hjælp leopold har fået unger...

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
lonnie88

hjælp leopold har fået unger...

Indlæg af lonnie88 » 24. jun 2009 14:52

købte for et par uger siden 2 roborovski hanner (troede jeg), i dag da jeg kom hjem lå der så 6 unger i Leopolds bur. :)
ved ikke noget om hvordan man skal passe sådan nogen små nogen, har jeg ikke sat mig ind i da jeg jo troede jeg havde købt hanner.
har læst herinde at det er en god ide at give dem lidt kattefoder så det har jeg givet hende og jeg har også givet hende lidt hamstervat, som jeg kan se hun er i fuld gang med at slæbe ind i reden, er der mere jeg bør gøre?
hvor gamle skal de være før man må røre ungerne og hvornår må de tages fra?

håber nogen kan jeg hjælpe mig lidt igang :)

mvh. Lonnie.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 24. jun 2009 14:58

hamstervattet skal du fjerne igen, der går mange hamstere rundt uden ben pga. hamstervat, det er meget skadeligt da hamsterne let kommer til skade.
Det er et produkt nogen har opfundet for at tjene penge intet andet. :)

Men kattetørfoderet skal de have om de har unger eller ej for alle hamstere har behov for animalsk protein, men de skal så selvfølgelig bruge lidt mere når de har unger. :D
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 24. jun 2009 15:04

er enig med benjamin fjern hamstervattet og giv hende noget toiletpapir istedet det vil hun have meget bedre af
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

lonnie88

Indlæg af lonnie88 » 24. jun 2009 15:08

er gjort :)
er der andet hun skal have?
hvornår skal de tages fra osv?

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 24. jun 2009 15:19

De må tages fra når de er 3 uger gamle. :)
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Lykke

Re: hjælp leopold har fået unger...

Indlæg af Lykke » 24. jun 2009 17:08

lonnie88 skrev:købte for et par uger siden 2 roborovski hanner (troede jeg), i dag da jeg kom hjem lå der så 6 unger i Leopolds bur. :)
ved ikke noget om hvordan man skal passe sådan nogen små nogen, har jeg ikke sat mig ind i da jeg jo troede jeg havde købt hanner.
har læst herinde at det er en god ide at give dem lidt kattefoder så det har jeg givet hende og jeg har også givet hende lidt hamstervat, som jeg kan se hun er i fuld gang med at slæbe ind i reden, er der mere jeg bør gøre?
hvor gamle skal de være før man må røre ungerne og hvornår må de tages fra?

håber nogen kan jeg hjælpe mig lidt igang :)

mvh. Lonnie.
Hej Lonnie.

Du vil få en masse svar ved at læse vejledningerne på hamsterlands forside www.hamsterland.dk
Der står både noget om pasning og om avl - og meget mere.

Hun vil selv passe ungerne, og hannen vil sandsynligvis hjælpe, hvis hun vil lade ham. Du skal dog være opmærksom på om de kommer op at toppes.
Du skal give ekstra mad i det hele taget, og når ungerne begynder at bevæge sig rundt, skal du sørge for at der er vand i deres højde.

Du skal være opmærksom på, at de som regel parrer sig igen lige efter fødslen. Jeg ved ikke hvor kort tid efter det er, men hvis du ikke vil have flere unger, er det en god ide at skille dem ad. Hvis hun allerede er blevet drægtig igen, kan du lade en af hun-ungerne fra første kuld hjælpe med at passe andet kuld.

Hvornår du kan røre ungerne afhænger af hvor tryg dine hamstere er ved dig. Er de meget trygge, så kan du gøre det med det samme. Og ellers skal du i hvert fald vente til ungerne selv kravler rundt.

Ungerne kan tages fra, når de er 3 uger gamle. Hanner skal tages fra og gå uden hunner, når de er 4 uger gamle, da de ellers kan begynde at parre sig. Hunner kan godt gå hos moren til de er 5 uger, måske længere alt efter om moren er træt af dem.

Du kan også kigge andre tråde igennem, hvor folk har stillet spørgsmål der ligner dit.

Låst