to dværge sammen?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
liv

to dværge sammen?

Indlæg af liv » 28. feb 2010 13:55

Hej :D

Jeg overvejer lidt at finde en ren vinterhvid til min lille Vanilya  :D Men så skulle jeg lige høre hvad synes I om det at et par vinterhvide går sammen hele tiden? Hvad er konsekvenserne?

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 28. feb 2010 14:11

konsekvenserne er at du får unger hver 3. uge
hunnen får ingen pauser så hun når ikke at rute sig til endnu et kuld, så efterhånden bliver hun meget tynd og svag
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

liv

Indlæg af liv » 28. feb 2010 14:13

kan de ikke absorbere ungerne? Kan høre du er imod det.. Men lever de ikke sådan i naturen eller?

burrus

Indlæg af burrus » 28. feb 2010 14:45

liv skrev:kan de ikke absorbere ungerne? Kan høre du er imod det.. Men lever de ikke sådan i naturen eller?
at absorbere ungerne kræver også en kæmpe mængde energi for hunnen - absorbtion af fostre er bestemt ikke noget at stræbe efter.
Det er ikke sundt for hunnen på nogen facon - tværtimod.

Du skal også huske at de i naturen lever væsentligt kortere tid - netop fordi de er udsat for kuld på kuld, og det tærer på hamsteren.  
Naturlige forhold er bestemt ikke altid ønskværdigt, når det kommer til kæledyr.
Kæledyr skal holdes optimalt ift dets sundhed og at det er et kæledyr - og det er ikke altid naturens måde når det kommer til bl.a. avl.

Du kan sikkert godt introducere en unge af samme køn, hvis man gør det forsigtigt, men man skal samtidig sørge for de optimale forhold så.
De hele i et plan og et rum, skulle vist være det, som giver færrest "gnidninger" ift. territorial-følelsen. mindst to af alt er også oftest nødvendigt.
Men man må så til gengæld forvente at, så snart den yngre bliver kønsmoden for alvor, vil den ældre forsøge at sætte hierarkiet. Det kan jo så ende både i fred og fordragelighed men også i livsfarlig kamp.

Jeg mener det var Odgaard som havde mange par, flokke osv. i alle mulige "krydsninger" af køn og aldre, og alle endte hun med at skille ad til sidst. Det var ikke alle der sloges, men nogle havde stress-tegn, osm gjorde at hun valgte at skille dem. De unaturlige omstændigheder, gjorde ganske enkelt at de ikke kunne fungere sammen i sidste ende.

Du skal jo huske, at når vi holder kæledyr, har dyret intet valg, andet end at være i buret til du tager det op. Det er en totalt unaturlig situation man har sat dyret i. Derfor kan man ikke regne med hvad den gør i naturen   :wink:  
hvis et par i naturen bliver uvenner, har de muligheden for at gå hver til sit / flygte for livet. En gammel hun, som ikke længere er fertil, kan forlade flokken til fordel for en ny ung hun. De har muligheden for at gå for sig selv.
Det har de ikke i et bur, hvis ikke man er hurtig nok til at skille dem ad.  

Derfor ska man være pokkers forsigtig med at holde dem i par, og være meget obs på dem. Sørge for at lave så "optimale" forhold som muligt, og så krydse fingre for at det går.
Jeg personligt tør ikke tage chancen, fordi jeg ikke mener at jeg er nok hjemme til, at skulle være så obs på et enkelt par hele tiden.
Jeg synes jeg har nok at gøre med alle de andre dyr og avlsparrene.

at lade han og hun gå sammen altid og bare lade dem få unger konstant indtil hunnen er steril, er mine øjne hul i hovedet, hvis man tænker lidt på hunnens sundhed.  :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 28. feb 2010 15:46

og her kommer så undtagelsen der bekræfter reglen:
Vores vinterhvide par gik sammen i 2,7 år uden et eneste problem og de gik sammen indtil hannen døde af alderdom.
De fik 7 kuld i alt.

Det par vi skal til at avle på nu, kommer også til at gå sammen. Vælter det så frem med kuld, ja så bliver de skilt ad.
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

liv

Indlæg af liv » 28. feb 2010 16:06

okay  :wink: Jeg vil jo selvfølgelig kun gøre det bedste for min hun hamster! Men jeg har bare haft så mange problemer med at sætte hamstere sammen bare for kort tid.. det ender altid med der går 2-3 hamstere før de kan finde ud af at gå sammen i en kortperiode.. Hvordan gør I så når I sætter dem sammen?

Desuden skal jeg høre.. Vi har jo en han herhjemme det er bare faren til min hun unge.. Min mor er meget imod det her indavl.. Hvad siger I ville det være "normalt" at parre faren med datteren?

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 28. feb 2010 18:00

jeg har selv lavet mor-søn parringer ved mine campbells
og det sidste kuld har været bror-søster parring
der kser ikke noget ved indavl så længe det er i små mængder

jeg har også oplevet dværge der havde det helt fint sammen, blandt andet mit første campbells par, men de fik 4 kuld på 4 måneder, så synes jeg hun skulle i bur for sig selv, for hun så ikke godt ud mere.

har også oplevet en der blev fuldstændigt opmærksomhedssøgende da søsteren blev solgt.

men jeg holder mig til at hve dem hver for sig.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

kathrine8D

Indlæg af kathrine8D » 1. mar 2010 20:27

Syntes også det kunne være meget "spændende" med to dværge sammen. :)
Men er bange for de kom op at slås og så jeg ikke var der i tide, til at stoppe dem.  :(  :wink:
Kærlige hamster hilsner Kathrine.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 1. mar 2010 20:56

altså da jeg kom ind i denne forening var det normalt at holde dværge i par, den eneste grund til at skille dem var for ikke at få for mange unger man ikke kunne komme af med.
at hunnen bliver tynd og afkræftet har jeg ikke prøvet, men under opsyn ser jeg intet galt i at holde dem i par.

Man skal tænke på at så snart man vælger at avle på hunnen så forkorter man straks dens levetid, så jeg syntes mere at det er et spørgsmål om man skal avle eller ej, men selvfølgelig skader det ikke at give hunnen en pause hvis den ser slidt eller begynder at se underernæret ud.

der er også det problem med Vinterhvide at lader man dem gå alene er det ikke sikkert de nogensinde kan sættes sammen med andre igen, de er lettest at sætte sammen så unge som muligt, men der er undtagelser der bekræfter reglen. :D
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Chagos Mutti

Indlæg af Chagos Mutti » 1. mar 2010 21:25

Altså Chago og Kinley som den lille ny skal hedde skal dele bur. Medmindre de ikke kan lide hinanden. Jeg ville dog ikke selv sætte en han og hun sammen, ved ikke hvordan jeg skulle kunne komme af med alle ungerne  :)
Med Venlig Hilsen

Den stolte ejer af vidunder hybriderne Chago, den evigt magelige han, og Balder, det lille hidsige hun spøgelse.

Låst