"Forstenet" ???

Beskrivelse mangler
Låst
Tiina

"Forstenet" ???

Indlæg af Tiina » 16. maj 2009 21:58

Jeg fik min søde dværghamster (som jeg stadig ikke har fundet ud af hvad skal hedde) i onsdags. Hun har været lidt naturligt sky overfor de nye omgivelser, og vågner først her ved 21-22 tiden hvor hun er meget optaget af sit hjul.
Nåh nok om det, men mit spørgsmål er om det er normalt at hamstere nogen gang lige pludselig står HELT stille, uden så meget som at bevæge et knurhår, i noget der linger ½-5 minutter??? Her i går aftes gjorde hun det nemlig i ca ½-1 minut, bare stod/sad helt normalt, men helt og aldeles "forstenet"! Snakkede videre lige så stille og roligt til hende, men ingen reaktion. Derefter fortsatte hun lige så naturligt med at gå rundt, som om ingenting var sket..

Og her for en times tid siden gik hun ind i et gammelt syltetøjsgals som ligger mellem madskål og tremmerne på buret, men glasset lå og rokkede lidt mellem skålen og tremmerne, så jeg skubbede lige så stille skålen tæt op af glasset... Og så gjorde hun det igen! Sad helt musestille, ikke store øjne eller rysten eller noget som helst.. bare helt og aldeles ubevægelig stille!! Et kvarter efter gik jeg ind og så om hun var gået ud af glasset, men hun sad stadig i nøjagtig samme stilling, dog med hovedet hvilende lidt mod glasset.. Men hun sover ikke, øjnene er normalt åbne.. kan ikke helt se om hun trækker vejret da strømmen er gået sådan hist og her, så kun min fesne natlampe virker

Men er der noget i vejen med hende? Hvorfor gør hun sig "forstenet"? Hvad betyer det, og prøver hun at fortælle mig noget ved at gøre det?

Lykke

Re: "Forstenet" ???

Indlæg af Lykke » 16. maj 2009 22:09

Tiina skrev:Jeg fik min søde dværghamster (som jeg stadig ikke har fundet ud af hvad skal hedde) i onsdags. Hun har været lidt naturligt sky overfor de nye omgivelser, og vågner først her ved 21-22 tiden hvor hun er meget optaget af sit hjul.
Nåh nok om det, men mit spørgsmål er om det er normalt at hamstere nogen gang lige pludselig står HELT stille, uden så meget som at bevæge et knurhår, i noget der linger ½-5 minutter??? Her i går aftes gjorde hun det nemlig i ca ½-1 minut, bare stod/sad helt normalt, men helt og aldeles "forstenet"! Snakkede videre lige så stille og roligt til hende, men ingen reaktion. Derefter fortsatte hun lige så naturligt med at gå rundt, som om ingenting var sket..

Og her for en times tid siden gik hun ind i et gammelt syltetøjsgals som ligger mellem madskål og tremmerne på buret, men glasset lå og rokkede lidt mellem skålen og tremmerne, så jeg skubbede lige så stille skålen tæt op af glasset... Og så gjorde hun det igen! Sad helt musestille, ikke store øjne eller rysten eller noget som helst.. bare helt og aldeles ubevægelig stille!! Et kvarter efter gik jeg ind og så om hun var gået ud af glasset, men hun sad stadig i nøjagtig samme stilling, dog med hovedet hvilende lidt mod glasset.. Men hun sover ikke, øjnene er normalt åbne.. kan ikke helt se om hun trækker vejret da strømmen er gået sådan hist og her, så kun min fesne natlampe virker

Men er der noget i vejen med hende? Hvorfor gør hun sig "forstenet"? Hvad betyer det, og prøver hun at fortælle mig noget ved at gøre det?
Det er en helt normal reaktion. Om aftenen når mine hører mig eller jeg tænder lyset, gør de fleste af dem det. Det er forskelligt hvor længe de står stille, men jeg kan forestille mig, at den vil stå stille længere, når den ikke er vant til lyde og lugte i værelset. Jeg vil tro, de gør det for at gøre sig "usynlige" for rovdyr. Nogle gange kan man også tydeligt se på dem at de anstrenger sig for at lytte, eller at deres knurhår og evt. næse bevæger sig fordi de snuser.

Bare fortsæt som du gør med f.eks. at snakke til den. Så lærer den at lyden af dig ikke er farlig.

Hamstere vågner også tit ret sent, så det er heller ikke noget du skal bekymre dig om.

Hvis hun ikke trækker vejret og ikke spiser og drikker, er der selvfølgelig et problem.

Tiina

Indlæg af Tiina » 16. maj 2009 22:21

Godt så er jeg mere rolig :D
Hun hamstrer alt maden (undtagen de dyre kugler, dem lader hun pænt ligge  :roll: ) om natten, og tror også hun drikker lidt. Så ingen problemer dér...
Synes bare det ser lidt uhyggeligt ud, som om hun pønser på et eller andet. Og hun er slet ikke til at komme i kontakt med når hun "forstener".

En anden ting er, at det virker lidt som om at min stemme gør hende lidt tilbageholden. For når jeg snakker til hende om aftenen når hun ikke helt er fremme/vågnet endnu så går der kortere tid mellem pusleriet jo længere mellemrum der er mellem jeg snakker. Og hvis jeg feks har snakket i 5 min, og holder pause i 5 min, så er det først når de tavse 5 minutter er gået, at hun kommer stille og roligt  frem, for så at smutte ned i sin hule igen og vente med at komme frem til hun selv gider (og det er så først når jeg er gået).

Men måske er det bare mig der er utålmodig? For er det normalt for dem at være lidt overdrevet rilbageholden? Er mere vant til at omgås kaniner, selvom jeg dog har haft en hamster før, men de kaniner jeg har haft har været meget mere nysgerrige og frygtløs og villige til at kaste sig ud i en masse.. jah, altså mere tillidsfulde måske..?

Lykke

Indlæg af Lykke » 17. maj 2009 07:49

Tiina skrev:Godt så er jeg mere rolig :D
Hun hamstrer alt maden (undtagen de dyre kugler, dem lader hun pænt ligge  :roll: ) om natten, og tror også hun drikker lidt. Så ingen problemer dér...
Synes bare det ser lidt uhyggeligt ud, som om hun pønser på et eller andet. Og hun er slet ikke til at komme i kontakt med når hun "forstener".

En anden ting er, at det virker lidt som om at min stemme gør hende lidt tilbageholden. For når jeg snakker til hende om aftenen når hun ikke helt er fremme/vågnet endnu så går der kortere tid mellem pusleriet jo længere mellemrum der er mellem jeg snakker. Og hvis jeg feks har snakket i 5 min, og holder pause i 5 min, så er det først når de tavse 5 minutter er gået, at hun kommer stille og roligt  frem, for så at smutte ned i sin hule igen og vente med at komme frem til hun selv gider (og det er så først når jeg er gået).

Men måske er det bare mig der er utålmodig? For er det normalt for dem at være lidt overdrevet rilbageholden? Er mere vant til at omgås kaniner, selvom jeg dog har haft en hamster før, men de kaniner jeg har haft har været meget mere nysgerrige og frygtløs og villige til at kaste sig ud i en masse.. jah, altså mere tillidsfulde måske..?
Det kommer især an på hvordan hamsteren er blevet håndteret der hvor du har købt den, men også lidt på dens eget temperament.

tesse-stribe

Indlæg af tesse-stribe » 17. maj 2009 08:40

Hej Tiina.
Vores hamstre forstener også engang imellem. Jeg er også helt overbevist om, at det er når de bliver "pludselig" bange for en lyd, lugt, bevægelse eller andet. Det var mest i starten vi havde dem, nu går der laaaang tid imellem.
Som du selv skriver, er din hams måske lidt længere om at blive tryg!!!
Et råd kan måske være at du i starten, altid har en godbid at give, hver gang du snakker/har hånden nede i buret. Så tror jeg hun ret hurtigt forbinder din stemme/lugt med noget rart.
Lad hamsen selv kravle op på din hånd og ned igen - inde i buret, evt. med lidt godbid i.
Hamsen skal nok blive tryg - du skal bare ha en god portion tålmodighed. :wink:
God fornøjelse.

Tiina

Indlæg af Tiina » 17. maj 2009 09:39

Da jeg havde min første hamster, lod jeg hende altid selv gå ud på min hånd, som jeg stak hen for enden af platformen - jeg skulle nemlig ikke nyde noget af at stikke den ned i selve buret for jeg var bange for hun ville bidde  :oops: Selvom hun aldrig bed mig, men tryg er jeg altså bare ikke ved de små rovdyr  :wink:

Så derfor vil jeg også lade min nye hams selv bestemme hvornår den gider ud - og hun har skam gået ud på min hånd hele to gange, første gang i få sekunder og anden gang i ca ½ minut..
Men mit problem med de godbidder er, at hvis jeg nu lokker med lidt gulerod ved jeg jo ikke om hun spiser det eller hamstrer. For har fundet ud af at hun godt kan lide det  :D
Men hun har sit sovested helt nede på bunden af buret, under platformen, og så kan jeg ikke rigtig komme til at fjerne det gamle gulerod, hvis hun nu ikke spiser det.. (altså det skal jo tømmes ind i mellem, men tror da aldrig vi bliver gode venner hvis min store hånd kommer ned og fjerner hendes elskede gulerod  :lol: )

Nogle idéer til andre godbidder? Hun kan godt lide havregryn, men det er der også i det normale foder hun får  :scratch
Så ved ikke om hun vil ha det fra min hånd, men kan altid prøve jo.. Selvom hun virkelig kun er vågen der omkring 21-22 tiden frem til ca kl 4-5 om morgenen  :? Og hun lader sig bestemt ikke vække af min stemme, ihvertfald ikke nok til at hun gider gå op på platformen...

Men tak for jeres svar ind til videre  :D

Lemonpie

Indlæg af Lemonpie » 17. maj 2009 10:36

Vores dværghamster var helt vild med solsikkekerner, han ville gøre alt for én, så han fik kun solsikkekerner af os og fik dem aldrig i sit foder.  Det fungerede rigtig godt.

Lykke

Indlæg af Lykke » 17. maj 2009 11:14

Du kan jo give hende bare et lillebitte stykke gulerod, men ellers kan du måske løfte toppen af buret og tjekke nede i reden, mens hun er ude?

Rosiner, nødder, tørret banan, youghurt-drops - alt spiseligt. Det gør ikke noget at det er i maden i forvejen, bare hun gerne vil have det.

tesse-stribe

Indlæg af tesse-stribe » 17. maj 2009 14:56

Når hun har været ude i din hånd 2 gange, så er du bestemt på rette vej og det er en god måde du gør det på.
Da jeg skulle ha gjort vores tamme (med godbidder) var det med rosin stykker (delte 1 rosin i 5 stk), kerner og havregryn (1 flage af gangen).
Jeg var hunderæd for at overfodre, da jeg havde læst herinde at man skulle passe på med at gi for meget af 1 ting.
Det skal man jo også, så jeg kan godt forstå du er lidt bekymret. :wink: Hvis der er noget i hendes tørfoder, som hun er helt fjollet med, kan du roligt bruge det og det gør bestemt ikke noget, at hun gemmer det. Det tror jeg største parten af vores dyr gør. Du kan jo evt. genbruge tørfoderet hvis du vil.
De rå ting skal man passe på med, for de kan så til gengæld ligge og rådne hvis hun gemmer dem.
Mine får frugt og grønt hver dag, men i meget små mængder og jeg har sjovt nok ALDRIG oplevet, at det er blevet gemt i buret - det blir spist, hurtigt. De får det som nat mad. :oops:  
Et meget lille stk gulerod rådner ikke, det vil tørre.
Jeg har også sorteret alle kerner fra deres mad, dem får de kun som godbidder.
Hun skal nok blive en tam hams, det er jeg sikker på. :wink:

Tiina

Indlæg af Tiina » 17. maj 2009 14:58

Jamen hun er ikke sådan rigtig "ude" endnu jo.. For hun tør kun lige gå ud på min hånd. Men hun får også kun et meget lille bitte smule gullerod (:
Men jeg vil prøve at give hende noget tørret banan der er i vores müsli (det er sådan noget fra Kornkammeret, så det hele er økologisk  :D ) og der er vist også lidt hasselnødder i.. Nu kan jeg næsten ikke vente til det bliver aften så hun kommer frem og siger hej  :D

tesse-stribe

Indlæg af tesse-stribe » 17. maj 2009 15:18

Haha - kan godt forstå du er utålmodig, :banan
Bare du giver i MEGET små mængder.
Banan, brocholi, æble (aldrig kerner),pærer, salat, bønnespirer, spinat, agurk. Ingen mandler, det kan de ikke tåle.
Ikke det hele på en gang - så tror jeg bestemt hendes mave går i "udu" :wink:
Kan du komme til at gi hende det med fingrene, istedet for at det ligger i din hånd altid....
Prøv dig frem - tålmodighed blir belønnet :headbang:

tesse-stribe

Indlæg af tesse-stribe » 17. maj 2009 15:31

Hov det var sørme en forkert smiley,  :headbang: det var ikke den, men den her  :thumb: Uppsssss.

Låst