I dag da jeg gjorde hovedrent og skiftede alt hos den kære lille hamster, opdagede jeg, at dens mad er fyldt med små, sorte, kravlende dyr. Jeg har godt lagt mærke til nogle uønskede dyr i lejligheden, som jeg ikke har set før, men ikke tænkt videre over det. I dag fandt jeg så kilden.
Er der nogle der kan fortælle mig hvad det er for nogle og hvorfor/hvordan de er kommet?
Foderet er i en lufttæt beholder, så jeg forstår ikke hvordan de er kommet, kun at de har formeret sig voldsomt.
Jeg smed selvfølgelig alt foderet ud, dog havde jeg nået at sprede noget i strøelsen, som bliver skiftet ud igen i morgen, når jeg har købt nyt foder. Jeg havde heldigvis noget "kedeligt" foder, som hun nu har fået. Hun er vant til at få det blandet op med det almindelige foder, så hun er ikke vant til det i store mængder, men det må hun leve med til i morgen.
Hun har ikke dyr eller noget i pelsen, dog har jeg lagt mærke til at hun nogle gange kløer og vasker sig en del.
Foderdåsen har jeg skoldet, så den skulle gerne kunne bruges igen.
Men gode råd modtages gerne, hvis der er nogle med erfaringer.
Jeg har vurderet at hun ikke behøver at komme til dyrlæge, da hun jo ikke virker påvirket ud over lidt kløe. Men bliver der noget, rykker jeg med det samme.
Ih hvor er det irriterende og kløer på mig lige nu.
Som sagt, gode råd modtages gerne. Og jeg vil også gerne vide, om det jeg har gjort og agter at gøre, er det rigtige.
Håber i kan hjælpe.
Med venlig hilsen Anne
Dyr i maden
-
Hvad det er for nogle dyr kan jeg ikke hjælpe dig, har selv oplevet en enkelt gang at der var kommet dyr i det sidste mad jeg havde til bage og jeg gjodre det samme som dig, nemlig at smide det hele ud og skifte hos dyrene.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk
Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk
Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk
jeg vil helt klart gætte på møl! de er også biller å et tidspunkt...
ud med al maden væk fra lejligheden/huset! hvis du husker at lukke beholderen hver gang og du er 100% sikker på det.. så køb maden et andet sted evt. med sådan en plastiklås på hvor man kan lukke foderposen igen.. har selv prøvet at få møl - vi har det lidt stadig.. de er umulige at få væk og de spiser ens tøj.. tjek alle dine godbidder også..
Køb evt. nogle møl giftige dimser hos et renseri.. - bare ikke mølkugler de er giftige..
.. du kan kende møl på de på et tidspunkt bliver nogle natsværmere af en art men når du smækker dem bliver de til pulver. :?
tjek alle dine gryn mel og sådan.. og sørg for at få gode beholdere til dem også..
møl er bare sååå irriterende! :x
ud med al maden væk fra lejligheden/huset! hvis du husker at lukke beholderen hver gang og du er 100% sikker på det.. så køb maden et andet sted evt. med sådan en plastiklås på hvor man kan lukke foderposen igen.. har selv prøvet at få møl - vi har det lidt stadig.. de er umulige at få væk og de spiser ens tøj.. tjek alle dine godbidder også..
Køb evt. nogle møl giftige dimser hos et renseri.. - bare ikke mølkugler de er giftige..
.. du kan kende møl på de på et tidspunkt bliver nogle natsværmere af en art men når du smækker dem bliver de til pulver. :?
tjek alle dine gryn mel og sådan.. og sørg for at få gode beholdere til dem også..
møl er bare sååå irriterende! :x
-
ja, det er formentlig melbiller (kornsnudebiller er garanteret en variant - kan ikke huske det, men de findes i hvert fald i flere størrelser). De kommer ind med mel eller korn og formerer sig, typisk når der har været varmt og kommer gerne tydeligt frem på det her tidspunkt af året (altså ved afslutningen af den varme periode).
Jeg havde selv problemer med det sidste år på nogenlunde samme tid.
De bør ikke påvirke hamstere. De lever i og af korn. Og hamstere vil evt. finde på at spise nogle af dem, for de spiser jo insekter i naturen. Men de vil sprede sig i lejligheden, hvis du ikke får bugt med dem.
Hvis din hamster klør sig, skal du dog holde øje med den alligevel - men det har næppe noget med foderet at gøre :)
Jeg havde selv problemer med det sidste år på nogenlunde samme tid.
De bør ikke påvirke hamstere. De lever i og af korn. Og hamstere vil evt. finde på at spise nogle af dem, for de spiser jo insekter i naturen. Men de vil sprede sig i lejligheden, hvis du ikke får bugt med dem.
Hvis din hamster klør sig, skal du dog holde øje med den alligevel - men det har næppe noget med foderet at gøre :)