Træt af vinterhvid
Træt af vinterhvid
Ja altså ikke af arten som sådan, men af navnet...
Jeg er træt af at forklare folk (incl. dyrehandlere og hobbyopdrættere) at vinterhvide dværghamstere ikke altid er hvide, men fås i tre forskellige farver, og jeg er især træt af at der kommer købere her som tror at de skal købe en hvid hamster, og nærmest beskylder mig for at ha snydt dem og bildt dem ind at jeg har hvide hamstere, når alt hvad jeg har sagt er, at jeg avler vinterhvide hamstere...
Ville ønske der kunne findes et andet navn til dem, som på en eller anden måde kunne anerkendes.
Jeg er træt af at forklare folk (incl. dyrehandlere og hobbyopdrættere) at vinterhvide dværghamstere ikke altid er hvide, men fås i tre forskellige farver, og jeg er især træt af at der kommer købere her som tror at de skal købe en hvid hamster, og nærmest beskylder mig for at ha snydt dem og bildt dem ind at jeg har hvide hamstere, når alt hvad jeg har sagt er, at jeg avler vinterhvide hamstere...
Ville ønske der kunne findes et andet navn til dem, som på en eller anden måde kunne anerkendes.
Mvh. Pia
-
Re: Træt af vinterhvid
Jeps, det kan jeg godt tilslutte mig....Odgaard skrev:Ja altså ikke af arten som sådan, men af navnet...
Stor hilsen AJ og Kuglerne
Her i København er problemet mere at få dyrehandlerne til at overhovedet kalde dem vinterhvide, og ikke sibiriske. Det skifte er svært nok, så at komme og prøve med et nyt navn nok ikke være en god idé. Desuden er det jo det navn de bruger i alle andre "seriøse" hamsterlande. Det er også det navn der står i alle bøgerne og på internettet, så folk ville blive endnu mere i tvivl om hvad det var for en slags hamster de havde. 

Kenneth Worm
Man kunen gå tilbage til det sirbiriske navn, men det er så KUN de vinterhvide, så der er sirbiriske og cambellOdgaard skrev:Ja altså ikke af arten som sådan, men af navnet...
Det ville være en endnu dårligere idé (som nævnt lidt på hjemmesiden og uddybet i min bog). For navnet sibirisk har været brugt om begge arter lidt i flæng, så det ville være meget dumt at prøve at indføre dét navn igen (også selv om man prøver at begrænse det til en bestemt art).Hættemåge skrev:Man kunen gå tilbage til det sirbiriske navn, men det er så KUN de vinterhvide, så der er sirbiriske og cambell
Kenneth Worm
Okay (nu har jeg så ikke din bog endnukwo skrev:
Det ville være en endnu dårligere idé (som nævnt lidt på hjemmesiden og uddybet i min bog). For navnet sibirisk har været brugt om begge arter lidt i flæng, så det ville være meget dumt at prøve at indføre dét navn igen (også selv om man prøver at begrænse det til en bestemt art).

Dyrhandleren i Bistrup har lært, at de hedder VinterhvideHættemåge skrev:Okay (nu har jeg så ikke din bog endnukwo skrev:
Det ville være en endnu dårligere idé (som nævnt lidt på hjemmesiden og uddybet i min bog). For navnet sibirisk har været brugt om begge arter lidt i flæng, så det ville være meget dumt at prøve at indføre dét navn igen (også selv om man prøver at begrænse det til en bestemt art).) Tja jeg troede bare det ville være nemmere når mere eller mindre alle dyrehandlere i forvejen kalder den sirbiriske (Har endnu ikke oplevet en dyrehandler der ikke kalder dem sibiriske)

- Signe
Rasmus, Mini, Felix, Naia, Silver, Golden, Black, Raki, Fall Out Girl, Stoffer, Made, Loser, Hasty, Silly og Maniac.
Rasmus, Mini, Felix, Naia, Silver, Golden, Black, Raki, Fall Out Girl, Stoffer, Made, Loser, Hasty, Silly og Maniac.
Siigne skrev:
Dyrhandleren i Bistrup har lært, at de hedder Vinterhvide
Oaky

Problemet er netop[/] at de kalder alle dværgene for sibiriske (altså både campbells og vinterhvid), så folk der ikke ved bedre vil gå hjem og blande arterne sammen. På den måde ville alle dyrene til sidst være en bunke hybrider, de ægte arter ville begge være uddøde i fangenskab, og til sidst ville hybriderne sikkert også uddø, fordi de to arter ikke helt passer sammen i deres arvemateriale, så ungerne vil få diverse fejl og mangler.Hættemåge skrev: Tja jeg troede bare det ville være nemmere når mere eller mindre alle dyrehandlere i forvejen kalder den sirbiriske (Har endnu ikke oplevet en dyrehandler der ikke kalder dem sibiriske)
Kenneth Worm
kwo skrev:
Problemet er netop[/] at de kalder alle dværgene for sibiriske (altså både campbells og vinterhvid), så folk der ikke ved bedre vil gå hjem og blande arterne sammen. På den måde ville alle dyrene til sidst være en bunke hybrider, de ægte arter ville begge være uddøde i fangenskab, og til sidst ville hybriderne sikkert også uddø, fordi de to arter ikke helt passer sammen i deres arvemateriale, så ungerne vil få diverse fejl og mangler.
Okay..
Det er bare stort set umuligt at ændre et fastgroet navn (i dette tilfælde sibirisk). Folk holder bare fast ved det gamle.
For nogle år siden startede en gruppe dygtige fuglefolk på at gennemgå alle fuglene i verden og give dem passende danske navne. Det medførte fx. at nymfeparakitten nu hedder nymfekakadu, rock peplar hedder bjergparakit o.s.v. Men stort set ingen gider bruge de nye officielle navne. Det er meget få mennesker, selv dygtige opdrættere, der ved hvad en bjergparakit er.
Men hvad.... i løbet af 3-4 generationer kan det da være det lysner
For nogle år siden startede en gruppe dygtige fuglefolk på at gennemgå alle fuglene i verden og give dem passende danske navne. Det medførte fx. at nymfeparakitten nu hedder nymfekakadu, rock peplar hedder bjergparakit o.s.v. Men stort set ingen gider bruge de nye officielle navne. Det er meget få mennesker, selv dygtige opdrættere, der ved hvad en bjergparakit er.
Men hvad.... i løbet af 3-4 generationer kan det da være det lysner

Mvh. Pia
Nordsjælland. Hehe.Hættemåge skrev:Siigne skrev:
Dyrhandleren i Bistrup har lært, at de hedder Vinterhvide
Oakywaquw 1 ud af, ja mange
(Hvor ligger Bistrup??)
- Signe