Dværghamster kaster op ?

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
anhan
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12. maj 2016 20:25

Dværghamster kaster op ?

Indlæg af anhan » 12. maj 2016 20:31

Hej alle,

Er ny herinde og i Hamsterverden. Min kæreste og jeg har et dværghamster, han er fra feb. Måned i år. Jeg har bemærket to gange nu at han nærmest kaster op med ting fra kindposerne. Har læst at de somme tider tømmer dem i deres hus eller så de kan gemme det, men første gang gjorde han det i hånden på mig og nu her i dag gjorde han det i sin sandskål. Der kom mad med ud men også en del lort, som om han æder sin egen lort, på trods af han bliver skiftet min. En gang om ugen men dagligt får fjernet lort fra buret og han får dagligt nyt mad og vand.

Håber nogle kan give en forklaring om han er okay eller om der kan være noget galt?

På forhånd tak :)

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Dværghamster kaster op ?

Indlæg af Rasholm » 12. maj 2016 21:33

Han kaster ikke op, men tømmer sine kindposer.
Hamstere samler mad sammen og transportere det i deres kindposer, hjem til deres madlager, hvor de så gemmer det. Det gør de i naturen og det ligger instinktivt i dem, så de også gør det i fangeskab.
Det betyder at I ikke skal fjerne det mad den gemmer, men istedet måske vurdere hvor meget der er, og så behøver man ikke give nyt mad hver dag, men måske kun hver anden eller tredie - så længe der er mad i dens madlager.
At den også spiser sine pøller, er fordi ikke alt maden er udnyttet og der derfor stadig kan være gode ting tilbage selv i pøllerne.
Dvs han opfører sig fuldstændig naturligt :D
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

anhan
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12. maj 2016 20:25

Re: Dværghamster kaster op ?

Indlæg af anhan » 13. maj 2016 14:51

Aha! Tak for svar! :)

Men synes bare ikke altid jeg finder nogle maddepoter gemt. Han har det med at somme tider spreder han sit strøgelse ud over madskålen og sandskålen. Aha det forklarer hvorfor han spiser sin egen høm høm! :) Synes bare ikke det sker så tit det med han smider det ud det han har spist...

MorTilKatja
Indlæg: 68
Tilmeldt: 26. feb 2012 09:03

Re: Dværghamster kaster op ?

Indlæg af MorTilKatja » 15. maj 2016 12:06

Han er stadig en unge og ved at lære hvordan man bedst gemmer sin mad :)

Min guldhamster fra marts tager nogle gange en masse mad i munden, og spytter det ud samme sted igen :D
Hilsen Tanja.

Mor til en dejlig hambamse fra 2016 og en dyretosset datter fra 2009

Låst