Mad til vinterhvide dværge (også melorme)

Beskrivelse mangler
Låst
KS

Mad til vinterhvide dværge (også melorme)

Indlæg af KS » 6. mar 2010 14:48

Håber snart at få en lille dværg hjem og har i den forbindelse kigget på meget forskelligt gnaver mad; men synes sku det er lidt dyrt for de små positioner, som man får med hjem.

Derfor overvejer jeg at blande mit eget foder til den, så man evt. kan fylde nogle bøtter med det og have at stå.

Hvad vil i foreslå, at der bliver blandet i? For ud fra de poser der er i forretningerne og hos dyrehandlere osv. Så er det jo meget forskelligt, hvad der er i og er der noget som de IKKE må få?

Næste spørgsmål er mht. melorme.
Har læst at de er glade for disse; men er det nogle man selv kan "avle" på og give som en lille snack til dværge?

Det var vist alt for denne gang :D

Spot

Indlæg af Spot » 6. mar 2010 15:46

Mht selv at blande foder skal man vist være ret godt inde i tingene for at undgå mangelsygdomme.

Melormene har jeg kun hørt godt om og de skulle være ret nemme at avle i små kolonier eller hvad man siger (:
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Lykke

Indlæg af Lykke » 6. mar 2010 16:42

Jeg blander selv mit foder. Jeg bruger korn og frø som jeg enten har set i andre hamsterblandinger eller som jeg har læst mig frem til i bøger.
Min blanding består af: afskallet havre, rug, hvede, tørrede majs, tørrede ærter, tørrede sojabønner, hamp, græskarkerner (m skal), solsikkekerner med skal, boghvede og undulatblanding (primært forskellige hirsefrø og kanariefrø).
Derudover får de frisk oksekød, kattemad (tør og våd), jordnødder m skal, tranebær, banan, og forskellige slags frisk grønt. Især er de glade for spirer og agurk.

Havre og spirer er godt for e-vitamin. Ærter og sojabønner for protein.

Der ER ting, hamstere ikke må få. Se på listen på hamsterlands forside.

Man kan godt selv "avle" melorme. Søg på melorme herinde. Der har været en beskrivelse for ikke så længe siden.

KS

Indlæg af KS » 7. mar 2010 01:49

Super... Tak for svaret Lykke :D
Nu bor jeg selv ved Køge, så kan du nævne nogle gode "billige" steder at købe tingene?
Har kigget på nettet efter de fleste ting; men ikke alle ting kan købes hos de store dyrforretninger. Ved dog at ved Super Koi i Roskilde, der kan man købe frø osv. til fugle, så de har nok lidt af det. Og der kan man købe det i den mængde man har brug for.

Nu kender jeg intet til havre og den slags, så skal rug og hvede også være afskallet eller noget?

Lykke

Indlæg af Lykke » 7. mar 2010 08:21

Jeg køber det meste hos Køge Korn (meget ad gangen), men ellers kan du købe hos mig.

Skallen på havre er specielt hård/ skarp, så det er den man skal bekymre sig om. Men hveden er f.eks. normalt afskallet alligevel (det er i øvrigt byg og ikke rug, jeg bruger - selvom jeg fik skrevet det andet...).

achjaaa

Indlæg af achjaaa » 25. dec 2010 20:54

melorme er enormt nemt at komme igang med

du skal bruge en plastik bøtte
et kilo havregryn
en pakke melorme
noget agurk eller gulerod appelsin eller lignende fugtigt frugt/grønt

lav en bund i plastikbøtten med havregryn strø ormene ud over strø så et dække af havre gryn over

læg lidt appelsin agurk eller lignende (vi bruger appelsiner og kartofler)

og sæt i rum mellem 20 og 26grader så går der et par måneder så har i en startet koloni som stille og roligt udvikler sig men husk at det i putter i melormene er det jeres hamster skal spise ! så godt ind i ormen godt ind i hamsteren og omvendt

:) spørgsmål er velkomne

OG HAMSTERNE ELSKER DET !!!!
første kuld 11/11-10

intet giver karma som feng shui med forhammer

Michele

Indlæg af Michele » 27. dec 2010 22:27

achjaaa skrev:melorme er enormt nemt at komme igang med
OG HAMSTERNE ELSKER DET !!!!
Melorme er garanteret hyggelige for de små kræ.

Hvis nu man ikke kan holde tanken om levende melorme ud, så kan man nu faktisk få dem tørret. lux-shoppen.dk har fået tørrede melorme hjem. Ikke bare de blandede insekter, men melorme i tørret udgave.
Om det er lige så lækkert for hamsteren ? Næppe, men ... sikkert sjovere end hvis ens ejer ikke kan lide at røre ved de levende. :-D

TAK for opskriften. Jeg vil forsøge mig med nogen til mine. :-D
God dag
Michèle
Mor til Bumle og Peanut - begge guldhamstre fra Hanne i Silkeborg. (Malthes mor)

achjaaa

Indlæg af achjaaa » 27. dec 2010 23:19

øhhh nu spørger jeg så lidt sarkastisk men hørt om en pincet ;)
første kuld 11/11-10

intet giver karma som feng shui med forhammer

Michele

Indlæg af Michele » 28. dec 2010 00:08

achjaaa skrev:øhhh nu spørger jeg så lidt sarkastisk men hørt om en pincet ;)
Jeps jeps. Men ... nu er det jo heller ikke mig, der er sart. :-D
Har bare hørt, at flere er det. OG så behøver de ikke længere afholde sig fra at fodre med sjove proteiner. :-/
God dag
Michèle
Mor til Bumle og Peanut - begge guldhamstre fra Hanne i Silkeborg. (Malthes mor)

SilvaVirus

Indlæg af SilvaVirus » 7. jan 2011 11:01

mit hamster er overdrevet glad for et lille stykke baby majs.

Stort set lige gyldigt hvor godt jeg prøver at gemme det, finder den frem til det i løbet af ingen tid

Hamsti

Melorme

Indlæg af Hamsti » 23. mar 2011 10:55

Vi er begyndt at købe melorme/forkyllinger levende og så smide dem i fryseren. På den måe kan man bare tage et par stykker ud når den lille hamster skal have en godbid. Hvis man holder dem i hånden et minuts tid så er de tøet op og så er der ellers "frisk" kød. Min lille hamster elser det  :P  
På dem måde slipper man for de levende dyr som kripler rundt (synes nærmest de larmer mere en min hamster)

Låst