En ny kat?

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
Besvar
Nougat

En ny kat?

Indlæg af Nougat » 4. aug 2010 14:42

Hej :-)
Jeg har lige fået aflivet min ene kat, som var blevet rigtig gammel. Nu vil jeg gerne have en ny. Men først vil jeg høre om der er nogen der har erfaring med at introducere den kat jeg har tilbage, for den nye? Er det noget som kan lade sig gøre? Og vil det være bedst og få en killing eller en voksen?
Jeg bor på en gård, så det er katte som lever ude, dog med mulighed for at sove osv. i stalden.
Og hvordan skal man vise den at det er dens nye hjem, så den ikke stikker af?
Den glade ejer af et Akvarie og dværghamsteren Bambi
R.I.P. Nougat, Pom'frit.,Feta og Simba <3

kwo

Indlæg af kwo » 4. aug 2010 16:16

Hvor gammel er din anden kat?
Ældre katte gider som regel ikke at få en killing til huset, så killinger bør kun overvejes hvis den anden kat stadig er en ung kat.

Selv om det er udekatte, bør du holde den nye kat inde i huset de første to uger. Hæld lidt af dens brugte kattegrus ud forskellige steder udenfor i den tid, så den når den kommer ud, kan kende sin lugt på grunden og ved hvor den hører til. I starten kan du også lukke den ud på tom mave, så den hurtigt kommer hjem efter mad.

På Inges Kattehjems side er der en glimrende artikel om at sætte to katte sammen.
http://www.inges-kattehjem.dk/#Overvejelser_2_voksne
Kenneth Worm

Nougat

Indlæg af Nougat » 5. aug 2010 01:50

Da min gamle kat er en, vores gamle nabo bare efterlod da de flyttede ved jeg ikke hvor gammel den er, men minimum 10 år.
Så tror jeg vi vælger at få en voksen kat fra internatet, for tror bestemt du har ret i at den ikke vil finde sig i at have en killing gående.
Den må ikke komme ind i stuehuset, men bliver lukket inde i stalden, hvor kun kattene bor. Vil det kunne lade sig gøre?  Mange tak :-)

HamsterMiaah

Indlæg af HamsterMiaah » 6. aug 2010 19:49

Altså, da jeg fik en kat nr 2 for syv år siden, var den kat vi havde i forvejen 7 år gammel, og de to kom godt ud af det sammen, så jeg tror det lidt afhænger situationsmæssigt, eller også var jeg bare heldig :D
- HamsterMiaah. :D
ejer af blandet huskat på 2 år og Trøffel-hamsteren på snart 3 år :-)
Billede

Nougat

Indlæg af Nougat » 6. aug 2010 23:53

Ja det tror jeg også. Af de to jeg havde, har den jeg har tilbage, altid været den underdanige, så tror den vil tage godt imod den, men er meget spændt! :-) Det havde været sværere hvis det var den jeg har fået aflivet, der stadig levede. Men jeg får en kat på to år, og jeg er noget så spændt! :-)
Har besluttet at jeg lader den gå inde i vores bryggers i nogle uger, så vi kan lære den at kende. Og så bliver den lukket inde i stalden i nogle uger, så den lærer at det er der den skal bo. Håber det virker, og at den så ikke løber væk! :-S

Nougat

Indlæg af Nougat » 6. sep 2010 16:08

Så har jeg fået den nye kat.
Den har været her i en god uge, og har boet i vores bryggers. Den spiser og virker glad og er meget nysgerrig.  Nu er planen at den skal over i stalden og gå.
Den er sky overfor alle de nye lyde, så vi lader vinduet stå på klem, så den kan vænne sig til lyden af mennesker der går på raldet, traktoren der kører udenfor osv.
Men den gamle kat har ikke taget ret godt imod den. Er der nogen der har nogle gode råd til hvad jeg skal gøre i sådan en situation?
Vi har den nye kat ude i en sele mange gange om dagen, og den er langsomt begyndt at udforske omgivelserne, og de kan godt være rimelig tæt på hinanden. Men det er ikke uden piveri fra den nye kat, og væsen fra den gamle. Vi snakker ekstra meget med den gamle kat, og sørger for at snakke med den ene, og gå ud og lader den anden lugte til vores hænder og omvendt.
Så snart vi lukker den nye kat ind i bryggerset igen, står den og kradser på vinduet  som om den vil ud. Men så snart vi åbner døren stikker den halen mellem benene.
Før vi fik den nye peb den gamle meget, som den kun er begyndt på efter vi fik aflivet den anden, så den må jo savne selskab.

abeloneto

Indlæg af abeloneto » 18. sep 2010 20:41

Jeg tror ikke, du skal være nervøs for, at din gamle kat ikke skal acceptere din nye.
”Udnyt” at den savner selskab - vent ikke til den vænner sig til at være alene.
Hvad med at lade dem begge to bo i bryggerset en lille uges tid.

Nougat

Indlæg af Nougat » 18. sep 2010 21:09

Nu bor den nye kat i stladen, hvor døren står på klem. De har været ude sammen nogle gange, men det er flere gange endt med at den nye springer på den gamle :-( Hvis det fortsætter ved jeg ikke hvad jeg skal gøre.

Besvar