Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
-
Nanna
Hej jeg har en Vinterhvid Dværghamster (Safir)
Jeg har nogle spørgsmål..
1. Kan min Hamster godt blive gravid, hun er 9 måneder gammel? (Men kan det stadig lade sig gøre at hun kan blive gravid?)
2. jeg har prøvet to gange før at have en han på besøg af samme race men hun blev ikke drægtig, men jeg lader dem heller ikke gå sammen hele tiden fordi han hele tiden parrer hende og hun bliver meget sur på ham og "Skriger" af ham, jeg har tænkt mig at prøve igen, men det er ikke sikkert det kan lade sig gøre... Kan jeg gøre noget ved det?
Håber i kan svare

-
Lykke
Jeg tror godt, din hamster kan blive drægtig, når den er 9 måneder gammel. Hos guldhamstere anbefales det, at de parres før de er 6 måneder gamle, for deres helbreds skyld, men jeg ved ikke hvordan det er med dværge.
Når hamsterne skriger, er det fordi de slås. Det tyder ret meget på, at din hun ikke vil have med din han at gøre.
Du kan godt prøve nogle gange med den samme han, men ellers er du nødt til at prøve med en anden og se om hun vil acceptere ham.
Hvor længe har du ladet dem gå sammen? De skal jo lige se hinanden an og se om de kan sammen, og der kommer ikke nogen balance i deres forhold, hvis det kun er ½ time ad gangen. Men hvis de skriger meget og tumler meget rundt - eller hvis hannen f.eks. holder op med at være tam og reagerer meget forskrækket på alting - så skal de selvfølgelig skilles med det samme.
For en sikkerheds skyld nævner jeg også lige, at du ikke kan være sikker på om de nu også er vinterhvide/ samme art (der findes ikke racer hos hamstere) medmindre de har stamtavler fra Dansk Hamster Forening. Hvis de ikke har det, er de formentlig det, der hedder hybrider, som du kan læse om andre steder på forum, og så bør du slet ikke parre dem.
-
Nanna
Jeg tror godt, din hamster kan blive drægtig, når den er 9 måneder gammel. Hos guldhamstere anbefales det, at de parres før de er 6 måneder gamle, for deres helbreds skyld, men jeg ved ikke hvordan det er med dværge.
Når hamsterne skriger, er det fordi de slås. Det tyder ret meget på, at din hun ikke vil have med din han at gøre.
Du kan godt prøve nogle gange med den samme han, men ellers er du nødt til at prøve med en anden og se om hun vil acceptere ham.
Hvor længe har du ladet dem gå sammen? De skal jo lige se hinanden an og se om de kan sammen, og der kommer ikke nogen balance i deres forhold, hvis det kun er ½ time ad gangen. Men hvis de skriger meget og tumler meget rundt - eller hvis hannen f.eks. holder op med at være tam og reagerer meget forskrækket på alting - så skal de selvfølgelig skilles med det samme.
For en sikkerheds skyld nævner jeg også lige, at du ikke kan være sikker på om de nu også er vinterhvide/ samme art (der findes ikke racer hos hamstere) medmindre de har stamtavler fra Dansk Hamster Forening. Hvis de ikke har det, er de formentlig det, der hedder hybrider, som du kan læse om andre steder på forum, og så bør du slet ikke parre dem
Tak for hjælpen!
Jeg ved godt det er et mærkeligt spørgsmål, men kan man bare spørge en om man kan låne deres hamster til parring? (fordi den hanhamster jeg først havde lånt det var mine kusiners
-
kathrine8D
Jaah, man kan da godt spørge om man kan låne en hamster til parring,
der er flere herinde der udlåne deres hamstere.
- Men som tidligere nævnt, er du nu sikker på det er en ægte Vinterhvid?
Hvis ikke der er DHF stamtavle på, vil det sikkert være en hybrid.
Hybrid= En blanding mellem en Cambell dværg hamster, og en Vinterhvid dværghamster.
Vil ikke anbefale alv på hybrider.
Ang. alder, ved det ikke helt, men jeg ville nok ikke selv parre min hamster i en alder af 9 mdr.
Held og lykke med det ! :)
Kærlige hamster hilsner Kathrine.
-
Nanna
Okay tak for hjælpen!
Øv, jeg ville SÅ GERNE have unger

:(
Hun har ikke nogle stamtavle, kan jeg få lavet sådan en (Og hvordan?)

-
Nanna
Til Lykke: Fordi jeg spørger flere gange er fordi der er ret mange som ikke har forstand på det, siden jeg får forskellige svar!
jeg får afvide af nogle, at jeg godt kan og andre siger jeg ikke kan, så det er måske LIDT svært at finde ud af

:roll:
Senest rettet af Nanna 9. dec 2010 17:53, rettet i alt 1 gang.
-
kathrine8D
Nanna: Man skal vist nok være medlem af DHF, for at få lavet en stamtavle.
Men for at man kan være helt sikker på at hamsteren er ren,
skal forældrene, også have stamtavle, tror jeg nok.
Det spørgsmål må der være nogle klogehoveder herinde til at svare præcist på.

Senest rettet af
kathrine8D 9. dec 2010 17:53, rettet i alt 1 gang.
-
Nanna
Okay, tak for svaret Kathrine

-
kathrine8D
Jamen det var da så lidt ! :D