Hvor meget?

Beskrivelse mangler
Låst
Bertas

Hvor meget?

Indlæg af Bertas » 12. aug 2009 19:19

Ja, så har jeg lidt spørgsmål om Tykke Berta fra internatet :D

Jeg har givet hende ca en spiseskefuld blandingsfoder strøet rundt i buret om dagen. Det meste er væk, og der ligger en smule rundt i buret som jeg kan se. Jeg ved så ikke hvor meget hun har spist og hvor meget hun har gemt.

Men skal hun have den mængde hver dag eller skal jeg give mere eller mindre? Hun skal jo gerne tabe sig men heller ikke sulte.

Jeg har også givet hende en stump gulerod på størrelse med en fingerspids om dagen. Og lidt blad fra en majskolbe, men ikke majs...må hun få et par majs?
Gulerodstykker og blad har hun taget, sandsynligvis ind i huset....

Jeg famler mig lidt frem, da jeg er vant til glubske marsvin, som æder store mængder, og hvor jeg kan se når de mangler mad...det er jo straks meget anderledes med en hamsterpige, som ovenikøbet gerne skulle tabe sig :)

Hun er helt vild med at bygge rede i sit nye hus, vi gav hende adskillige strimler toiletpapir, som hun troligt gik hen og tog fra vores hånd igen og igen. Virkelig sødt...men hvad kan vi ellers give hende at bygge rede i?

burrus

Indlæg af burrus » 12. aug 2009 20:38

når du giver foder så tjek ALLE tænkelige steder for lager først  :wink:  hvis hun har foder i forvejen, så spring over fodringen den dag  :wink:  
ingen af mine skal fodres hver dag, da de hamstre helt vildt!  :lol:  :wink:  

Hamstere søger naturligt så meget føde sammen at de fylder deres lager, så de ikke skal ud igen dagen efter for at lede efter mad  :wink:   men så længe du ligger foder i buret, vil den hamstre og ikke mindst spise mere!  :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Bertas

Indlæg af Bertas » 12. aug 2009 20:59

Ok tak...der ligger som nævnt stadig foder rundt i buret...jeg ved heller ikke om hun kan lide det. Men jeg venter med at give hende mere...

Hun står hver gang vi kommer til buret hvis hun er vågen og kigger op mod os, på bagben...som om hun tigger 8-)

Hvad kan jeg give hende til redebygning?

burrus

Indlæg af burrus » 12. aug 2009 21:02

hø, toiletpapir og mini hemp soft er mine foretrukne redematerialer  :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Bertas

Indlæg af Bertas » 12. aug 2009 21:07

men...jeg vil mægtig gerne give hende hø, jeg har masser af det dejligste grønne urtegræshø, som jeg bruger til mine marsvin. Og jeg kan sortere det så hun kun får de bløde stykker...
Men jeg har hørt at de ikke må få hø, fordi der er små modhager på stråene/bladene som kan rive små rifter i kindposerne?

burrus

Indlæg af burrus » 13. aug 2009 06:33

det er vist en and!  :wink:  

det meget grove og stive hø kan prikke hul på små ungers kindposer - men voksne hamstere kan snildt tåle hø  :wink:   og hvis det er det bløde hø som du gir dine marsvin, skal du slet ikke være bekymret for at give hø  :wink:
Pia B

Lykke

Indlæg af Lykke » 13. aug 2009 08:09

Bertas skrev:Ok tak...der ligger som nævnt stadig foder rundt i buret...jeg ved heller ikke om hun kan lide det. Men jeg venter med at give hende mere...

Hun står hver gang vi kommer til buret hvis hun er vågen og kigger op mod os, på bagben...som om hun tigger 8-)

Hvad kan jeg give hende til redebygning?
Du kan sagtens give hende majs. Jeg har lige tjekket næringsindholdet og der er ca. 1,5g fedt pr 100 g og under 100 kalorier, mens solsikkekerner har 50+g og ca. 600 kalorier.
(så jeg forstår ikke hvorfor internatet mener I ikke skal give majs)
(og korn har f.eks. samme fedtmængde som majs, men over 300 kalorier)

Hun vil formentlig bare gerne tages op og ud, når hun "tigger" - det er meget normalt, og enormt hyggeligt!

Hø er som burrus siger. Men godt med strøelse og så toiletpapir er også fint nok.

Bertas

Indlæg af Bertas » 13. aug 2009 16:08

Ihhh, hvor dejligt..jeg synes jo godt jeg vil give hende hø. Så det får hun så bare, hvis det med sår i kindposer er en and...ja, man kan hurtigt blive misledt :?
Så er det dejligt med et forum som dette :)

Ok, så får hun da tilbudt lidt friske majs, så det bliver lidt mere spændende. Jeg gav hende et par kattepiller og et par græskarkerner (de grønne, som jeg selv bruger i min mad) og hun var ret vild med begge dele, dog var kernerne det største hit :D

Lykke

Indlæg af Lykke » 13. aug 2009 19:28

Sår i kindposerne er ikke en and, men modhager er.

Min dyrlæge sagde, at det sker, hvis hamsteren fylder kindposerne ekstremt meget og høet er stift/ hårdt. Man kan godt forestille sig, at det sker nemmere for unger.

Bertas

Indlæg af Bertas » 13. aug 2009 20:10

Lykke skrev:Sår i kindposerne er ikke en and, men modhager er.

Min dyrlæge sagde, at det sker, hvis hamsteren fylder kindposerne ekstremt meget og høet er stift/ hårdt. Man kan godt forestille sig, at det sker nemmere for unger.
Åh ja, selvfølgelig...ja, det må være forfærdeligt for dem at få sår i kindposerne :(

Jeg har givet Berta en lillebitte smule hø, som jeg nøje har sorteret, så det kun er det helt bløde..hun virker nu ikke synderligt interesseret i det, og har kun samlet en smule af det..men så har hun fået tilbuddet :)
Jeg må jo føle mig lidt frem, og lære hende at kende :)

Hun bruger iøvrigt sit hjul...weeee...ikke længe ad gangen (ved så ikke om natten) men lidt er også godt...og hun passer fint i størrelsen/længden synes jeg..dog buler hendes mave lidt ud af hullerne indimellem *fnis*

Låst