Farve hjælp til disse 2 mærkelige unger

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
contraria

Indlæg af contraria » 18. jan 2009 18:16

1 hb cinnamon - A_ Baba pp
1 hb cinnamon tortie - A_ Baba pp Toto
1 hb dove tortie - aa Baba pp Toto

:wink:

drengen er

rød øjet sort gul - aa pp ToY
de venligste hilsner amanda

Ringling

Indlæg af Ringling » 18. jan 2009 18:39

malthesmor skrev:Forældrene kan ses i dette link

http://hamsterland.dk/forum/viewtopic.p ... highlight=

Genkoderne står øverst i tråden  :D
Ahh sorry  :oops:
Hilsen Lotte
Billede

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 18. jan 2009 18:43

contraria skrev:1 hb cinnamon - A_ Baba pp
1 hb cinnamon tortie - A_ Baba pp Toto
1 hb dove tortie - aa Baba pp Toto

:wink:

drengen er

rød øjet sort gul - aa pp ToY
Mange tak for hjælpen :wink:

Ringling: du må da gerne se tråden alligevel he he

Æda

Indlæg af Æda » 18. jan 2009 19:08

contraria skrev:da begge forældre er gouti varianter og ikke sølv. så kan ungerne heller ikke være det. :wink:

jeg tilslutter mig og 140% sikker på du har dig 2 tortie piger og en Rød øjet sortgul dreng.

mink er han ikke, der er ingen umb. på de forældre.

til gengæl skal der bare et gult hår på mor til for at der kommer tortie unger.

man gan jo heller ikke se på min cleo at hun er tortie. men det er hun altså.
Jamen kan ungerne så ikke have det fra deres "forfædre"? der er jo noget sølv.. eller er det for langt ude til at kunne være muligt? skal en af forældrene være en sølv-variant for at kunne lave sølv-tortie?  :?
Hilsen Ida <3

contraria

Indlæg af contraria » 18. jan 2009 19:46

da sølv er dominant skal det være tilstene på en af forældrene.

de eneste farver som kan "skjule" sølv er Sort og Chokolade.

Lykke

Indlæg af Lykke » 18. jan 2009 20:07

malthesmor skrev:
Ringling skrev:Vil helt klart mene at hunnen er hb dove tortie (meget fin endda)  :D

Og hannen.... hmmm.. kunne han være dove-gul eller bare gul???  :scratch:
Hmm syntes ikke han er dove har slet ikke samme farve som den anden han som er dove :wink: , syntes han ser mink farvet ud, men mink er vist ikke muligt :(
Der er jo også stor forskel på dove-gul og ren dove.
Den er alt for broget i farven i sammenligning med den mink, jeg lige har haft.

Når jeg kigger på billederne af hhv. alle piger og alle drenge, tror jeg også, der er flere end de to (og den dove), der ikke er cinnamon. Gule og derfor formentlig også dove-gule hanner vil nemlig også have de hvide kinder som cinnamon har - men der er noget med at man ikke kan regne med det (altså at de ikke altid har tydelige kindtegninger). Så når de bliver ældre, skal du lige kigge nærmere på dem.

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 18. jan 2009 20:21

Lykke skrev:
malthesmor skrev:
Ringling skrev:Vil helt klart mene at hunnen er hb dove tortie (meget fin endda)  :D

Og hannen.... hmmm.. kunne han være dove-gul eller bare gul???  :scratch:
Hmm syntes ikke han er dove har slet ikke samme farve som den anden han som er dove :wink: , syntes han ser mink farvet ud, men mink er vist ikke muligt :(

Når jeg kigger på billederne af hhv. alle piger og alle drenge, tror jeg også, der er flere end de to (og den dove), der ikke er cinnamon. Gule og derfor formentlig også dove-gule hanner vil nemlig også have de hvide kinder som cinnamon har - men der er noget med at man ikke kan regne med det (altså at de ikke altid har tydelige kindtegninger). Så når de bliver ældre, skal du lige kigge nærmere på dem.
Den han som skulle være dove gul har ingen kindtegninger.
Har hunnen heller ikke, så forstår ikke lige hvad du mener ??

Lykke

Indlæg af Lykke » 18. jan 2009 20:31

malthesmor skrev:
Lykke skrev:
malthesmor skrev: Hmm syntes ikke han er dove har slet ikke samme farve som den anden han som er dove :wink: , syntes han ser mink farvet ud, men mink er vist ikke muligt :(

Den han som skulle være dove gul har ingen kindtegninger.
Har hunnen heller ikke, så forstår ikke lige hvad du mener ??
Hunnen skal ikke have kindtegninger.

Men gule (som hannerne vil være) bør principielt have kindtegninger. Det er bare ikke altid de har det, har jeg ladet mig fortælle. Derfor tænker jeg, at det godt kunne være at nogle af dem med kindtegninger også er dove-gule, hvis det er det han er. Jeg synes i hvert fald flere af hannerne ser "brogede" ud. Men farven er meget vanskelig at vurdere, både pga. hamsternes alder og pga. lyskvaliteten.

Jeg ved dog ikke helt, hvordan det er med kindtegninger, når der også kommer aa ind over. Så måske er det bare noget sludder...  :)

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 18. jan 2009 20:40

De 4 ensfarvede hanner er ikke spor brogede, så mon ikke de er cinnamon.
men lad os kigge på dem når de blir lidt ældre, desuden forstår jeg heller ikke helt hvor de skulle have fået det gule fra :?

contraria

Indlæg af contraria » 18. jan 2009 20:44

ren gule hanner har svage kind tegninger. nogen gange er overgangen så svag at den ikke kan ses. knunden til dette er at mavefarven og kindtegningerne har en svag hvid/gullig tone.

det er kun agouti varianter der har kindtegninger.
da en dov er en non-agouti variant, kommer der ingen kindtegninger.

så jeg er 300% sikker på at der kun er den ene rød øjede gule(sort gule) dreng og 2 tortie piger (en cinnamon tortie og en dove tortie)

Låst