Unge viklet ind i hamstervat

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Ginger

Unge viklet ind i hamstervat

Indlæg af Ginger » 10. nov 2008 21:56

Da jeg kiggede til Dalilas unger i dag kunne, kunne jeg se at en af de små fulgte med op, da jeg løftede spånerne.
Jeg gir Dalila hamstervat, da hun elsker at bygge rede af det, ind i spånerne, men det har åbenbart ikke været en god idé.

Den lille unge er nemlig viklet ind i hamstervattet med den ene pote og det er så slemt at man kan se benet er hævet og rødt og hånden er sort og død.
Jeg fik klippet tråden fra vattet af - hånden sidder stadig fast til armen, men den er ubrugelig, ser det ud til.

Ungen har det efter omstændighederne det godt. Den spiser, er livlig og piver ikke når man røre.
Kan den leve et normalt liv eller ville det være bedst at aflive den bette?

Desiree

Indlæg af Desiree » 10. nov 2008 22:05

Jeg har jo to trebenede, og de har det fint, lever godt.
De blev også ofre for hamstervat. Lad være med at bruge det, det er altså gået galt flere gange nu...
mvh Desiree

burrus

Indlæg af burrus » 10. nov 2008 22:06

:shock:  :? det er så en grund til at høre efter når folk fraråder hamstervat - men nok om det...

jeg ville se tiden an og ringe til dr. dyr i morgen tidlig og spørge der! det koster jo ikke at ringe :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Ginger

Indlæg af Ginger » 10. nov 2008 22:07

Jeg er også ved at skifte buret nu - så alt hamstervattet forsvinder og erstatter det med spåner og toiletpapir.
Det er virkelig synd for den lille, men det ser ikke ud til at den på nogen måde er påvirket af det.

Desiree

Indlæg af Desiree » 10. nov 2008 22:09

Du kan da ringe til dyrlæge, men jeg kan ikke se nogen grund til det, hvis den virker upåvirket. Vent og se, en hams kan sagtens klare sig med tre ben. Men du kommer nok til selv at beholde den, som jeg gjorde med mine.
mvh Desiree

burrus

Indlæg af burrus » 10. nov 2008 22:11

tja risikoen for koldbrand og andre infektionssygdomme vil jeg mene er for højt til ikke lige at vende det med en dyrlæge i telefonen :wink:
foden vil jo forhåbenligt selv falde af uden problemer - men jeg vil ikke "bare" lade naturen gå sin gang der uden at have rådført mig med en dyrlæge
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

liv

Indlæg af liv » 10. nov 2008 22:12

nåårh.. det var syndt for den lille!!  :cry: men som de andre siger ville jeg ringe til dyrlægen :wink:

alt det der hamstervat! hvis jeg fik en krone for hver gang en kommer hen og siger til mig at nu er deres hamstere så heldige at få hamstervat så ville jeg være rig!!!!!!! men ja selvfølgelig kunne du have lyttet men forstår godt du ikke rigtig kunne se hvad der kunne ske :wink: så nok om det! held og lykke med den lille! og godt du skifter buret :D det betyder i det mindste meget!  :D hvor mange unger er der egentlig? viste ikke de havde unger :lol:

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 10. nov 2008 22:12

Tror ikke en dyrlæge ville kunne gøre det store... men det skader vel aldrig at ringe.
Mvh. Pia

Desiree

Indlæg af Desiree » 10. nov 2008 22:13

Odgaard skrev:Tror ikke en dyrlæge ville kunne gøre det store... men det skader vel aldrig at ringe.
enig.
mvh Desiree

burrus

Indlæg af burrus » 10. nov 2008 22:19

Odgaard skrev:Tror ikke en dyrlæge ville kunne gøre det store... men det skader vel aldrig at ringe.
tja rådgive i tilfælde af koldbrand eller infektion er nok kun dyrlægen der kan rigtigt :wink:  om ikke andet er det altid rart at have dyrlægen med fra start - så du ikke står med en syg hamster og skal bruge en 1 time på at forklare forløbet :wink:
Pia B

Desiree

Indlæg af Desiree » 10. nov 2008 22:21

Jegvil sige at det kommer an på ungens alder. Med en hel ny lille en uden pels vil du aldrig komme til at stå med en syg hamster, eller hvad?
mvh Desiree

burrus

Indlæg af burrus » 10. nov 2008 22:22

Desiree skrev:Jegvil sige at det kommer an på ungens alder. Med en hel ny lille en uden pels vil du aldrig komme til at stå med en syg hamster, eller hvad?
nej det self rigtig nok.. hvis ikke den overlever til i morgen så ville den nok ikke overleve alligevel...
Pia B

Ginger

Indlæg af Ginger » 10. nov 2008 22:22

Jeg må indrømme at jeg ikke kan se hvad det hjælper at ringe til dyrlægen. De kan ikke hjælpe mig over telefonen, men kan da self godt prøve.

Jeg har aldrig nogen sinde oplevet noget dårligt ved hamstervattet og heller ikke min veninde som har haft opdræt af dværghamstere. Fik vattet af hende, da jeg er for nærrig til at købe den slags selv.

Er glad for jeres hjælp - det betyder meget.

Liv: Dalila fik 7 unger halloweenaften - havde for et kort bemærkning sat Dalila over til Samson da jeg skiftede bur og det kom der de 7 små dværge ud af. Ikke at det gør noget for mig. Synes det er hyggeligt med unger og Dalila er god til at passe dem.

Ginger

Indlæg af Ginger » 10. nov 2008 22:23

Ungerne er 11 dage gamle - har pels, men ingen øjne endnu.

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 11. nov 2008 09:29

tja.... når de ikke er ældre så er det ikke sikker at Dalila lader den leve... bare en tanke med det jeg har hørt om syge hamstere når de ik er så gamle.... men håber selvfølgelig på det bedste...
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

Låst