Karantæne

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
kwo

Karantæne

Indlæg af kwo » 28. aug 2009 13:48

Ja, så blev det desværre min tur.

Lige hjemvendt fra ferie fandt jeg en af hamsterne med vorter på ryggen, hagen og fødderne, typiske tegn på HaPV.  :(

Så jeg holder nu karantæne de næste 8 måneder, hvor jeg altså ikke kan levere hamstere.

Og dem der har fået hamstere fra mig i løbet af de seneste måneder skal være ekstra opmærksomme på symptomer.

Der står noget om sygdommen her:
http://www.hamsterland.dk/polyoma.htm
Kenneth Worm

Rattus Norvegicus

Indlæg af Rattus Norvegicus » 28. aug 2009 14:26

Øv hvor er det trist at høre :(

Vi var selv igennem noget lignende med vores tamrotter i januar måned, hvor alle rotterne var ramt af den stærkt smitsomme og luftbårne rottevirus SDA, samt mycoplasma pulmonis, så ved hvor hårdt det er når dyrene er syge og man er nødt til at gå i karantæne :(

Men hvordan skal vi forholde os herhjemme, da vi jo på udstillengen d. 13. juni købte en hamster af dig, kan vi have potentielt have smittede dyr nu, eller kan vi tage den med ro?

Og hvad med alle de andre der var ude på udstillingen med deres dyr, og dem der købte dyr derude, hvordan skal de forholde sig nu?
Hilsen Kenny Billede
Billede
"Moral er godt, dobbelt moral er dobbelt så godt" 8-)

kwo

Indlæg af kwo » 28. aug 2009 15:21

Rattus Norvegicus skrev:Øv hvor er det trist at høre :(

Vi var selv igennem noget lignende med vores tamrotter i januar måned, hvor alle rotterne var ramt af den stærkt smitsomme og luftbårne rottevirus SDA, samt mycoplasma pulmonis, så ved hvor hårdt det er når dyrene er syge og man er nødt til at gå i karantæne :(

Men hvordan skal vi forholde os herhjemme, da vi jo på udstillengen d. 13. juni købte en hamster af dig, kan vi have potentielt have smittede dyr nu, eller kan vi tage den med ro?

Og hvad med alle de andre der var ude på udstillingen med deres dyr, og dem der købte dyr derude, hvordan skal de forholde sig nu?
Ja, det siges at det kan tage op til 7 måneder fra dyret er smittet til det viser symptomer, så I bør også være opmærksomme på om der opstår noget. Om I ligefrem behøver at gå i karantæne ved jeg ikke helt. Desværre er der mange modstridende oplysninger på nettet om sygdommen. Men jeg havde jo flere dyr med derude til salg, så måske der skal tages flere forholdsregler.

Jeg vil prøve at spørge lidt rundt omkring, og så tager vi det op på mødet i næste uge.
Kenneth Worm

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 28. aug 2009 15:31

puha det må ikke være sjovt at komme hjem til.
glæder mig til at høre hvordan det går med det for har jo også selv fået hamstere fra dig inden for de sidste 7 mdr.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

burrus

Indlæg af burrus » 28. aug 2009 15:58

:shock:  :shock:  åh nej dog  :(  
hvor trist :(  

hvordan er det ift dværge?
hvor længe kan de være smittebærere osv?
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

LUX

Indlæg af LUX » 28. aug 2009 16:08

Karantæne i 8 måneder??!  :shock:  :shock:
Nuuj det var lang tid!!!

Det er bare super ærgeligt..
Håber ingen af de andre viser nogen former for symptomer.
Sygdom i bestanden er skrækkeligt!
Sofie

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 28. aug 2009 16:26

ja det ville være dejligt at vide med hensyn til dværge for når jeg har læst om HaPV så har der altid stået det rammer guldhamstere men rammer det også dværge eller kan de være smittebærere
Billede

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 28. aug 2009 17:59

HaPV er en smitsom virussygdom som udelukkende forekommer hos syrisk guldhamster og europæisk hamster. Ingen andre dyrearter kan blive smittede eller være bærere af smitten. Så dværghamstere er altså IKKE i farezonen.
Så hvis det passer, så kan dværge ikke være smittebærere. :)
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 28. aug 2009 18:07

Benjamin skrev:
HaPV er en smitsom virussygdom som udelukkende forekommer hos syrisk guldhamster og europæisk hamster. Ingen andre dyrearter kan blive smittede eller være bærere af smitten. Så dværghamstere er altså IKKE i farezonen.
så kan jeg da heldigvis ånde lettet op hvis det passer
Billede

burrus

Indlæg af burrus » 28. aug 2009 18:07

men kan mennesker være smittebærerer?

Nu kan alle jo f.eks. bære SDA i op til 4 timer, så kan mennesker eller andre dyr/arter mon bære denne smitte?
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 28. aug 2009 18:13

burrus skrev:men kan mennesker være smittebærerer?

Nu kan alle jo f.eks. bære SDA i op til 4 timer, så kan mennesker eller andre dyr/arter mon bære denne smitte?
Ingen andre dyrearter kan blive smittede eller være bærere af smitten.
Hvis det passer, så må man jo antage at mennesker på lige fod med andre dyrearter ikke kan være smittebærere. :)
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Rattus Norvegicus

Indlæg af Rattus Norvegicus » 28. aug 2009 18:56

kwo skrev:
Rattus Norvegicus skrev:Øv hvor er det trist at høre :(

Ja, det siges at det kan tage op til 7 måneder fra dyret er smittet til det viser symptomer, så I bør også være opmærksomme på om der opstår noget. Om I ligefrem behøver at gå i karantæne ved jeg ikke helt. Desværre er der mange modstridende oplysninger på nettet om sygdommen. Men jeg havde jo flere dyr med derude til salg, så måske der skal tages flere forholdsregler.

Jeg vil prøve at spørge lidt rundt omkring, og så tager vi det op på mødet i næste uge.
Det gør det ikke just lettere med modstridende oplysninger.

Problemet er at vi jo har et kuld der lige er blevet fravænnet igår, som jo skal sælges, og en af de kommende købere har hamstere i forvejen.

Vi sidder nu og spekulerer i hvad vi skal gøre her, om vi skal annullere handlen med vedkommende.
Køberen vil ihvertfald under alle omstændigheder bliver underrettet inden ungerne bliver hentet.

Og så har jeg en lille forespørgsel:
Er det muligt at få vist billeder af symptomerne?
Hilsen Kenny Billede
Billede
"Moral er godt, dobbelt moral er dobbelt så godt" 8-)

kwo

Indlæg af kwo » 28. aug 2009 19:59

Her er et par billeder jeg tog af den ramte hamster.

På almindelige hamstere vil det ikke være så nemt at se og jeg kunne sikkert nemt have overset det.

Vorterne på hagen er de nemmeste at se normalt. Og pelsen i nakken vil ofte føles lidt "sandet", altså som om der er små korn i.
Vedhæftede filer
S_wart1.jpg
S_wart1.jpg (123.55 KiB) Vist 4949 gange
S_wart2.jpg
S_wart2.jpg (63.05 KiB) Vist 4949 gange
Kenneth Worm

NoiaBell

Indlæg af NoiaBell » 28. aug 2009 20:04

Tak for visning af billederne.

Men hvordan forholder vi os med det kuld vi har i redet pt, som er fravænningsklar. 1 er flyttet og 2 til skulle gerne flytte på søndag...
Hilsen Helle
Dejlige hammi'er

Lykke

Indlæg af Lykke » 28. aug 2009 20:24

Benjamin skrev:
Hvor har du det citat fra?

Låst