Hamster går i chok-tilstand

Indlæg af skvbj » 11. jan 2015 16:31

Det er en dværghamster - vinterhvid, fra september 2014 :)

Håber ikke det sker igen, nej! Puha..

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Hamster går i chok-tilstand

Indlæg af Rasholm » 11. jan 2015 16:36

Hm, så er den jo ikke så gammel, hvilket ellers kunne have været en forklaring.
Jeg vil sige, at opføre den sig fuldstændig normal nu, så vil jeg ikke gøre noget. Men sker det igen, ville jeg nok tage den et smut forbi dyrlægen og lige få den tjekket.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

skvbj
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11. jan 2015 14:44

Re: Hamster går i chok-tilstand

Indlæg af skvbj » 11. jan 2015 17:00

Den er lige så aktiv og normal nu, som den plejer. Den er lige kommet ud af hulen nu og er bare den søde, lille nysgerrige put, den altid er :)
Så må vi se hvordan det næsten stykke tid går, ellers må den tjekkes, ja!

Hamsterheaven
Indlæg: 38
Tilmeldt: 9. jun 2014 17:07

Re: Hamster går i chok-tilstand

Indlæg af Hamsterheaven » 13. jan 2015 23:18

Hej. Jeg har oplevet det samme ske til en Syrian guldhamster. Jeg tor at det er noget hvor de bliver lige pludselig bange for noget, og fordi de er bytte dyr, det bedste camouflagen i marken er at stå stok stille så at en rov dyr vil ikke kunne se den, og derved miste interesse. Jeg har også observeret denne næsten forstenet tilstand de kommer i , og selv om du mærker på dem kan man næsten ikke mærke liv, andet en det er hårdt og stiv at mærke. MEN de er aldeles ikke gået fra os! De er simpelthen rædselsslagen, og selv om vi som mennesker ikke tror at de har været i en farlig situation, til en hamster kan der bare være tusind andre ting de kan bliv skræmt af. Så være ikke bange. Du nu har oplevet den bliver normalt igen, og det har jeg også; men det vigtigst ting som du skal gøre hvis det opstår igen er hvad du har allerede gjort, og det er at sæt dem i buret igen i vante omgivelser, og så 'vågner' de til sig selv igen når fare er drevet over. :D
Bodil, Hamsterheaven. Medlem DHF

skvbj
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11. jan 2015 14:44

Re: Hamster går i chok-tilstand

Indlæg af skvbj » 16. jan 2015 12:21

Hamsterheaven skrev:Hej. Jeg har oplevet det samme ske til en Syrian guldhamster. Jeg tor at det er noget hvor de bliver lige pludselig bange for noget, og fordi de er bytte dyr, det bedste camouflagen i marken er at stå stok stille så at en rov dyr vil ikke kunne se den, og derved miste interesse. Jeg har også observeret denne næsten forstenet tilstand de kommer i , og selv om du mærker på dem kan man næsten ikke mærke liv, andet en det er hårdt og stiv at mærke. MEN de er aldeles ikke gået fra os! De er simpelthen rædselsslagen, og selv om vi som mennesker ikke tror at de har været i en farlig situation, til en hamster kan der bare være tusind andre ting de kan bliv skræmt af. Så være ikke bange. Du nu har oplevet den bliver normalt igen, og det har jeg også; men det vigtigst ting som du skal gøre hvis det opstår igen er hvad du har allerede gjort, og det er at sæt dem i buret igen i vante omgivelser, og så 'vågner' de til sig selv igen når fare er drevet over. :D

Det er jeg godt nok "glad" for at høre :) det er selvfølgelig synd for den lille skabning, hvis den har følt sig bange, men er glad for at det ikke kun er min lille put der har gjort det :) tusinde tak for svar!

TheaB
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15. sep 2015 20:39

Re: Hamster går i chok-tilstand

Indlæg af TheaB » 15. sep 2015 20:53

Hej, vil blot dele at min datters hamster, som stadig er en unge havde samme reaktion her til aften, da min datter tog et billede med sin telefon og blitzen kom på. Lyset må simpelthen have givet den et chok, som et vildt dyr der ser en bil komme mod sig på vejen og ikke kan løbe væk. Jeg skyndte mig at sætte alting på plads i buret og lade den få fred. Her et par timer efter er den helt sig selv igen.

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Re: Hamster går i chok-tilstand

Indlæg af burrus » 16. sep 2015 06:05

altså hos guldhamster-hunner kan det jo være brunst - der kan de gå i trancer der er flere minutter lange. men jeg har aldrig hørt om at brunst kan være så kraftig hos dværgene. der ville jeg nok nærmere tænkte tonisk immobilitet, men det har jeg bare heller aldrig sådan rigtigt hørt om hos hamstere...

***
edit - kan så google mig frem til, at tonisk immobilitet faktisk ikke er så unormalt endda hos hamstere.
Men da det er en forsvarsreaktion primært drevet af frygt/forskrækkelse, bør man naturligvis ikke fremtvinge det med vilje :)
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: Hamster går i chok-tilstand

Indlæg af Hamsterguf9000 » 16. sep 2015 16:32

Jeg har et par gange oplevet tonisk immobilitet hos vinterhvide. Sidst var det hos en lille mand som jeg havde med i transit til sidste udstilling. Der gik lige et minut eller to og så var han sig selv igen :)

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Hamster går i chok-tilstand

Indlæg af taysha » 17. sep 2015 07:59

Ja, det lyder også i mine ører som tonisk immobilitet - en helt normal reaktion på frygt eller forskrækkelse hos mange af de små byttedyr. Bedste man kan gøre er at sætte dem ind i deres bur og lade dem få fred. Når de igen virker normale, ville jeg anbefale at man nusser lidt om dem, med nogle godbidder, så de hurtigt efter forskrækkelsen får en positiv oplevelse med hænder
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

N-Lindholm
Indlæg: 11
Tilmeldt: 17. sep 2015 23:08

Re: Hamster går i chok-tilstand

Indlæg af N-Lindholm » 20. sep 2015 00:46

Jeg har ingen idé om hvad det kan være. men øv en grim oplevelse :(
Håber da ikke det sker igen, men ellers må du en tur til dyrelægen. Og giv gerne besked, hvis du finder ud af hvad det er pga af :) .
N-Lindholm ❤️ Vinterhvid dværghamster: Buller & Malou ❤️ Guldhamster: Balou ❤️ Deguer: Lulu, Kalle & Loui ❤️

Låst