Jeg fik min dværghamster Luna i mandags. Hun har været nem at tage op og holde helt fra starten og virker meget tam. Hende jeg købte den af sagde også, hun var helt håndtam.
Igår købte jeg et nyt bur til hende, da jeg synes, det hun havde var for lille. Der løb hun så rundt og kiggede lidt ganske kort og fandt sig så til rette i hulen. Og så kom hun altså ikke ud igen før omkring halv 2 om natten!
Idag virker det til, hun slet ikke vil ud af sin hule. Jeg prøvede i formiddags og eftermiddags og igen i aften. Jeg prøver at lokke med solsikkekerner og lidt gulerod og mandarin som hun elsker. Men hun kigger bare ud af hulen og ligger sig så til rette igen. Kan det være, det bare er fordi hun skal vænne sig til alt det nye? Altså omgivelser, bur og mig?
Kan jeg gøre noget for, at hun gerne vil tages ud? Mange skriver herinde, at deres hamstre kommer frem af sig selv og nærmest tigger om at blive taget op! Min vil ikke engang ud af hulen ö
Jeg tog hende ud af hulen her til aften og sad lidt med hende, men da jeg satte hende tilbage i buret gik hun direkte op i hulen igen.
Jeg vil jo gerne, den er fremme lidt tid om dagen, og at den har lyst til at blive taget op.
Hun virker ikke til at ville ud?
hvis du vil ændre en hamsters døgnrytme til at være dagstimer så skal du:
1. beslut dig for et bestemt tidsrum at starte med. f.eks. kl. 14-16.
2. hver eneste dag vække, og tage hende ud med godbidder både ude og når hun kommer tilbage i buret.
3. sørge for der er aktiviteter at lave når hun er ude, f.eks. bruge et gammelt håndklæde der hvor hun kravler som hun så kan kravle under eller måske bide i for redemateriale.
Dette skal gøres i omkring 1 måneds tid, men er det meget vigtigt at det er en fast rytme for ellers kan hamsteren ikke rigtig finde ud af det...
Det er min egen erfaring, kan sagtens være der er andre der har en anden måde, men det er sådan jeg fik vendt mine hamstere til at være vågne når jeg var og sove når vi sov og vi derfor slap for at høre på tremmebidning...
det kræver meget tålmodighed og stædighed, husk at en hamster er ikke rigtig sur førend den klaprer med tænderne eller hvæser af dig.. (når den gør en af de ting er det bedst at fjerne hænderne hurtigst muligt for at undgå dybe sår på følsomme steder)..
1. beslut dig for et bestemt tidsrum at starte med. f.eks. kl. 14-16.
2. hver eneste dag vække, og tage hende ud med godbidder både ude og når hun kommer tilbage i buret.
3. sørge for der er aktiviteter at lave når hun er ude, f.eks. bruge et gammelt håndklæde der hvor hun kravler som hun så kan kravle under eller måske bide i for redemateriale.
Dette skal gøres i omkring 1 måneds tid, men er det meget vigtigt at det er en fast rytme for ellers kan hamsteren ikke rigtig finde ud af det...
Det er min egen erfaring, kan sagtens være der er andre der har en anden måde, men det er sådan jeg fik vendt mine hamstere til at være vågne når jeg var og sove når vi sov og vi derfor slap for at høre på tremmebidning...
det kræver meget tålmodighed og stædighed, husk at en hamster er ikke rigtig sur førend den klaprer med tænderne eller hvæser af dig.. (når den gør en af de ting er det bedst at fjerne hænderne hurtigst muligt for at undgå dybe sår på følsomme steder)..
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11