Hvorfor æder guldhamster sine unger

Beskrivelse mangler
malthesmor

Hvorfor æder guldhamster sine unger

Indlæg af malthesmor » 6. feb 2009 16:10

Har selv haft 5 kuld unger, og har 7-9-13 ALDRIG været ude for at hunnen æder nogen eller alle ungerrne, men læser gang på gang at flere oplever det :)
Nogen siger at det kan være hvis der er meget uro, men her er der kun uro med 3 børn he he.
Nogen siger at det er hvis hunnen mangler proteiner , hvad mener i ?

Ringling

Indlæg af Ringling » 6. feb 2009 16:24

Jeg tror at det er hvis der er noget i vejen med ungerne. Hvis de er ved at dø eller sådan for at beskytte de andre unger og sig selv imod sygdom.
Eller hvis moderen føler sig truet eller er stresset.
Hilsen Lotte
Billede

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 6. feb 2009 16:46

Jeg havde et kuld under hede bølgen i sommers der mistede jeg 5 ud af 10 unger.
Der skylder jeg skylden på varmen fordi kan ikke finde en anden grund til jeg skulle miste så mange.

Men ellers har jeg kun mistet 1-2 stykker man jeg har også kun haft store kuld på 10-14 stykker så det er forstålig en eller to måske ikke får så meget mad som de andre.

Men grunde: stress, moren kan ikke holde styr på alle ungerne og nogen af dem dør så, sygdom, utryghed, forkert foder.

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 6. feb 2009 17:01

Jeg kan huske, at der var flere, som Hopiw, herinde der mistede unger under hedebølgen. Så man blev enige om, at det godt kunne være en medvirkende årsag.
Måske er det usikkerhed fra moderens side, især ved det første kuld.

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 6. feb 2009 17:40

Syntes bare at det er underligt at jeg ikke har mistet nogen endnu, forstå mig ret, ik fordi jeg gerne vil miste , vil man jo helst ikke,undrer mig bare.

Min søster oplevede at et kuld på 12-13 unger blev ædt 1 efter en den sidste da den var omkring 10 dage.

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 6. feb 2009 17:42

malthesmor skrev:Syntes bare at det er underligt at jeg ikke har mistet nogen endnu, forstå mig ret, ik fordi jeg gerne vil miste , vil man jo helst ikke,undrer mig bare.

Min søster oplevede at et kuld på 12-13 unger blev ædt 1 efter en den sidste da den var omkring 10 dage.
Det lyder da godt nok underligt, når den sidste var så gammel!  :shock:

Lykke

Indlæg af Lykke » 6. feb 2009 17:56

Men hvor hurtigt kigger du til dine? Hvis du ikke tæller dem de første par dage, ved du jo ikke, om der forsvinder nogle.

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 6. feb 2009 18:09

Lykke skrev:Men hvor hurtigt kigger du til dine? Hvis du ikke tæller dem de første par dage, ved du jo ikke, om der forsvinder nogle.
Good point.

Desiree

Indlæg af Desiree » 6. feb 2009 18:17

De gange jeg har oplevet det har det været stress.
1: vinterhvid der fødte på vej hjem til mig i transportkassen
2: Guld der fødte under børnefødselsdag, toårig stod med hele overkroppen nede i buret.
3: Guld der stak af og fødte under min seng, jeg flyttede hende og ungerne tilbage i et bur.

Eller også har det været dværge der har gået sammen, og vist ikke har gidet et kuld mere lige nu.

Der er også røget et par stykker her og der, der har det helt sikkert været fordi moderen ikke mente ungen ville klare sig, de var skravl....
mvh Desiree

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 6. feb 2009 18:29

Lykke skrev:Men hvor hurtigt kigger du til dine? Hvis du ikke tæller dem de første par dage, ved du jo ikke, om der forsvinder nogle.
De sidste par gange har jeg kigget og talt dem indenfor det 1.døgn, i begge kuld var der jo 12, så tror næppe der har været flere.  :wink:

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 6. feb 2009 19:03

Der kan være mange grunde til, hunnen æder ungerne. Hvis de er dødfødte eller svage ved fødslen, æder hun dem. Hvis hun synes, der er for mange, æder hun dem også. De gange, jeg har oplevet, at en hun har ædt en eller flere unger, har det været kort efter fødslen, så jeg tror, flere oplever det, men de opdager det ikke, fordi kuldet måske allerede er flere timer gammelt, når de ser, der er unger  :wink:
Mange hilsner fra Jeanne.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 6. feb 2009 21:04

Altså det kan være pga. stress men jeg rør altid mine unger ved dag 1 men det er også kun meget kortvarrigt, og der er aldrig sket noget ved det.

Det kan også være pga. manglende protein, men oftest er ungerne nok døde eller også mener moren måske der er noget i vejen med dem eller også føler moren ikke at hun kan klare så mange unger og så kan hun også godt tynde ud i bestanden. :)

Men ja der kan være mange forskellige grunde til det.
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 6. feb 2009 21:27

tm.... nu har jeg heller ikke rigtig oplevet sådan noget... jeg har haft 3 kuld på 14, 11 og 2 unger og af det kuld på 11 fandt jeg en død da jeg kom hjem fra skole som jeg så star fødte om morgnen, men den var så også kun hakv størrelse af de andre.

Angel fik jo 2 unger og er ret sikker på der ikke har været flere idet at hun jo kun tog 6-8 gram på....

Jeg kigger til mine allerede dag 1, kan ikke lade være, men ved også at jeg ikke er den der har flest kuld, så der er ikke meget at lave statistik over for min side :oops:
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

Lykke

Indlæg af Lykke » 7. feb 2009 00:14

AnetteFrost skrev:tm.... nu har jeg heller ikke rigtig oplevet sådan noget... jeg har haft 3 kuld på 14, 11 og 2 unger og af det kuld på 11 fandt jeg en død da jeg kom hjem fra skole som jeg så star fødte om morgnen, men den var så også kun hakv størrelse af de andre.

Angel fik jo 2 unger og er ret sikker på der ikke har været flere idet at hun jo kun tog 6-8 gram på....

Jeg kigger til mine allerede dag 1, kan ikke lade være, men ved også at jeg ikke er den der har flest kuld, så der er ikke meget at lave statistik over for min side :oops:
At hun kun tog 6-8 gram på kan du ikke bruge til noget. En unge vejer jo kun nogle meget få gram - og hvis hun så har tabt bare en lille smule af sin "egen" vægt under drægtigheden, kan der godt have været flere.

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 7. feb 2009 00:41

Lykke skrev:
At hun kun tog 6-8 gram på kan du ikke bruge til noget. En unge vejer jo kun nogle meget få gram - og hvis hun så har tabt bare en lille smule af sin "egen" vægt under drægtigheden, kan der godt have været flere.
tja.... muligvis, men så alligevel, for kunne jo ikke rigtig se på hende at hun skulle have unger :?

troede næsten ikke at det var lykkes for mig :oops:

men der kom 2 unger... var ved at overveje at spørge Hanne om jeg ikke kunne låne Jacob en gang til  :?
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

Låst