4 og 5 gens kombi = ?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
contraria

4 og 5 gens kombi = ?

Indlæg af contraria » 31. mar 2009 12:05

hej venner.

jeg spekuleret den del over disse to kombier og hvad de entligt bør hede.
da dansk hamsrer register ikke ku give mig svaret må jeg jo spørge her.

hvis en unge ender ud med at have en 4 gens kombi på "aa bb Sg_ ToY"
hedder det så en brun øret sort sølv gul
eller chokolade sølv gul
?

hvis denne unge så er så heldig at være med umbrouse også (så den bliver til en 5 gens kombi) så bør der vel bare sætes et umbrouse på en af de overstående navne. eller ku man forkorte denne til noget mere overkommeligt?

jeg ved at foreningen helst ser at alle pp og bb kombier bliver til noget med brun øret eller rød øjet et eller andet farve, som hamsteren nu har.

men når vi når der ud hvor farvernes betegnelser på stamtavlen bliver forlange. Hvad gør vi så?

for sæt nu der blev lavet en (og hold nu fast)
Langhåret Brun øret Rød øjet Sort sølv gul nom. spot. dom. spot Umbrouse

for lige at beskrive den for jer. :lol:
langhåret hvid hamster med små spotter ligeligt fordelt over hele kroppen. spotterne er sølvgule i bunden med brune spisser. ørene er brune og øjne røde.
de venligste hilsner amanda

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 31. mar 2009 12:35

Altså den officielle betegnelse for en aa bb er chokolade, ergo skal man skrive chokolade sølv gul ved en aa bb Sg_ ToY

og en "Brun øret Rød øjet Sort sølv" er jo bare en brunøret silverdove, det er også det officielle navn.

Måske forstår jeg ikke spørgsmålet...?

contraria

Indlæg af contraria » 31. mar 2009 12:54

tja. både og birgitte.

foreningen er jo gået med på at dov og silver dov ikke bare sådan lige er til at ryste af sig selv om de helst så at også de blev til rød øjet sort og rød øjet sort sølv. :roll:  men de har jo ved taget at alle nye kombinationer skal have betejnelserne rød øjet eller brun øret når de en gang dukker op.
jeg har en mikco chance for at lave den eftersporte 4 og 5 gens kombi. derfor jeg har tænkt så meget. (det jo godt at være forberet, i tilfælle af at den skulle dukke op mod alt forventning :lol:)

og mens jeg skrev, dukket der et ekstra sprøgsmål frem, som var udsprunget af det. for jeg syns godt at,
Langhåret brunøret sort sølv gul umbrouse, bliver lige lovligt langt. og så ville det jo være lækkert hvis den ku kortes ned til eventuelt sit eget navn eller som du skriver,
Langhåret chokolade sølv Gul Umbrouse (selv om det er næsten lige så langt som det første :? )

ikke sagt at vi skal have en masse nye fanci navne for alle selvstendige farver. men syns godt at 4 gens og der over ku få deres egent lille korte navn. og især hvis vi ender ud i en dag at få en så lang farvebetegnelse at den ikke kan være på stamtavle enny way. med mindre vi skal ud i nogle forkortelser som måske en dag vil blive fortolket forkert, enter her hjemme eller i udlandet (især udlandet når der kommer rigtig gang i avlen her hjemme, vil jeg ku forstille mig ku skabe misforståelser)

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 31. mar 2009 13:34

altså den første du skrev må da hedde enten brunøret sortgul eller brunøret sølvsort gul
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

burrus

Indlæg af burrus » 31. mar 2009 15:03

darkangel87 skrev:altså den første du skrev må da hedde enten brunøret sortgul eller brunøret sølvsort gul
hvorfor?
aa bb kombi'er er jo chokolade så det ville da give mest mening at kalde det for chokolade gul og chokolade sølvgul

i hvert fald i mine verden...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

kwo

Indlæg af kwo » 31. mar 2009 15:20

contraria skrev: foreningen er jo gået med på at dov og silver dov ikke bare sådan lige er til at ryste af sig selv om de helst så at også de blev til rød øjet sort og rød øjet sort sølv. :roll:  men de har jo ved taget at alle nye kombinationer skal have betejnelserne rød øjet eller brun øret når de en gang dukker op.
Øh, hvor har du det fra?  ;)

Så vidt jeg husker, nåede vi kun at diskutere færdigt de farver der består af to gener. Dem med tre og derover er vi ikke nået til, og nu da både Pia og Anna er gået ud, går der nok lidt tid inden vi kommer videre med navnene.
Kenneth Worm

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 31. mar 2009 16:13

burrus skrev:
darkangel87 skrev:altså den første du skrev må da hedde enten brunøret sortgul eller brunøret sølvsort gul
hvorfor?
aa bb kombi'er er jo chokolade så det ville da give mest mening at kalde det for chokolade gul og chokolade sølvgul

i hvert fald i mine verden...
ja okay det kan jeg godt se
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

contraria

Indlæg af contraria » 1. apr 2009 07:13

kwo skrev:
contraria skrev: foreningen er jo gået med på at dov og silver dov ikke bare sådan lige er til at ryste af sig selv om de helst så at også de blev til rød øjet sort og rød øjet sort sølv. :roll:  men de har jo ved taget at alle nye kombinationer skal have betejnelserne rød øjet eller brun øret når de en gang dukker op.
Øh, hvor har du det fra?  ;)

Så vidt jeg husker, nåede vi kun at diskutere færdigt de farver der består af to gener. Dem med tre og derover er vi ikke nået til, og nu da både Pia og Anna er gået ud, går der nok lidt tid inden vi kommer videre med navnene.
det fik jeg udaf sidst jeg sporte i en tråd, angående en farvekombi som endnu ikke var set :wink:. skal se om jeg kan finde tråden eller om den røg sidst i ryttede op i trådne.

takker for at opdater min viden :lol:

contraria

Indlæg af contraria » 1. apr 2009 07:22

tja der er jo lige så mange meninger om det bær være det ene eller det andet :lol:

for ja i mine øre vil det mest nærligne være at kalde dem for chokolade gul, chokolade sølv gulv og chokolade sølvgul umbrouse.

men jeg syns det lyder lige så godt og sige brunøret sølv gul og brunøret sølvgul umbrouse.

så jeg er meget i tviv. :scratch:

og så kom jeg jo til at tænke på det med stamtavlen og pladsen. :lol:

for det kan jo godt være vi her hjemme i dk ved hvad en BØ RØ chokolade sølv gul umb. ns.ds. betyder. jeg kan forstille mig at det vil skabe en del forviring og misforståelser ude i udlandet hvis og når der bliv eksporteret hamster der ud.   :?
og  i sådane tilfælle ville det jo være godt med eget navn for farve kombien eller at de for samme navn som i det førene hamster land pt. (et såkalt internationalt farve system.)

burrus

Indlæg af burrus » 1. apr 2009 07:25

tja så længe der står genkode på stamtavlen kan der næppe blive meget forvirring, så længe genkoden er rigtig...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 1. apr 2009 07:50

contraria skrev:for det kan jo godt være vi her hjemme i dk ved hvad en BØ RØ chokolade sølv gul umb. ns.ds. betyder.
Der er noget galt i det navn der. BØ skal lige slettes.

Sådan som det er nu er en RØ chokolade sølv = brunøret silverdove.
contraria skrev:for ja i mine øre vil det mest nærligne være at kalde dem for chokolade gul, chokolade sølv gulv og chokolade sølvgul umbrouse.

men jeg syns det lyder lige så godt og sige brunøret sølv gul og brunøret sølvgul umbrouse.
Jamen en chokolade sølvgul umbrouse og en brunøret sølvgul umbrouse er jo slet ikke det samme...?

Ser ingen grund til at ændre på vores navne, en genkode må være et fint nok internationalt sprog.

contraria

Indlæg af contraria » 1. apr 2009 08:55

Hopiw skrev:
contraria skrev:for det kan jo godt være vi her hjemme i dk ved hvad en BØ RØ chokolade sølv gul umb. ns.ds. betyder.
Der er noget galt i det navn der. BØ skal lige slettes.

Sådan som det er nu er en RØ chokolade sølv = brunøret silverdove.

min fejl :oops:
contraria skrev:for ja i mine øre vil det mest nærligne være at kalde dem for chokolade gul, chokolade sølv gulv og chokolade sølvgul umbrouse.

Jamen en chokolade sølvgul umbrouse og en brunøret sølvgul umbrouse er jo slet ikke det samme...?

Ser ingen grund til at ændre på vores navne, en genkode må være et fint nok internationalt sprog.

ja man kan se det ud fra genkoden.

men kikker man i stamtavlen og hamsteren ligger som morfar. så ser man kun farvebetejnelsen og ikke genkoden. (med mindre jeg husker forkert her, sidder i skolen, uden at ku kikke på en stamtavle og har ikke internet der hjemme)

uanset hvad så funder jeg stadig over hvad det bør hede når der kommer en...
"aa bb Sg_ ToY"
hedder det så en brun øret sort sølv gul eller chokolade sølv gul ?

Ringling

Indlæg af Ringling » 1. apr 2009 18:18

Jeg ville kalde den en sølvgul chokolade  :wink:
Hilsen Lotte
Billede

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 1. apr 2009 19:26

Ringling skrev:Jeg ville kalde den en sølvgul chokolade  :wink:
helt enig - lyder godt i mine ører
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

burrus

Indlæg af burrus » 1. apr 2009 19:29

AnetteFrost skrev:
Ringling skrev:Jeg ville kalde den en sølvgul chokolade  :wink:
helt enig - lyder godt i mine ører
hmm det lyder helt vildt forkert i mine øre  :lol:  :oops:
gul og tortie har i mine øjne/øre altid skulle ind efterfarve - før pelstype

pelslængde - hvid aftegning - farve - andre anftegn - pelstype...

sådan har det i mit hoved som oftest altid lydt bedst :lol:   :oops:  
f.eks.
langhåret hvidbåndet sortgul rex satin
Pia B

Låst