Vil have dværghamstre som kæledyr, men hvilke?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Hopiw

Indlæg af Hopiw » 21. jan 2009 13:51

CGTN skrev:Arh der kan man se, man lærer noget nyt hver dag  :)

Tusind tak, det var alt hva jeg ville vide, bortset fra én ting.
Hvor får jeg så de rent racede henne  :wink:
Avlere ;) Ved at Liv har nogen unger lige for tiden

Lemou

Indlæg af Lemou » 21. jan 2009 13:55

contraria skrev:det kan godt være hun har haft i 53+ år.. men der er altså kommet ny viden til siden.

syns erligt talt at du bør opsøge den nyste viden inden for området. og er sikker på at går du til dansk kanin avlerfoening og spørger kælekanin ejere på forskællige forums vil du få samme svar som her. SKIL dem ad.

til tråd starter. der er opdrættere her inde fra som gør deres bedste for at holde arterne så rene som muligt. derfor vil der fra tid til anden også komme kuld tilsalg, så hold øje med kategorien - salg af dyr

ellers så vil jeg måske kontakte Kenneth (Kwo) hvores formand og høre om han har nogle eller om du kan blive skrevet op til en unge eller to.
At man har holdt dyr så længe, er ikke ensbetydende med, at man bruger samme metode som dengang... Jeg vil ikke skille marsvinene fra kaniner ad, da begge får depression af det

Loan

Indlæg af Loan » 21. jan 2009 16:31

Lemou skrev:
contraria skrev:det kan godt være hun har haft i 53+ år.. men der er altså kommet ny viden til siden.

syns erligt talt at du bør opsøge den nyste viden inden for området. og er sikker på at går du til dansk kanin avlerfoening og spørger kælekanin ejere på forskællige forums vil du få samme svar som her. SKIL dem ad.

til tråd starter. der er opdrættere her inde fra som gør deres bedste for at holde arterne så rene som muligt. derfor vil der fra tid til anden også komme kuld tilsalg, så hold øje med kategorien - salg af dyr

ellers så vil jeg måske kontakte Kenneth (Kwo) hvores formand og høre om han har nogle eller om du kan blive skrevet op til en unge eller to.
At man har holdt dyr så længe, er ikke ensbetydende med, at man bruger samme metode som dengang... Jeg vil ikke skille marsvinene fra kaniner ad, da begge får depression af det
Jeg kender nu også flere som har flere kaniner til at gå sammen i et bur, og de sover da sammen, der er ingen problemer.

Synes ikke man kan sige ud fra et tilfælde at INGEN kan gå sammen, dyr er lige så vel som mennesker forskellige.
Hilsen
Loan Vejby

burrus

Indlæg af burrus » 21. jan 2009 16:38

ang kanin / marsvin / flok - ikke flok!
Gå ind på div. kanin og marsvinfora og bliv klogere  :roll:  det var da ulideligt at diskussionen ska ltages her! og at folk skal sidde og spille så kloge...

Ang. emnet...
Dværge kan købes her via forum, hvis du gerne vil sikre dig at den er renartet og sund og rask. Registrerede opdrættere vil altid være at foretrække  :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Lemou

Indlæg af Lemou » 21. jan 2009 16:48

Det er nemt at finde opdrættere på hamstere, ja :)
Så er man også sikker på, at dyrene er sunde og raske med raske forældre, ønskede farve :)
Så er de også behandlet ordentligt og har fået god opvækst :)

Skal jeg fortælle de to og sige, at de skal holde op med at sove sammen, slikke/vaske hinanden, spise sammen, hvor de deler agurk, majs og gulerødder fra hver sin ende?

Skal jeg fortælle dem, at de ikke skal rende rundt på gulvet sammen, putte sig ind til kattene, være i samme bur, grave deres hule fri sammen, bruge det samme toilet og drikke af den samme flaske?

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 21. jan 2009 16:58

Lemou:
Det er jo i sidste ende op til dig, hvordan du holder dine dyr og går det godt, er det jo fint.
Det der bliver skrevet herinde, er bare for at hjælpe og advare om, at tingene kan gå galt, hvis man sætter umage dyr sammen, hvilket man ikke normalt skal gøre.  :wink:
Misforståelser har været skyld i at mange dyr er kommet til skade eller har mistet livet. Det vil vi naturligvis gerne forhindre om muligt.
Hvad du så vælger at gøre, kan vi jo ikke gøre noget ved.

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 21. jan 2009 17:37

hva med at holde sig lidt til emnet det er jo ikke et kanin eller marsvine forum.

der er en del opdrættere rundt omkring i danmark, nok flest på sjælland og det nordlige jylland.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Lemou

Indlæg af Lemou » 21. jan 2009 17:41

Mahonia skrev:Lemou:
Det er jo i sidste ende op til dig, hvordan du holder dine dyr og går det godt, er det jo fint.
Det der bliver skrevet herinde, er bare for at hjælpe og advare om, at tingene kan gå galt, hvis man sætter umage dyr sammen, hvilket man ikke normalt skal gøre.  :wink:
Misforståelser har været skyld i at mange dyr er kommet til skade eller har mistet livet. Det vil vi naturligvis gerne forhindre om muligt.
Hvad du så vælger at gøre, kan vi jo ikke gøre noget ved.
Jeg siger bare, at alle kan tage fejl og at der er muligheder for at kunne gøre det, hvis man gør det rigtigt og holder kaninerne rigtigt..

burrus

Indlæg af burrus » 21. jan 2009 17:55

Lemou skrev:
Ja, trist, at folk ikke kender om de dyr de holder.. Så kunne man måske slippe for skadede dyr
nu synes jeg du skal holde dig til emner du ved noget om!  :?  Odgaard ved udemærket hvordan dyr skal behandles og hun kender skam sine dyr!  :?  

lad os venligst holde os til topic her!

og holde den slags kanin/marsvine-snak på respektive fora og holde negativ snak om folk man ikke kender helt væk!  :?
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Lemou

Indlæg af Lemou » 21. jan 2009 17:58

burrus skrev:
Lemou skrev:
Ja, trist, at folk ikke kender om de dyr de holder.. Så kunne man måske slippe for skadede dyr
nu synes jeg du skal holde dig til emner du ved noget om!  :?  Odgaard ved udemærket hvordan dyr skal behandles og hun kender skam sine dyr!  :?  

og holde den slags kanin/marsvine-snak på respektive fora og holde negativ snak om folk man ikke kender helt væk!  :?
Negativ snak om folk de ikke kender blev altså ikke startet herfra ;)

burrus

Indlæg af burrus » 21. jan 2009 18:00

Lemou skrev:
burrus skrev:
Lemou skrev:

Negativ snak om folk de ikke kender blev altså ikke startet herfra ;)
prøv dog at læse hvad du selv skriver!  :?
den komment du selv kom med kom ovenpå at amanda fortalte om en som havde holdt kaniner i 53+ år og havde haft en skade på et dyr...

jeg synes virkelig du bør overveje din måde at omtale folk du ikke kender!  :?  

og så prøv dog at spørg MANGE opdrættere af både kaniner og marsvin  hvad de siger til at bladde kanin og marsvin..
jeg kan give dig de første 3 links til kaninfora hvis ikke du kan finde nogle :?   så blir DU måske klogere :?
Pia B

Lemou

Indlæg af Lemou » 21. jan 2009 18:06

Jeg kan også vise dig det modsatte ;)

burrus

Indlæg af burrus » 21. jan 2009 18:08

Lemou skrev:Jeg kan også vise dig det modsatte ;)
:roll:
Pia B

TJ

Indlæg af TJ » 21. jan 2009 18:17

Dengang for lang tid siden havde jeg to marsvin i samme bur. Så døde det ene af aldersom (de bliver jo ikke så gamle sådan nogle). Mit andet marsvin (Stauning) fik så en langvarig depression over at have mistet sin "makker". Min dyrlæge anbefalede mig så, at få endnu en pelsklump at sætte ham sammen med, men nej, ikke flere marsvin, tænkte jeg, så jeg spurgte ham: "Hvad med en kanin så ?" Min dyrlæge svarede, at det var da et forsøg værd. Og nu har de så gået sammen, i samme bur, i snart 2 år, uden problemer. Og som jeg ser det har de meget svært ved at undvære hinandens selskab, for når man tager den ene ud, så er den anden sur, til de er genforenet.

Lad så den pæl være manet i jorden, Tak.

Cecilie89

Indlæg af Cecilie89 » 21. jan 2009 19:49

Lemou - gå ind på Buppis marsvineforum og prøv at få dem til at være enig i den sag du selv har startet op her. ;) Nu har jeg levet med kaniner næsten hele mit liv, og kaniner er ikke ment til at gå sammen med andre - hverken artsfæller, marsvin eller andet. Blandt både mine egne og blandt de dyr jeg passer i min pension har jeg ALDRIG set det modsatte bevist. De taler to forskellige sprog og har heller ikke samme foderbehov. Folk herinde vil ikke have snakken på dette forum, så hvis du vil diskutere så gør det over pb eller inde på Buppi.

Og tilbage til emnet: Jeg håber at du finder den rigtige hams til dig! :D Jeg selv har en vinterhvid, så vidt jeg ved, og hende er jeg meget glad for. :)
Mvh.
Cecilie Larsen,
www.totalgnaver.dk

2,7 marsvin
1,3 kaniner

Låst