Kræft?

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
Majlund

Kræft?

Indlæg af Majlund » 10. sep 2010 22:17

Min/vores lille vinterhvide (hybrid) Vaks har - tror jeg - fået en kræftknude på ryggen :cry: . Det er en "hård" kugle der sidder helt gemt i/under pelsen. Den kan anes med det blotte øje som en lille forhøjning på ham, men når man undersøger ham nærmere er den ret tydelig. Jeg kan ikke blive enig med mig selv om hvorvidt den vokser... men jeg er ved at tro det.
Jeg tager ham til dyrlæge for at være helt sikker på det er en kræftknude. . . men dybest set er der vel ikke noget at gøre hvis det er det der er tilfældet? :? Har nogle ideer til hvad det ellers kan være? og/eller noget jeg kan gøre for min lille ven??? Vaks er ikke så gammel, han fylder snart 1 år.

En lille film af Vaks der hamstrer mad om formiddagen - taget for et par dage siden. Tryk på billedet for at se filmen.
Billede

websol

Indlæg af websol » 11. sep 2010 17:47

knuser herfra..
Billede

Majlund

Indlæg af Majlund » 11. sep 2010 18:02

Mange tak Sanne :kram:

Majlund

Indlæg af Majlund » 25. sep 2010 23:57

Kan se jeg aldrig fik fulgt op på det herinde. . . Vaks var forbi dyrlægen. Det er en fedtknude han har. Hvis man er i tvivl om hvorvidt det er en fedtknude eller en kræftknude, fortalte dyrlægen man ofte kan mærke forskel. Sidder den ligesom kun i overskindet er det en fedtknude. . . virker den til at sidde fast dybere er det en kræftknude.

Betina

Indlæg af Betina » 26. sep 2010 14:40

Majlund skrev:Kan se jeg aldrig fik fulgt op på det herinde. . . Vaks var forbi dyrlægen. Det er en fedtknude han har. Hvis man er i tvivl om hvorvidt det er en fedtknude eller en kræftknude, fortalte dyrlægen man ofte kan mærke forskel. Sidder den ligesom kun i overskindet er det en fedtknude. . . virker den til at sidde fast dybere er det en kræftknude.
Det er da dejligt, at det "kun" var en fedtknude!  Tak for nyttig info :)

Majlund

Indlæg af Majlund » 27. sep 2010 00:38

Ja - jeg var også meget lettet :D
Da dyrlægen forklarede kunne jeg godt mærke det. Klumpen "følger med" når man rykker ud i hans løse skind - altså den sidder "overfladisk". Han ser jo også fin ud og er fuldstændig som han plejer at være :D . . . men hellere tage til dyrlægen hvis man ikke ved hvad det er end bare gå rundt og kigge på det.

Jo flere år man har haft hamstere jo mere lærer man. . . men som forholdsvis ny med hamstere er ens vidensbank altså IKKE stor nok til at man IKKE tager afsted til dyrlægen. . . er min holdning. . . uden at det skal lyde frelst :wink:

websol

Indlæg af websol » 27. sep 2010 01:08

:kram: Chalotte..  enig..  så enig...
Billede

Majlund

Indlæg af Majlund » 27. sep 2010 07:19

Sidstnævnte skrevet fordi jeg faktisk syntes der er en tendens til at hamsterejere ikke tager deres hamster til dyrlæge når der - tydeligvist - er noget galt som de ikke ved hvad er. . . og som må være generende for hamsteren :? Bliver jeg upopulær på den holdning og udtalelse lever jeg med det :wink:
Men der har været flere gange hvor jeg altså har undret mig. . . :?

Helene:D

hvad hvis man ikke kan mærke på den

Indlæg af Helene:D » 12. okt 2010 10:23

hej
min hamster har en underlig ting i øret. min mor siger at det højest sandsynligt er kræft :cry2:. han skal til dyrlægen om et par dage, men jeg vil gerne være lidt forberedt. jeg kan ikke få lov af ham at mærke på den. (han bider mig hvis jeg prøver) kan man se om det er kræft selv?

P.S kan det være en fedtknude selvom ham ikke har værert overvægtig?
selvom han opføre sig normalt kan han så godt have ondt?

Lykke

Indlæg af Lykke » 12. okt 2010 11:16

Jeg tror ikke fedtknuder har noget med overvægt at gøre.

Man kan ikke se om det er kræft, men som majlund skriver tilsyneladende få en ide om det ved at mærke.

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 12. okt 2010 11:20

Det er på inden måde sikkert at det ER kræft, det kan sagtens være en fedtknude selvom den ikke er overvægtig, men jeg tænker umiddelbart på en betændelses byld, når du beskriver at den ligefrem bider når du forsøger at røre ved knuden, er der rødme omkring?. En hamster der har smerter vil typisk bevæge sig, spise og drikke mindre end den plejer, og gemme sig mere i sit hus eller i sin rede.

Men det er svært at sige hvad det er, men det kan dyrlægen hjælpe dig med.

Held og lykke med det.

Majlund

Indlæg af Majlund » 12. okt 2010 15:50

Nej. . . fedtknuder behøver ikke hænge sammen med overvægt. Jeg tænker også byld ud fra det du skriver om hamsteren. . . ihvertfald er jeg nærmest 100% sikker på det ikke er en fedtknude. En hamster med en fedtknude har slet ikke ondt og er fuldstændig som den plejer at være - og reagerer ikke på at man mærker godt på knuden. . . udover den selvfølgelig ikke gider sidde stille til det pjat :wink:
Held og lykke med hamsteren. . . jeg håber det er noget der kan ordnes så hamsen får det rigtig godt igen. . . jeg er helt glad for at læse I tager den til dyrlæge :thumb: Det er simpelthen det eneste rigtige at gøre i den der situation. Respekt for det! :thumb:

Helene:D

til alle der har haft skrevet spørgsmål om Speedy

Indlæg af Helene:D » 20. okt 2010 16:03

Speedy har nu været ved dyrelægen. dyrelægen vidste ikke hvad det var kun at det ikke kunne fjernes og at den ville vokse. så Speedy blev aflivet :hcry:  jeg har så fået en ny hamster. Lilly. men det vil nu aldrig blive helt det samme som da Speedy levede.

kathrine8D

Indlæg af kathrine8D » 22. okt 2010 10:48

Knuser til dig! :(
Kærlige hamster hilsner Kathrine.

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 23. okt 2010 19:21

Majlund, jeg kan kun give dig ret i, at man flere gange har set at hamsterejere ikke kommer til dyrlægen med deres hams. Måske synes de, det er for dyrt og ja, det koster mange penge nogle gange, men en hamster kan have smerter lige som vi kan og vi vil jo gerne til læge, hvis det gør ondt og vi ikke ved hvad vi fejler.
Så det er bare om at få den snak med sin dyrlæge, så ens hamster hurtigt kan få det godt igen. Det jo os mennesker, der anskaffer sig en hamster, ikke omvendt, så det er vores ansvar at sørge for den rette pleje og behandling.  :wink:

Låst