Vinterhvide farver

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Tine Clausen

Vinterhvide farver

Indlæg af Tine Clausen » 25. mar 2010 16:11

Hej alle hamsterfolk  :wink:

Ja jeg går jo og venter på at jeg får to unger, så jeg med tiden kan komme igang med avlen af vinterhvide dværghamstere.

Jeg har spekuleret på noget. Jeg vil jo gerne kunne avle alle farver i samme kuld, men kan det overhovedet lade sig gøre?  :roll:

Hvis ikke, hvilke farver skal forældrene så være hvis man skal kunne avle de forskellige farver?

Jeg har virkelig svært ved at finde ud af alt det med genetik  :lol:  men jeg har dog fundet ud af at agouti er dominerende - tror jeg...

Håber I svarer  :D
Mvh. Tine - og Whopper, Kimmie og Cirkeline.

kwo

Indlæg af kwo » 25. mar 2010 20:22

Jo, det kan godt lade sig gøre at få alle fire slags i samme kuld (i teorien i hvert fald).

Det kan ske på flere forskellige måder:
Pearl agouti/split for safir x safir
Pearl agouti/split for safir x agouti/split for safir
Pearl safir x agouti/split for safir
og der er flere endnu.

For at bryde det ned i dele:
1) En eller begge forældre skal være pearl for at der kan komme pearl unger.
2) Begge forældre skal være safir eller bære på safir for at der kan komme safir unger.
3) Men mindst en af forældrene skal være agouti for at der også kan komme agouti unger.
Kenneth Worm

Tine Clausen

Indlæg af Tine Clausen » 25. mar 2010 20:50

Okay, det lyder godt  :)

Jeg har lige nogen specifikke situationer, som jeg gerne vil spørge om (jeg har forstået det som om et hamster bærer på to genkoder for farver, ligesom vi mennesker gør med øjenfarver) :

1. En hamster har et gen for pearl og et for agouti. Får den så farven pearl agouti eller bliver den bare agouti også bærer den genet videre for pearl?

2. Bliver en hamster KUN saphir af farve hvis den bærer to gener for saphir?

Så man i princippet kan sige at generne dominerer sådan:
Pearl
Agouti
Saphir
?

Håber I forstår hvad jeg mener  :roll:  :lol:

kwo

Indlæg af kwo » 25. mar 2010 23:05

Når man snakker udseende hos hamstere, så er der to grupper: farve og tegning.

Ser vi på de vinterhvide, er det meget overskueligt.

Angående farven, så kan den enten være agouti eller safir (og da agouti dominerer over safir, kan den være agouti og bære på safir).

Og med hensyn til tegning, så kan den have tegning (=pearl) eller ej. Så pearl er altså en tegning der kommer oven på farven. Ligesom man kan have guldhamstere i mange farver, og så kan der være en tegning (f.eks. hvidbåndet) ovenpå.

1. Man kan ikke sige at en hamster har et gen for pearl og et for agouti. Den kan have et gen for pearl og et gen for ikke-pearl. Har den det, så hedder den pearl xxx (hvor xxx står for den farve den har, i henhold til det jeg nævnte længere oppe). Den kan aldrig bære på pearl, da pearl er et dominant gen.

2. Ja, safir kommer kun til udtryk, hvis den har to gener for safir.

3. Man kan ikke helt sige det sådan, da det er to forskellige gen-par der er på spil, for henholdsvis farve og tegning. Agouti dominerer over safir, og har hamsteren et pearl-gen får den pearl-tegningen ovenpå.
Kenneth Worm

Tine Clausen

Indlæg af Tine Clausen » 27. mar 2010 16:51

Tak for den forklaring, den var meget forstående  :lol:

Låst