Unger ?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
jeanettk

Unger ?

Indlæg af jeanettk » 10. jun 2009 22:08

Hej. Jeg har fået lov til at få en hun hamster til min han og de må godt få unger. Han er ca. 3 måneder gammel. Jeg tænkte på, hvor gammel skal hunnen være og kan jeg godt sætte dem sammen i et heelt nyt stort bur?

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 10. jun 2009 22:27

hvad er det for en art du har?
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

jeanettk

Indlæg af jeanettk » 10. jun 2009 22:37

Dværghamster, kender ikk lige hans race? :)

Loan

Indlæg af Loan » 10. jun 2009 22:48

Har du et andet og bedre billede?
Alt efter hvor den er købt, dyrehandler eller 'ordenlig' opdrætter. Vil jeg skyde den som hybrid, altså en blanding imellem en vinterhvid og en campbells. Desværre ikke et dyr som er velset man avler på, da hybrider i forvejen er en stor del af det danske market.
Hilsen
Loan Vejby

jeanettk

Indlæg af jeanettk » 10. jun 2009 22:50

Så kan jeg ikke få unger eller hvad?
Hvor gammel skal hunnen være, nu hvor han er omkring 3 måneder? - han er købt i dyrehandel.
Vedhæftede filer
DSC00606_skaleret_komprimeret.JPG
Her..
DSC00606_skaleret_komprimeret.JPG (18.38 KiB) Vist 4295 gange

Loan

Indlæg af Loan » 10. jun 2009 23:04

Du kan ikke vide om han er ægte eller ej, og da de fleste for ikke at sige næsten alle i dyrehandlere er hybrider, frarådes der meget at man avler på dem.

Hvis du gerne vil have et kuld, vil jeg råde dig til at købe begge fra en opdrætter herinde, da du så er sikker på de er ægte dem du får. Og det giver plads til at avle dem.

Lige med alder er jeg ikke den rette at spørge, da jeg kun avler Guldhamster, men er helt sikker på der er en masse herinde som glædeligt kan svare dig.
Hilsen
Loan Vejby

jeanettk

Indlæg af jeanettk » 10. jun 2009 23:08

Okay men mange tak, i morgen skal jeg hvertfald ud og købe et stort bur jeg har set. :)

Men jeg overvejer stadig at købe en hun, og hvis det er de får unger, kan der så ske noget med dem?

Loan

Indlæg af Loan » 10. jun 2009 23:11

Igen, kan ikke understrege det nok, avl af hybrider er ikke velset, en direkte dum ide.

Hvis det blot er hyggens skyld, så skaf rene dyr, så kan du prøve. Ellers lad være, det noget møg at arterne er så blandet allerede.
Hilsen
Loan Vejby

jeanettk

Indlæg af jeanettk » 10. jun 2009 23:17

Hvis jeg kan komme af med ungerne eller vil beholde dem, kan jeg så ikk godt lade dem få unger? :s
Forstår ikk hvorfor det ikk er rigtig at lade dem få unger? Eller jo forstår godt, at du siger der er nok af dem i forvejen osv, men alligevel.
Er det ikk mit valg, hvis jeg ved jeg kan komme af med dem eller jeg kan beholde dem?

Loan

Indlæg af Loan » 10. jun 2009 23:23

Problemet er jo lige præcis at hybrider invadere market, og gør så man er nød til at importere på et tidspunkt hvis alle holder den holdning.
Hvis du avler og de får lad os sige 5 unger, de 5 unger bliver solgt til andre, som os vil avle, som så får 5 nye unger hver, som os bliver solgt og får 5 nye unger.
Bare ud af dette lige regne stykke vil der komme 625 hybrider mere på market med tiden. Hvis jeg ellers har regnet rigtigt.
- Og du kan ikke beholde dem selv da det vil betyde 7 forskellige bure, hvis ikke du vil have kuld konstant, og havde indavl mellem ungerne.

Hvis du vil avle, så køb fra en opdrætter, du ved hvad du får! Du ved de er sunde! Og du vil kunne få et lille hyggekuld ud af det, som rent faktisk er noget værd i andre opdrætters øjne.
Hilsen
Loan Vejby

jeanettk

Indlæg af jeanettk » 10. jun 2009 23:25

Jeg forstår dig godt.. Men det er vel mit eget valg i sidste ende? :)

Loan

Indlæg af Loan » 10. jun 2009 23:26

Ja selvfølgelig er det det. Men det er tilladt at bruge hjernen, og se fornuftigt på tingene.
Hilsen
Loan Vejby

jeanettk

Indlæg af jeanettk » 10. jun 2009 23:26

Jep jep..

Men jeg har lige nu et hamster, og hvis jeg får to mere så har jeg jo tre, meningen var to ..

jeanettk

Indlæg af jeanettk » 10. jun 2009 23:29

Så hvis jeg købte to campells, som er fra hver sit kuld ville det så være mere rigtigt at få unger, bare et eksempel?

Loan

Indlæg af Loan » 10. jun 2009 23:30

http://hamsterland.dk/hybrider.htm

Læs det, og hvis du efter at have læst den stadig vil avle hybrider. Ja så ved jeg ikke hvad jeg skal sige om dig eller din tankegang.
- Og er sikker på der nok skal komme andre med lange prædiker om hvor forkert det er.
Hilsen
Loan Vejby

Låst