Foder, vægt og alder på guldhamstere.

Beskrivelse mangler
Låst
Bella

Foder, vægt og alder på guldhamstere.

Indlæg af Bella » 26. maj 2010 21:20

Jeg har virkelig tænkt meget over, hvorfor mange guldhamstere ikke bliver så gamle- her mener jeg under 1 år.
Og jeg får nok tæsk, men synes det er meget relevant at diskutere.

Så vidt jeg kan læse herinde, er der mange der fodre med en foderblanding, der indeholder en del fede ting.
Derudover at det populært at guldhamstere bliver så store som muligt. (Nogle er desideret fede, hvis i spørger mig)

Ligesom fedme nedsætter levealderen på mennesker, gør det det vel også guldhamstere ?

Det er ihvertfald sådan med utroligt mange dyr.

Hvad mener i ? Og hvad er jeres oplevelse ?
Hamsterlige hilsner fra Bella og guldhamsterne Gurli, Georg, Gloria samt alle ungerne :-)

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 26. maj 2010 21:45

altså jeg fodre med altromin, og der er ikke for meget fedt i.
men hjerneblødninger er jo en svær ting at finde ud af hvorfor det sker.
hvis vi nu som eksempel tager de to Loan lige har mistet, dem ved jeg de har fået det samme ved hende som hos mig, og som søskendene til også stadig får, og dem jeg har herhjemme har det rigtigt godt.
jeg har mistet nogle stykker der var under 1 år mens jeg har brugt altromin, så der har overvægt ikke haft noget med det at gøre.
har også en hun som let bliver overvægtig og nok er lidt overvægtig hele tiden, og hun lever i bedste velgående.

og her i DK har vi jo en standart til udstillinger der siger de ikke må være overvægtige på udstillinger. og har herinde endnu ikke set rigtigt overvægtige hamstere.
tager du til gengæld de tyske så er mange af dem simpelthen fedet op så de er meget overvægtige, bare for at presse dem op på de 150 g de mener er minimumsvægt for en avlshun
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Bella

Indlæg af Bella » 27. maj 2010 05:57

darkangel87 skrev:altså jeg fodre med altromin, og der er ikke for meget fedt i.
men hjerneblødninger er jo en svær ting at finde ud af hvorfor det sker.
hvis vi nu som eksempel tager de to Loan lige har mistet, dem ved jeg de har fået det samme ved hende som hos mig, og som søskendene til også stadig får, og dem jeg har herhjemme har det rigtigt godt.
jeg har mistet nogle stykker der var under 1 år mens jeg har brugt altromin, så der har overvægt ikke haft noget med det at gøre.
har også en hun som let bliver overvægtig og nok er lidt overvægtig hele tiden, og hun lever i bedste velgående.

og her i DK har vi jo en standart til udstillinger der siger de ikke må være overvægtige på udstillinger. og har herinde endnu ikke set rigtigt overvægtige hamstere.
tager du til gengæld de tyske så er mange af dem simpelthen fedet op så de er meget overvægtige, bare for at presse dem op på de 150 g de mener er minimumsvægt for en avlshun
Tak for din deltagelse  :)
Altromin burde være et optimalt foder, også det jeg fodre med.
Det er mærkeligt synes jeg.
Jeg HAR set danske hamstere, der er fede.
Hamsterlige hilsner fra Bella og guldhamsterne Gurli, Georg, Gloria samt alle ungerne :-)

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 27. maj 2010 14:15

jamen det er der sikker også nogen der er,
men herinde på forummet har jeg ikke set nogen endnu der var fede.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Michele

Indlæg af Michele » 27. dec 2010 22:44

darkangel87 skrev:jamen det er der sikker også nogen der er,
men herinde på forummet har jeg ikke set nogen endnu der var fede.
Jeg har tænkt meget på, om den ene af mine er for tyk.

VIl netop gerne undgå overvægt netop aht. sundhed, velvære, levealder, livskvalitet osv.
Hunnen er fra 9. oktober (måske sept.) 2010 og vejer m. 140 og 160 g afhængig af, om hun lige har fået lov at gå amok i sjov guf.

Jeg synes, det er MEGET, men ... hun virker fast og muskuløs, når man tager hende op. Ikke spor blød eller sådan tyk og slasket i det.

Ideer ?????
Hendes bror er en slank sag på ca. 115 g., men han ser også faktisk mest slunken ud. I perioder i hvert fald.

Begge virker glade, friske, rører sig gerne  og flittigt, klare øjne, fin pels, drikker og spiser godt.
God dag
Michèle
Mor til Bumle og Peanut - begge guldhamstre fra Hanne i Silkeborg. (Malthes mor)

Lykke

Indlæg af Lykke » 28. dec 2010 20:42

Den passende vægt for en hamster afhænger meget af dens bygning. Typiske størrelser er 90-120g for en han og 110-140g for en hun.
Hvis de er født i oktober er de ikke helt udvoksede og så ligger de jo i den høje ende, men hvis de er født i september er det absolut fint. Og igen er bygningen vigtigt - jeg har haft hamstere op til 200g.
At begge er relativt store tyder på noget i gener/ bygning og ikke at de er fede. Man kan også som regel se på en guldhamster hvis den er fed.

Michele

Indlæg af Michele » 29. dec 2010 09:57

Lykke skrev: At begge er relativt store tyder på noget i gener/ bygning og ikke at de er fede. Man kan også som regel se på en guldhamster hvis den er fed.
TAK, Lykke.
De kommer begge fra Malthes Mor, så generne er jo nok til den store side. :-D
OG de SER altså pæne ud, og virker faste at røre ved, så ... de er nok bare store.
Men ... Peanut er nu på 160 g. Jeg sørger lige en periode for, at hun KUN får det alm. foder, så ikke det er noget uafbalanceret guf, der giver væksten. :-D
Stamtavlerne er endnu ikke landet, så jeg kan ikke huske den præcise dato. MEner det var 9/10. I HVERT fald den niende. :-D

Godt nytår.
God dag
Michèle
Mor til Bumle og Peanut - begge guldhamstre fra Hanne i Silkeborg. (Malthes mor)

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 29. dec 2010 10:15

Michele skrev:
Lykke skrev: At begge er relativt store tyder på noget i gener/ bygning og ikke at de er fede. Man kan også som regel se på en guldhamster hvis den er fed.
TAK, Lykke.
De kommer begge fra Malthes Mor, så generne er jo nok til den store side. :-DOG de SER altså pæne ud, og virker faste at røre ved, så ... de er nok bare store.
Men ... Peanut er nu på 160 g. Jeg sørger lige en periode for, at hun KUN får det alm. foder, så ikke det er noget uafbalanceret guf, der giver væksten. :-D
Stamtavlerne er endnu ikke landet, så jeg kan ikke huske den præcise dato. MEner det var 9/10. I HVERT fald den niende. :-D

Godt nytår.
Nu er det jo ikke mig som har født dem, selvom de er til den store side  :lol:

Men deres forældre er begge store, og de kommer fra linjer med store hamster, og der ligger også svenske gener bag  :)
Jeg har jo selv en bror fra kuldet og han er også pænt stor, og så længe de er aktive i buret, og ikke ser fede ud´.
De er født d.10/9, stamtavler er meget snart påvej, de er bestilt  :)

Michele

Indlæg af Michele » 29. dec 2010 10:32

malthesmor skrev: Nu er det jo ikke mig som har født dem, selvom de er til den store side  :lol:

Men deres forældre er begge store, og de kommer fra linjer med store hamster, og der ligger også svenske gener bag  :)
Jeg har jo selv en bror fra kuldet og han er også pænt stor, og så længe de er aktive i buret, og ikke ser fede ud´.
LOOOOL Hanne. :-D   8-)    :lol:
Men dine mange damer var også pænt store. :-D
Nåh ja, det var 10 i niende, men altså mig og så hukommelse. Stambøgerne kommer bare, når de kommer. Det er jo først, når vi skal til at lade dem være forældre, at vi egt. får brug for dem.   :oops:

Men fedt, at man kan se, det er fedt og ikke bare store kræ. :-D Så må de gerne være store og tunge for min skyld. :-D
Bare dumt med alle de der livsstilssygdomme, vi efterhånden i bedste mening får proppet i vores kræ, så fint med lidt fokus tænker jeg. :-D   :roll:
God dag
Michèle

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 29. dec 2010 11:01

Michele skrev:
malthesmor skrev: Nu er det jo ikke mig som har født dem, selvom de er til den store side  :lol:

LOOOOL Hanne. :-D   8-)    :lol:
Men dine mange damer var også pænt store. :-D
Nåh ja, det var 10 i niende, men altså mig og så hukommelse. Stambøgerne kommer bare, når de kommer. Det er jo først, når vi skal til at lade dem være forældre, at vi egt. får brug for dem.   :oops:

Men fedt, at man kan se, det er fedt og ikke bare store kræ. :-D Så må de gerne være store og tunge for min skyld. :-D
Bare dumt med alle de der livsstilssygdomme, vi efterhånden i bedste mening får proppet i vores kræ, så fint med lidt fokus tænker jeg. :-D   :roll:
Jamen du har helt ret  :D
Har stadig oldemor på mors side  hun har også altid været stor, oldemor fylder 2 år d.22/1-11, og tip olde er næsten lige død men hun blev 2 år og 3 mdr, at de bliver så gamle mener jeg  er bevis på at selvom de er store er det sunde hamster, også selvom de er såå store. :D

Michele

Indlæg af Michele » 29. dec 2010 11:12

malthesmor skrev:At de bliver så gamle mener jeg  er bevis på at selvom de er store er det sunde hamster, også selvom de er såå store. :D
GODT tænkt. :-D
Glæder mig med levealderen. Det ville jo være trist at sige farvel før allerhøjst nødvendigt. :-D
God dag
Michèle

Amanda

Indlæg af Amanda » 6. jan 2011 15:57

Jeg har set rigtig mange fede hamstre i dyrehandlerne rundt omkring.
Jeg så sidste år en hamster der var stort set samme størrelse som et baby marsvin. Det er godt nok også den største hamster jeg nogensinde har set  :shock:

Jeg passer på at min hamster ikke bliver for fed, for jeg syntes det er synd når de er så store. Hun er ellers rigtig glad for solsikkekerner, men dem får hun ikke for mange af. Ellers ender det med at hun kan trille  :lol:
Hun fylder 2 år om et par måneder.
Den første hamster jeg havde døde desværre allerede da han var et år gammel, selvom jeg havde passet ham på stort set samme måde...
Hilsen Amanda Og Feline ;-D

R.I.P. Felix <3

Låst