kwo skrev:Nej, der er vel ikke som sådan en definition i standarderne. Men når der under zobel står at grundfarven er mørkt brunsort, så giver det vel sig selv mere eller mindre. Det udelukker i hvert fald din definition.contraria skrev:ja seføljeligt gør jeg det. men da det jo som skrvet ikke er difineret fra foreningens side (før nu) hvordan de diffiner ordet. så har jeg jo lov til at bruge den difination jeg selv ind til nu har haft at ordet grundfarve.burrus skrev: NEJ!
hvis foreningen definere grundfarven som noget - så bør man vel som registreret opdrætter OGSÅ definere den sådan!![]()
hvis du opdrættede katte under fife så fulgte du forhåbentligt også deres retningslinjer og definerede udtryk?
da jeg ikke selv går efter zobel har jeg ikke lige fået læst dens standart, og er nok grunden til at jeg i denne sammenhing ikke helt har ku svare på anden vis omkring hvad forskellen er, når det er skrevet i standarten. og ja det udelukker så min difination af ordet grundfarve.
men der bliv jo ikke sport til standarten for zobel men bare til ordet aleneog det åbner så op for min difination af det.
Desuden, hvad definerer grundfarven i din "definition"? Hos en zobel er creme grundfarven, men på en sølvzobel der er det sølvgrå. Hvorfor er det ikke creme her (+sølvgrå+umbrous)? Og på en zobel med "grundfarven" creme skulle øjenringene være creme, men på en sølvzobel med "grundfarven" sølvgrå er øjenringene offwhite. Hvorfor ikke sølvgrå, som jo er "grundfarven"? Det er noget selvmodsigende, og derfor jeg skrev "sludder".
Spørgsmål om standarder
de venligste hilsner amanda
I sidste version stod beskriverlserne ud for det forkerte (grundfarve, bundfarve, øjenfarve, ører, øjenringe osv), så den nederste var tom - sikkert fordi bundfarve skulle have været tom. Nu er bundfarve så helt slettet, mens de andre ting står ud for det rigtige.kwo skrev:Det regelsæt jeg downloader indeholder nu både mindste- og max-mål. :?:Lykke skrev:Ok, det er fordi der var fejl på mink i sidste version af standarden. Det har I rettet nu, men I har slettet bundfarve og der står at øjenringene skal have samme farve som grundfarven - det må vel skulle være samme farve som bundfarven så?kwo skrev:Grundfarven er det helhedsindtryk hamsteren skal give. Underfarven er farven på hårene inde ved huden.
Vender lige tilbage med det det andet spørgsmål.
I øvrigt kunne jeg se, at I ikke har opdateret regelsættet. Det betyder bla. at der ikke står noget om max-mål på kasser i regelsættet, selvom det blev nævnt som en konklusion fra jeres side i tråden om ændringsforslag til udstillinger.
Og jeg tror ikke der er slettet noget under mink. Vores standarder er direkte oversat fra de svenske, og i den svenske er der også kun disse oplysninger. Det er vist mere spørgsmålet om at der bare mangler noget i den svenske, for du har ret. Hvis der skal være øjenringe, kan de jo ikke være samme farve som grundfarven, for så kunne de ikke ses. Jeg retter det til når jeg kommer hjem.
Jeg har lige prøvet fire gange eller noget - og jeg kan se at den downloader og så åbner den.Jeanne skrev:Det lyder meget mærkeligt - jeg har lige tjekket - det der ligger er sidst tilrettet 5-1-2009 ??Lykke skrev:Og jeg downloader stadig den gamle version "Regelsættet er sidst tilrettet d. 4 – 10 – 2008." ?
Jeg har også prøvet at opdatere siden, for jeg har før og også her med den nye udstilling oplevet, at den husker de gamle sider (jeg blev ledt til den gamle udstillingsside, da jeg klikkede videre fra forsiden, men det ændrede sig, da jeg opdaterede).
Men her er så den nye fil vedhæftet. :)Lykke skrev:Nej, jeg beder den åbne filen, ikke gemme den.kwo skrev:Ja, det er godt nok mystisk. Nu har jeg prøvet fra to forskellige computere, og det er begge steder den nye jeg får.
Det er ikke fordi du gemmer filen i mappe A, og så går ind i mappe B og åbner filen der, som er den gamle fil?
- Vedhæftede filer
-
- Regelsaet.doc
- (31 KiB) Downloadet 206 gange
Kenneth Worm
Nej, den er ej.Jeanne skrev:Ja :DLemou skrev:Er grundfarven på gylden sort?

Grundfarven er gulbrun, mens bundfarven er blågrå (kan godt ligne sort ved første øjekast).
Grundfarven er helhedsindtrykket af hamsteren, mens bundfarven er farven på underpelsen (den del af hårene nærmest huden).
Lemou: Alle beskrivelser af farverne kan findes i vores standarder som ligger på hjemmesiden, under udstillinger.
Kenneth Worm
Hehe.. Tak. Havde jeg ikke lagt mærke til, fordi den starter ved skimmel, når jeg åbnerkwo skrev:Nej, den er ej.Jeanne skrev:Ja :DLemou skrev:Er grundfarven på gylden sort?
Grundfarven er gulbrun, mens bundfarven er blågrå (kan godt ligne sort ved første øjekast).
Grundfarven er helhedsindtrykket af hamsteren, mens bundfarven er farven på underpelsen (den del af hårene nærmest huden).
Lemou: Alle beskrivelser af farverne kan findes i vores standarder som ligger på hjemmesiden, under udstillinger.