Tænder

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
AnnaR

Tænder

Indlæg af AnnaR » 3. dec 2008 09:07

Jeg har opdaget at min guld han har et mellemrum mellem de to nederste fortænder. Jeg tjekker jævnligt og her i går opdagede jeg det.
Jeg ved ikke om det betyder noget, derfor vil jeg gerne trække på noget erfaring fra jer andre.
De hamster tænder jeg har set og sådan som jeg har forstået det, skal du sidde tæt op ad hinanden, nu stikker hans sådan lidt skrå hver sin vej. Han virker ikke generet af det, indtil videre, og jeg har set ham spise.

Tror i jeg skal få dem klippet eller ????

Lisette

Indlæg af Lisette » 3. dec 2008 09:26

Prøv evt at tage et billed af det Anna, så folk kan se det :)

kwo

Indlæg af kwo » 3. dec 2008 09:53

Der er ikke noget at være bekymret for. Hamsterens underkæbe er ikke én knogle ligesom hos mennesker. Det er to dele der sidder sammen med noget brusk/sener forrest mellem de to fortænder. Så alt efter hvordan man holder hamsteren kan tænderne sidde helt tæt eller stritte ud til siderne.
Kenneth Worm

Lykke

Indlæg af Lykke » 3. dec 2008 10:24

Gud, hvor interessant!

kwo

Indlæg af kwo » 3. dec 2008 11:17

Jeg har fundet nogle kranier af hamstere her. Typisk gemmes underkæben som én del, men hvis man har været lidt for hårdhændet ved rensningen af kraniet, så går senerne mellem de to dele også i opløsning og underkæben må gemmes som to dele (som det ses på link nummer to).

Korrekt konservering:
http://szmn.sbras.ru/picts/Mammalia/Cal ... mystax.htm

For hårdhændet konservering:
http://szmn.sbras.ru/picts/Mammalia/Cri ... udatus.htm
(her ser man også at de to tynde buer ved øjnene er knækket af den hårde behandling).
Kenneth Worm

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 3. dec 2008 14:45

Okay, meget spændende. Der kan man bare se, så er han jo helt fin.

Tak for det Kenneth.

Lykke

Indlæg af Lykke » 3. dec 2008 18:13

Jeg får helt lyst til at gå på naturhistorisk museum eller sådan noget! Gad vide om der er et sted i Danmark man kan se hamstere?

mariatbo

Indlæg af mariatbo » 18. jul 2011 21:49

Vil bare lige tilføje at jeg også lige har opdaget at min dværg han har stort mellemrum mellem sine tænder i undermunden, men virker ikke til at genere ham.. Dog spiser han ikke så gerne store ting i hans foder, kan det skyldes mellemrummet? Burde jeg give han noget kun med små ting?

Låst