Hjælp til indretning af mit første hamsterbur

Beskrivelse mangler
Låst
asn

Hjælp til indretning af mit første hamsterbur

Indlæg af asn » 23. sep 2009 11:54

Jeg har fundet et bur på et internationalt hamsterforum på nettet magen til Viggos med 3 etager. (jeg har til 4 etager, men syndes det er for voldsomt, så jeg starter også med 3)
Buret er 58X38 cm i grundareal.
Jeg har aldrig haft hamster før så jeg vil meget gerne høre om jeres forslag til indretning af buret. Måske er der for og imod til hans måde at gøre det på.
Billede
Han fortæller at han har indrettet det sådan:
Stueetagen har mad, vand, en Wodent Wheel, et hus og et rør.
Første sal har en smule hø, et træhus, nogle træstiger og et rør.
Attic har hø, tygge stick, et sandbad og det indbyggede hus.

Jeg bruger spaghnum som bundstrø, så jeg vil nok ikke have madskålen i nederste etage hvor der er tykkest lag spaghnum. (det er ikke så lækkert i maden)

Har I nogle bemærkninger eller/ og ideer?
Det er min første hamster, så jeg er lidt usikker på at gøre det rigtige. :wink:

Jeg har lige et spørgsmål: skal sovehuset (det er vel der hamsteren laver forrådskammer?) helst være på samme etage som madskålen, så hamsteren ikke skal slæbe rundt på maden fra etage til etage?
Hilsen Annemette
Billede

asn

Indlæg af asn » 23. sep 2009 11:57

Skal der forøvrigt være bundstrø (her spaghnum) på alle etager eller bruger man det kun i bunden?
Hilsen Annemette
Billede

Spot

Indlæg af Spot » 23. sep 2009 12:08

Synes det ser rigtig flot ud :D

Jeg lægger strøelse på alle etager.. tror det er lidt raere for dem!!

Mine har ikke haft problemer med at flytte mad fra en etage til en anden. Men hvis hullerne er små så den kan få probemer med at komme igennem er det self ikke så godt.
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Majlund

Indlæg af Majlund » 23. sep 2009 16:54

Jeg syntes det lyder fint :D Hvis du vil, kan du finde en strandsten og koge den godt. . . sådan en (forvasket murstens-stykke) har hver af mine. De elsker at klatre på dem, det er et godt sted at lægge lidt grøntfoder og måske kan det være med til at holde kløerne lidt trimmede.
Har du overvejet at bruge spagnum nederst og spåner (eller lignende) på de andre etager? Jeg ved ikke om det har noget på sig. . . men i en hamsterbog har jeg læst, at det ikke er godt med spagnum til hamser. I bogen stod der, at det er fordi spagnum er lidt "fugtig" i det. . . og derfor ikke godt til hamser - der jo kommer fra tørre egne - at grave gange i. Igen. . . jeg ved ikke om der er noget sandhed i det. . . men med begge dele kan man jo se hvad hamsen selv foretrækker :wink: .
Endelig kan man også give hamserne en æblegren eller lignende. . . alene lugten skulle de sætte pris på + så er der noget at motionere tænderne på. Hvis den er stor nok, giver det også klatremuligheder.
Fedt at der er plads til et stort hjul i buret. . . det er da et superbur det der! :D

Lykke

Indlæg af Lykke » 23. sep 2009 17:01

Hvis du ikke putter strøelse på alle etager, kan der jo komme tis der bare ligger og flyder.

Det er ikke sikkert, hamsteren har soveplads og forråd samme sted. Men den får jo netop bare lidt ekstra at lave (ligesom i naturen) hvis den selv skal samle maden ind og transportere det derhen hvor den vil have det.

Der er i øvrigt heller ingen garanti for at hamsteren vil sove i huset... :wink:

Amanda

Har samme bur ;-D

Indlæg af Amanda » 23. sep 2009 18:37

Jeg har det samme bur, men kun med to etager (der er så kommet selvbygget tilbygning på senere...) Nederst havde jeg løbehjul, vand og et hus, og øverst havde jeg mad og endnu et hus (et indbygget et) og en sandkasse. Felix (min gamle hamster) boede først i røret men så flyttede han ned i huset, og sådan gjorde Feline også, som jeg har nu. De var allermest glade for røret, men det bliver nok for lille til at bo i med tiden, så der brugte de begge et space-house min lillesøster gav mig i gave ;-D
Vedhæftede filer
hamsterburting.jpg
Det gamle bur + det nye jeg (næsten) selv har bygget. Luxus version med 5 etager ;-D (7 med rør)
hamsterburting.jpg (47.88 KiB) Vist 5699 gange

asn

Indlæg af asn » 23. sep 2009 19:28

Tak skal I have.  :D
Jeg vil prøve alle jeres gode forslag, men jeg kom også til at forkøbe mig lidt i Maxizoo idag  :oops:
Jeg har sat en ekstra etage på buret og købt et træhus og en hængebro og jeg kom også til at købe et nyt større træløbehjul som Viggo straks med begrejstring tog ibrug!  :banan
Bagefter indrettede han sit nye hus med toiletpapir og indviede også sit sandbad.
Efter løbeturen og sandbadet flyttede han ind i sit nye træhus, hvor han sover nu, så jeg er lidt spændt på om han helt har forladt hans gamle sovested i plastikboblen øverst oppe hvor I kan se alt toiletpapiret.

Jeg er glad for at bruge spaghnum til mine andre dyr og håber det også er godt til hamster. Jeg syndes hurtigt at spaghnumen tørrer hvis den er fugtig og jeg kommer det først i buret når det er tørt.

Billede
Jeg er så glad for mit nye kæledyr!  :heart:
Hilsen Annemette
Billede

asn

Indlæg af asn » 23. sep 2009 19:30

Amanda: sejt med den selvbyggede tilbygning!  :klap:
Hilsen Annemette
Billede

jeanettk

Indlæg af jeanettk » 23. sep 2009 20:32

Hold da op, super luksus for jeres hammi'er :D

BittéHamstereN

Indlæg af BittéHamstereN » 24. sep 2009 18:09

asn skrev:Tak skal I have.  :D
Jeg vil prøve alle jeres gode forslag, men jeg kom også til at forkøbe mig lidt i Maxizoo idag  :oops:
Jeg har sat en ekstra etage på buret og købt et træhus og en hængebro og jeg kom også til at købe et nyt større træløbehjul som Viggo straks med begrejstring tog ibrug!  :banan
Bagefter indrettede han sit nye hus med toiletpapir og indviede også sit sandbad.
Efter løbeturen og sandbadet flyttede han ind i sit nye træhus, hvor han sover nu, så jeg er lidt spændt på om han helt har forladt hans gamle sovested i plastikboblen øverst oppe hvor I kan se alt toiletpapiret.

Jeg er glad for at bruge spaghnum til mine andre dyr og håber det også er godt til hamster. Jeg syndes hurtigt at spaghnumen tørrer hvis den er fugtig og jeg kommer det først i buret når det er tørt.

Billede
Jeg er så glad for mit nye kæledyr!  :heart:
Undskyld, men jeg kunne altså bedere lide indretningen på det første billede. Synes det var en super fed idé med at bruge de der træ stiger op til etagerne, også fordi en guld hamster kan blive for stor til at gide bruge rørerne (synes det ligner en guldhamster på billedet??)

Du kunne prøve med toilet ruller, de er både sjove et bide i og kravle i gennem :wink:
Mange hamster hilsner Helene, Malthes Futte og Biil's Silke
Ingen er perfekt, det er min stavning heller ikke
Der er ikke noget det hedder "det kan jeg ikke finde ud af", men "det har jeg ikke lært endnu." Jeg har selv brugt 15 år på at prøve lære flyve, men jeg har endnu ikke lært det..
Ny side: www.bittesworld.skysite.dk

Låst