For meget protein?

Beskrivelse mangler
Nougat

For meget protein?

Indlæg af Nougat » 29. sep 2010 16:34

Kan en hamster få for meget protein?  :? Jeg har det lidt svært med at jeg selv skal styre det, og komme kattetørfoder i dens foder, give den et stykke kylling i ny og næ, eller en hundekiks. Hvornår er det for meget? Og hvad sker der hvis den får for lidt? Undrer mig virkelig at dem der laver hamsterfoder, ikke sørger for at komme nok protein i!!!
Den glade ejer af et Akvarie og dværghamsteren Bambi
R.I.P. Nougat, Pom'frit.,Feta og Simba <3

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 6. okt 2010 15:47

Altså nogle mennesker får allerede mere protein end de har brug for på en dag, hos os sker der bare det at kroppen udskiller det der er for meget.
Så skal kroppen så godt nok også bruge energi på det, men det er jo på længere sigt ikke noget vi dør af.

Så jeg forestiller mig at der vil ske det samme for en hamster.

Hamstere har ikke behov for protein så tit, i naturen er de mere altædende end de er planteædere, men deres kost består stadig mest af planteføde.

Man skal tænke på at en hamster er et lille dyr og at mængden af det protein den har behov for er begrænset så, så længe at hamsteren blot får et lille tilskud af et og andet animalsk en gang om ugen så tror jeg ikke den kan få for lidt.

Producentens gnaverblandning indeholder ofte rigeligt protein, frø og kerner som de fleste blandninger hovedsageligt består af er fulde af proteiner.
Dog er det jo ikke animalske men vegetabilske proteiner, men hamsteren har også et lille behov for animalske proteiner i og med at den gerne spiser insekter og hvad den ellers finder i naturen.

Dog er det ikke noget hamsteren behøver hver dag, så derfor er det smartest at give den et lille tilskud end at det er en del af fodderet.
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 6. okt 2010 17:51

Jeg har læst en videnskabelig undersøgelse hvor biologer har fundet fritlevende Roborovskis hamstere som i perioder levede af 60-80 % animalsk føde, så jeg tror ikke at du skal være bange for at give for meget, hvis du udelukkende giver det som tilskudskost.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 6. okt 2010 17:57

susanne Nielsen skrev:Jeg har læst en videnskabelig undersøgelse hvor biologer har fundet fritlevende Roborovskis hamstere som i perioder levede af 60-80 % animalsk føde, så jeg tror ikke at du skal være bange for at give for meget, hvis du udelukkende giver det som tilskudskost.
Men hvor har du læst det og hvor pålidelig er kilden?
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 6. okt 2010 18:16

De henviser til undersøgelsen i bogen Hamster fra forlaget Atelier skrevet af Georg Gassner som er tysk biolog, jeg mener at det er tyske forskere der har lavet undersøgelsen over en længere periode, men jeg prøver at leder efter den fulde publikationen i morgen.

Nougat

Indlæg af Nougat » 6. okt 2010 21:27

Dvs at det er en dårlig ide at komme det i foderet? Har nemlig fået anbefalet af en avler at jeg kommer cirka 100 g kattetørfoder i pr. kilo hamsterfoder.

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 6. okt 2010 21:42

Nougat skrev:Dvs at det er en dårlig ide at komme det i foderet? Har nemlig fået anbefalet af en avler at jeg kommer cirka 100 g kattetørfoder i pr. kilo hamsterfoder.
Sikkert mig du har fået det at vide af, det er ingen hemmelighed  :oops: Jeg kommer det i fodret for at sikre at jeg husker at give dem lidt protein, da det jo er ret vigtigt hvis man opdrættere unger, hvis mor mangler protein kan man risikere at hun æder ungerne.
Og jeg har lige nu 4 hamstere som har rundet 2.år, så at blande kattemad i grund fodret mener jeg er godt  :D

Nougat

Indlæg af Nougat » 7. okt 2010 05:07

Det var jo også det jeg sad og tænkte lidt over. Altså at du da havde nogle hamstre som var godt op i alderen :-)

websol

Indlæg af websol » 7. okt 2010 10:37

der er nok noget i det med tilskudet..
jeg har haft pjuske snart i 2 mdr.. han er 2 år og så 2 mdr.. har taget 29 g på i min tid samt fået pels  her et før billed..   og en desvære mørk vidio taget i går  han var sund og rask da jeg fik ham, men udsultet ( et lille skelet med totter af pels på) minimalt passet  i 6 uger, og levet af coco pops havergryn og popcorn samt minimal gulerod.
p.s har fodret med god hamster foder flere slags fodder starte rosin for energi, penots, og ike mindst fri tørkost katte mad fra lidel til den rørelige sum af 8 kr kassen.. lidt grøndt..  yukurt sant koldt havergrød.
her har jeg haft ham 1 uge, han er blevet lidt pænere..
Billede
vidio fra i går.
Billede
Billede

websol

Indlæg af websol » 7. okt 2010 10:45

p.s det er ikke han bur i ser, men en lege kasse jeg har lavet til ham..
Billede

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 7. okt 2010 14:47

Nougat skrev:Dvs at det er en dårlig ide at komme det i foderet? Har nemlig fået anbefalet af en avler at jeg kommer cirka 100 g kattetørfoder i pr. kilo hamsterfoder.
Altså nu sker der som sagt ikke noget ved at hamsteren får for meget protein, men da den ikke har brug for det hver dag er det jo lige så smart at man selv giver den det, end at producenten begynder at putte hunde/katte mad i gnaverblandningen, det var blot min pointe. :D

En gnaverblandning kan jo også bruges som grundfoder til mange andre gnavere, og det er ikke sikkert at alle gnavere har præcis samme proteinbehov som hamstere, Selvom at de fleste gnavere faktisk har et og andet behov for animalsk protein.

Nougat

Indlæg af Nougat » 7. okt 2010 14:57

Okay. Tak. Så vil jeg fortsøtte med at komme kattetørfoder i foderet, og give den kogt kylling osv. i ny og næ. Laks røg forresten også meget hurtigt ned :-)

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 7. okt 2010 15:58

Nougat skrev:Okay. Tak. Så vil jeg fortsøtte med at komme kattetørfoder i foderet, og give den kogt kylling osv. i ny og næ. Laks røg forresten også meget hurtigt ned :-)
Rejer eller råt hakket oksekød er også en delikatesse her  :D  husk bare at chekke at det er spist da fersk kød og rejer meget hurtigt går i forrådnelse  :D

Nougat

Indlæg af Nougat » 7. okt 2010 18:08

Okay. Er bare så bange for at give dem råt kød og kylling?

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 7. okt 2010 18:16

Nougat skrev:Okay. Er bare så bange for at give dem råt kød og kylling?
Kyllingen må ikke være rå

Låst