kræft arveligt??

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
liv

kræft arveligt??

Indlæg af liv » 26. jan 2009 15:45

hej nu sidder jeg lige her og undrer mig lidt over den knude feta jo har fået. og kenneth var også på besøg igår og han sagde det muligvis var kræft!  :cry:  :cry: men det er slet ikke det emnet handler om. det er mere nu kigger jeg tilbage og fetas mormor (fannis Dharma) døde af kræft på ørene. så kan det være arvelig?? Fetas mor så ikke ud til at have fået det men døde jo meget pludseligt. så tænker man lidt på de små unger herhjemme. får de det også?? skal jeg lade være med at sælge dem eller?? jeg aner ikke om jeg kan tillade mig at sælge de unger hvis de muligvis kan få kræft. :?:  :?: eller er det en risiko alle hamstere har og er det helt tilfældigt at feta og mormor har fået kræft?? jeg vil jo ikke have alle mine købere pludselig står med en syg hamster? :?:  :!:

lidt hjælp her!!! :(

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 26. jan 2009 17:07

Jeg véd ikke, om det er arveligt - men det er jo i hvert fald ikke sjældent at se, en hamster får kræft, desværre.
Mange hilsner fra Jeanne.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 26. jan 2009 17:11

Alle hamstere kan recikere at få kræft så hvis vi alle skulle gå og bekymre os om det heletiden så skulle vi beholde alle vores unger, så længe de bare er raske ved salg så er det vigtigst for man kan ikke garantere for hele hamsterens liv. :)
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

liv

Indlæg af liv » 26. jan 2009 18:22

Benjamin skrev:Alle hamstere kan recikere at få kræft så hvis vi alle skulle gå og bekymre os om det heletiden så skulle vi beholde alle vores unger, så længe de bare er raske ved salg så er det vigtigst for man kan ikke garantere for hele hamsterens liv. :)
okay jamen de er super friske og små speedier!!  :D  :D det var godt at høre! :D  :D

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 26. jan 2009 20:06

altså Ares mor døde meget ung, men Ares har endnu ikke vist tegn på kræft(knuder) og han er ældre end hun var da hun blev aflivet.

Der er vel en risiko men der er der jo altid.

contraria

Indlæg af contraria » 26. jan 2009 20:41

studier på mus og rotter siger at kraft er arveligt og studier på mennesker siger det sammen, men at det er inkomplet penetrans. hvilket betyder at det ikke altid vil komme, selv om man har genet for det.

så sålænge ungerne er reske ved saget vil jeg ikke bekymre mig. og så er kraft ikke nær så udbradt inden for hamsteren som hjerne blødninger er. og hjerneblødninger sku vist ikke være arveligt (selv om jeg nu tvivler på denne konklution)
de venligste hilsner amanda

Jeanette

Indlæg af Jeanette » 28. jan 2009 11:21

Så vidt jeg har forstået er det sådan med mennesker, at man kan være mere eksponeret for kræft hvis andre i ens familie har det. Altså man har en større risiko for at få kræft.
Men det er ikke sikkert at man får kræft fordi ens far eller mor har haft det.

Om det forholder sig på samme måde med hamstere ved jeg ikke. Men jeg synes heller ikke du skal bekymre dig om ungerne.
Hvis du tænker på, at du ville have dårlig samvittighed overfor køberen, hvis en unge udvikler kræft, kunne du jo evt. sige til køberen at der er kræft tidligere i linien, men at det ikke nødvendigvis betyder at ungen vil få det også. Så har du i hvert fald dit på det rene.

contraria

Indlæg af contraria » 28. jan 2009 11:30

Jeanette skrev:Så vidt jeg har forstået er det sådan med mennesker, at man kan være mere eksponeret for kræft hvis andre i ens familie har det. Altså man har en større risiko for at få kræft.
og det er det man kalder inkomplet penetrans. :wink:
de venligste hilsner amanda

Jeanette

Indlæg af Jeanette » 28. jan 2009 11:44

contraria skrev:
Jeanette skrev:Så vidt jeg har forstået er det sådan med mennesker, at man kan være mere eksponeret for kræft hvis andre i ens familie har det. Altså man har en større risiko for at få kræft.
og det er det man kalder inkomplet penetrans. :wink:
Ahh godt så, så skal jeg ikke blande mig mere  :D

Låst