Diarre'

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Emily

Diarre'

Indlæg af Emily » 11. jun 2008 22:04

Hej alle søde hamster venner
I dag da jeg så til min ene hamster- havde han fået diarre... åh!
Jeg ved godt det er livsfarligt for en hamster og det går mig meget på.
For nogle år siden havde jeg også en hamster der fik det og efterfølgende døde :-( en hamster som jeg også var utrolig glad for.
Vil helst ikke have historien gentager sig.
Men det går jo så stærkt sådan noget, han kan dø inden for de næste par dage.
Jeg har gjort alle hamstrenes burer hovedrent, samt tingene inden i burerne og sørget for at var helt tørt inden de fik det igen. Udover det har jeg vasket hamsterens po po og han får self kun tørfoder de næste par dage... er der ellers noget jeg kan gøre?
Han virker helt frisk... men som sagt ved jeg godt at det hurtigt kan ændre sig :-(
--Emily--

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 11. jun 2008 22:12

Jeg ville flytte ham væk fra de andre hamstere for at undgå evt. smitte - altså ind i et helt andet rum - hvor der samtidig er helt ro, og så ellers lade ham være i fred et par dage - men selvfølgelig holde ham under opsyn. Jeg krydser fingre for, han kommer sig.....
Mange hilsner fra Jeanne.

Emily

Indlæg af Emily » 11. jun 2008 22:17

ja han skal i hvertfald holdes øje med... men du har nok ret i at jeg skal flytte ham... :-)
man kan ikke forstå han er syg, når han virker så frisk og løber i hjul... det er mærkeligt...
--Emily--

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 11. jun 2008 22:21

Ja, jeg er ked af at sige det - men da min Amanda fik diarré var hun også frisk lige i starten og opførte sig, som hun plejede. Næste dag gik det meget ned ad bakke - og dagen efter var hun død  :(

Emily

Indlæg af Emily » 11. jun 2008 22:24

eeej :-( ihh det er det jeg frygter åh :'( føler mig altså så hjælpeløs.... ved ikke hva jeg skal gøre.... hvordan jeg mere skal hjælpe ham...
--Emily--

Emily

Indlæg af Emily » 11. jun 2008 22:32

på denne side lyder diarre ikke til at være farligt... at det er ''wet tail'' man skal passe på
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/ ... =4/menu=2/
--Emily--

burrus

Indlæg af burrus » 12. jun 2008 07:12

tja det kommer jo an på hvad det er som er skyldi diarréen.. er det en virus infektion kan det jo smitte dem alle, men er det en forstyrrelse i bakteriefloraen i maven så holder det sig til den enkelte - hvis altså ens hygiejne er i orden (= vakse hænder i mellem hver eneste hamster)  

diarré i sig selv er ikke farligt, medmindre det stoppes... længere varende diarré er som hos mennesker ikke sundt og kan "udsulte" enhver... ved diarré optager man ikke nær den næring man har behov for - så selv lidt "alm" diarré kan blive farligt for den lille - især fordi den er lille og ikke har de store depoter på kroppen at tage af...

men som hos mennesker virker A38 hos hamsteren også til at få maven i balance igen :wink:  
ellers hop ned på nærmeste apothek eller dyrlæge (prisen er den samme) og køb en lille "sprøjte" zoolac :wink:  det "nulstiller" mavefloraen totalt! og til hamstere skal der næsten intet til - så dne mindste "sprøjte" er vist på 15 ml og koster omkring 90 kr... lidt pebret - men til hamsterbrug holder den jo altså længe! (især hvis man har den i køleskabet når ikke den bruges - så går de aktive bakterier i det i dvale og holder længere :wink: )
en hamster skal ikke have meget mere end 1/4-½ ml af gangen - 2-3 gange om dagen og mange spiser det gladeligt - ellers tværer man det "bare" ud på poterne eller pelsen så slikker de det i sig der...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

ZenZen

Indlæg af ZenZen » 12. jun 2008 18:14

Jeg har også haft to guldhamser med diarre, men de overlevede, men kun fordi jeg tvang vand i dem.
Jeg tog til dyrlægen og han gav mig noget der hedder Zoolac propaste og det virkede prompte. Det havde han ikke prøvet før.
Det kan købes hos petworld ved jeg, og tuben er rimelig stor, så hvis du gir alle dine hamser en fingerspids af det nogle gange dagligt, så sku de være sikrede...
Det var min erfaring. Det kan bruges til alle dyr.

Håber virkelig at staklen klarer den.

Spot

Indlæg af Spot » 12. jun 2008 20:38

Ved ikke om det er skrevet med havregryn og banan er vist godt at fodre med for at stoppe diare

God bedring!!
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Emily

Indlæg af Emily » 12. jun 2008 22:11

Han har ikke dirre i dag- hans pøller ser alm ud... men tror ikke han er helt frisk...
--Emily--

burrus

Indlæg af burrus » 13. jun 2008 06:59

Emily skrev:Han har ikke dirre i dag- hans pøller ser alm ud... men tror ikke han er helt frisk...
det er klart :wink:  han har jo slet ikke optaget nok energi på det sidste... vi jo heller ikke helt friske oven på en gang sygdom :wink:  

men giv evt lidt agurk ller anden frugt med masser af vand og kulhydrat i :wink:  det værste ved diarréen er netop at den dehydrere, så lidt sød "vandet" frugt eller grøntsag er godt  :wink:  MEN LIDT! for meget kan give ham diarré igen....
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Emily

Indlæg af Emily » 15. jun 2008 21:27

han havde ikke diarre dagen efter, og han har det super godt nu... så dejligt :-)
--Emily--

Passionen

Indlæg af Passionen » 15. jun 2008 21:28

Emily skrev:han havde ikke diarre dagen efter, og han har det super godt nu... så dejligt :-)
Det var godt, at den lille guldklump overlevede. :)

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 15. jun 2008 22:41

Dejligt at høre  :D

Spot

Indlæg af Spot » 16. jun 2008 13:00

Det var dejligt :D
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Låst