Karantæne

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Benjamin

Indlæg af Benjamin » 28. aug 2009 20:26

Lykke skrev:
Benjamin skrev:
HaPV er en smitsom virussygdom som udelukkende forekommer hos syrisk guldhamster og europæisk hamster. Ingen andre dyrearter kan blive smittede eller være bærere af smitten. Så dværghamstere er altså IKKE i farezonen.
Så hvis det passer, så kan dværge ikke være smittebærere. :)
Hvor har du det citat fra?
Fra det link som kenneth viser: http://www.hamsterland.dk/polyoma.htm
altså fra DHF's hjemmeside. :)
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

kwo

Indlæg af kwo » 28. aug 2009 22:16

Det var hvad vi fandt frem til sidst sygdommen var i udbrud herhjemme, ud fra info på nettet.

For nyligt har jeg dog hørt rygter om at dværge kan overføre smitten uden selv at blive syge. Det skal dog siges at der ikke var nogen som helst form for dokumentation med, så jeg prøver at finde ud af noget mere om sagen.
Kenneth Worm

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 29. aug 2009 11:24

Øv for pokker, sikke noget skidt Kenneth
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 29. aug 2009 13:53

Øv, hvor er det noget skidt for dig Kenneth. Jeg håber ikke, det det går ud over alle dine dyr. Det ville være alt for trist.  :(

Ringling

Indlæg af Ringling » 29. aug 2009 18:49

Øv øv øv hvor er det bare kedeligt at høre!! Og så nu hvor du endelig har fået hårløse  :(
Kan de egentlig behandles, eller må dyrene aflives?
Hilsen Lotte
Billede

kwo

Indlæg af kwo » 29. aug 2009 19:18

Ringling skrev:Øv øv øv hvor er det bare kedeligt at høre!! Og så nu hvor du endelig har fået hårløse  :(
Kan de egentlig behandles, eller må dyrene aflives?
Så vidt jeg ved findes ingen behandling.

Men i modsætning til hvad man før mente, så kan de godt leve med sygdommen uden at man behøver at aflive dem. Og med den rigtige hygiejne og arbejdsgang kan man have syge dyr gående i samme rum som raske, uden at de behøver at smitte hinanden.
Kenneth Worm

Ringling

Indlæg af Ringling » 30. aug 2009 20:31

Ok, men det må godt nok være svært at skelne mellem syge og raske, især når blærerne/vorterne er så små, jeg troede at de var noget større.
Men dør hamsteren ikke af sygdommen?
Hilsen Lotte
Billede

kwo

Indlæg af kwo » 30. aug 2009 20:35

Ringling skrev:Ok, men det må godt nok være svært at skelne mellem syge og raske, især når blærerne/vorterne er så små, jeg troede at de var noget større.
Ikke nødvendigvis.
Kenneth Worm

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 30. aug 2009 20:41

Ringling skrev:Ok, men det må godt nok være svært at skelne mellem syge og raske, især når blærerne/vorterne er så små, jeg troede at de var noget større.
Når sygdommen tager til, så ender de også med større buler/vorter. :)
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

FrkHoumann

Indlæg af FrkHoumann » 30. aug 2009 21:31

Ihh hvor er det bare trist!
Er jeg godt nok ked af at høre :(
Tjek min nye hjemmeside:
http://www.mel-bollen.weebly.com

Loan

Indlæg af Loan » 7. sep 2009 13:16

Det et lidt trist tidspunkt jeg kommer til at se denne tråd, da jeg siden Valby hvor jeg købte en af dig Kenneth har avlet et kuld hvor alle er solgt nu, og 5 kom afsted til en dyrehandler.

- Hvordan bør man forholde sig til at købe nye dyr? Har jo en reserveret hos Heidi, og er nød til at vide om jeg bør afskrive den, eller roligt kan tage den til mig.
- Har endnu ingen tegn set ved nogen af mine dyr, ikke de unge eller gamle, og det kuld unger jeg havde var de sidste 5 dyr 11 uger da det blev solgt til en dyrehandler uden nogen tegn på sygdom.
Hilsen
Loan Vejby

kwo

Indlæg af kwo » 7. sep 2009 15:34

Rubin skrev:Det et lidt trist tidspunkt jeg kommer til at se denne tråd, da jeg siden Valby hvor jeg købte en af dig Kenneth har avlet et kuld hvor alle er solgt nu, og 5 kom afsted til en dyrehandler.

- Hvordan bør man forholde sig til at købe nye dyr? Har jo en reserveret hos Heidi, og er nød til at vide om jeg bør afskrive den, eller roligt kan tage den til mig.
- Har endnu ingen tegn set ved nogen af mine dyr, ikke de unge eller gamle, og det kuld unger jeg havde var de sidste 5 dyr 11 uger da det blev solgt til en dyrehandler uden nogen tegn på sygdom.
Jeg checkede alle resten af mine dyr i weekenden og fandt ikke tegn på nogle af de andre, og jeg har heller ikke hørt om nogle tegn fra folk der har købt dyr fra mig, så jeg krydser fingre for at det har været fra nogle af de sidste dyr jeg har fået ind (så ingen andre har fået smittede dyr fra mig), og at jeg slipper billigt. Men det må tiden jo vise.

Mht. at købe nye dyr, så er det vel op til den enkelte. Der er jo ikke risiko for smitte når der handles den vej, altså ind i et karantæneramt hjem. Omvendt må man så være forberedt på at hvis man har smitten, risikerer man at miste den nye hamster (foruden de dyr man allerede har).

Personligt ville jeg nok selv gøre det, så længe jeg ikke havde konstateret sygdommen hos mine dyr men kun "var i farezonen".
Kenneth Worm

Lykke

Indlæg af Lykke » 7. sep 2009 16:49

Men bør man betragte sit opdræt som værende i karantæne, hvis man har fået dyr fra dig i de sidste 7 måneder? eller har haft hamstere med på sidste udstilling hvor der var dyr fra dig?
Og bør man undlade at købe hamstere fra opdræt der har fået dyr fra dig i de sidste 7 måneder?

Jeg ved godt, at det måske ikke er noget du (eller nogen) kan svare endegyldigt på, men jeg bildte mig ind - efter du sagde I ville tage det op på bestyrelsesmødet - at der ville komme en eller anden form for udmelding, når bestyrelsen havde holdt møde. Jeg synes i hvert fald det ville være rart, når der såvidt jeg har forstået blev lavet karantæne og stop for aktiviteter sidst der var HaPV.
Også selvom udmeldingen evt. bare blev at der er fundet et enkelt tilfælde som har ført til en enkelt karantæne og at bestyrelsen ikke ser grund til yderligere foranstaltninger på nuværende tidspunkt.

Vores opdrætter-netværk er jo så lille og tæt at alle hurtigt har været i kontakt med hinanden. Og derfor er det ekstra vigtigt at vi er åbne om sygdom og har nogle restriktioner så det ikke spreder sig.

kwo

Indlæg af kwo » 8. sep 2009 06:14

Lykke skrev:Men bør man betragte sit opdræt som værende i karantæne, hvis man har fået dyr fra dig i de sidste 7 måneder? eller har haft hamstere med på sidste udstilling hvor der var dyr fra dig?
Og bør man undlade at købe hamstere fra opdræt der har fået dyr fra dig i de sidste 7 måneder?

Jeg ved godt, at det måske ikke er noget du (eller nogen) kan svare endegyldigt på, men jeg bildte mig ind - efter du sagde I ville tage det op på bestyrelsesmødet - at der ville komme en eller anden form for udmelding, når bestyrelsen havde holdt møde. Jeg synes i hvert fald det ville være rart, når der såvidt jeg har forstået blev lavet karantæne og stop for aktiviteter sidst der var HaPV.
Også selvom udmeldingen evt. bare blev at der er fundet et enkelt tilfælde som har ført til en enkelt karantæne og at bestyrelsen ikke ser grund til yderligere foranstaltninger på nuværende tidspunkt.

Vores opdrætter-netværk er jo så lille og tæt at alle hurtigt har været i kontakt med hinanden. Og derfor er det ekstra vigtigt at vi er åbne om sygdom og har nogle restriktioner så det ikke spreder sig.
Jeg har lavet et indlæg under Dansk Hamster Forening med vores beslutninger. Det svarer vist på de fleste af spørgsmålene.
Kenneth Worm

Lykke

Indlæg af Lykke » 8. sep 2009 15:43

Tak. Det var præcist hvad jeg efterlyste  :)

Låst