Marsvine mad????

Beskrivelse mangler
Lykke

Indlæg af Lykke » 6. dec 2010 19:52

Hamstere kan godt tåle marsvinemad såvidt jeg ved, men hamstere har brug for nogle andre ting end marsvin, som de så næppe får i en blanding der også er beregnet til marsvin.
Der står lidt om det på hamsterlands forside under foder.

kwo

Indlæg af kwo » 7. dec 2010 05:41

Marsvinet er mere vegetar, mens hamstere er altædende. Det vil sige de har større behov for proteiner end marsvin.
Kenneth Worm

N&N

Indlæg af N&N » 14. dec 2010 16:07

Marsvin har stort behov for c-vitamin og derfor er div. marsvin mad altid ekstra c-vitamin i. Hvad fodre du dine marsvin med? for tit er müsli foder ikke tilsat nok c-vitamin, og for meget korn, jeg vil anbefale dig et pillefoder, såsom allers møller - ovator eller danish argro .- det billigere og der bliver ikke sorteret så du sikker på dit marsvin får det som det skal have (har selv 10 marsvin og går meget op i dem, hehe)
Prøv evt. lux-shoppen.dk Der er jo også masser af hamsterfoder hvis det var.

Michele

Indlæg af Michele » 27. dec 2010 22:47

N&N skrev:Marsvin har stort behov for c-vitamin og derfor er div. marsvin mad altid ekstra c-vitamin i. Hvad fodre du dine marsvin med? for tit er müsli foder ikke tilsat nok c-vitamin, og for meget korn, jeg vil anbefale dig et pillefoder, såsom allers møller - ovator eller danish argro .- det billigere og der bliver ikke sorteret så du sikker på dit marsvin får det som det skal have (har selv 10 marsvin og går meget op i dem, hehe)
Ville også checke på lux-shoppen, men ... husk lige, at c-vitamin er et meget flygtigt vitamin. Det fordamper fra tørfoderet, så derfor skal marsvin (i hvert fald iflg. marsvineforeningen) have tilskud af c-vitamin i deres vand.
Derfor nok heller ikke det store problem for hamsteren med c-vitamin-indholdet, for ... hvis bøtten har været åbnet en tid, så er vitaminet fordampet.
God dag
Michèle
Mor til Bumle og Peanut - begge guldhamstre fra Hanne i Silkeborg. (Malthes mor)

my heaven

Indlæg af my heaven » 28. dec 2010 07:30

Michele skrev:
N&N skrev:Marsvin har stort behov for c-vitamin og derfor er div. marsvin mad altid ekstra c-vitamin i. Hvad fodre du dine marsvin med? for tit er müsli foder ikke tilsat nok c-vitamin, og for meget korn, jeg vil anbefale dig et pillefoder, såsom allers møller - ovator eller danish argro .- det billigere og der bliver ikke sorteret så du sikker på dit marsvin får det som det skal have (har selv 10 marsvin og går meget op i dem, hehe)
Ville også checke på lux-shoppen, men ... husk lige, at c-vitamin er et meget flygtigt vitamin. Det fordamper fra tørfoderet, så derfor skal marsvin (i hvert fald iflg. marsvineforeningen) have tilskud af c-vitamin i deres vand.
Derfor nok heller ikke det store problem for hamsteren med c-vitamin-indholdet, for ... hvis bøtten har været åbnet en tid, så er vitaminet fordampet.
nej,det er ikke rigtigt,c vitamin fordamper fra vand ikke fra deres foder.
Billede

Michele

Indlæg af Michele » 28. dec 2010 11:24

my heaven skrev:C- vitamin fordamper fra vand ikke fra deres foder.
Hmmmm ... .OK ? !!!
Så er der åbenbart delte meninger om det.
Jeg fik at vide af DMK, at jeg skulle sørge for at tilsætte det, fordi det netop fordampede fra foderet og derfor ikke ville være der i tilstrækkelige mængder.

Men i hvert fald ville det så nok være ret uheldigt at løbe risikoen og fodre hamstre med marsvinemad. Så dyrt er foder jo heller ikke - medmindre man altså har en hel dynge dyr. :-D

TAK for oplysningen.
God dag
Michèle
Mor til Bumle og Peanut - begge guldhamstre fra Hanne i Silkeborg. (Malthes mor)

my heaven

Indlæg af my heaven » 28. dec 2010 12:11

Michele skrev:
my heaven skrev:C- vitamin fordamper fra vand ikke fra deres foder.
Hmmmm ... .OK ? !!!
Så er der åbenbart delte meninger om det.
Jeg fik at vide af DMK, at jeg skulle sørge for at tilsætte det, fordi det netop fordampede fra foderet og derfor ikke ville være der i tilstrækkelige mængder.

Men i hvert fald ville det så nok være ret uheldigt at løbe risikoen og fodre hamstre med marsvinemad. Så dyrt er foder jo heller ikke - medmindre man altså har en hel dynge dyr. :-D

TAK for oplysningen.
jeg har opdrættet marsvin i 3 år og ved at vi ikke tilsætter c vitamin i vandet,men bruger godt foder med c vitamin i.
det er DMK helt enig i  ;O)
Billede

my heaven

Indlæg af my heaven » 28. dec 2010 12:15

jeg fandt lige det her på DMK hjemmeside  ;O)

MARSVIN OG C-VITAMIN
C-vitamin er altafgørende for marsvinets overlevelse. Et alm. sundt marsvin har brug for 10 mg. om dagen, og det to eller tredobbelte under drægtighed og manglesymptomer. C-vitamin er det eneste vitamin marsvin ikke selv kan danne (i lighed med mennesker, aber og flagermus). Marsvin der ikke får C-vitamin nok gennem foderet dør simpelthen før eller siden, for C-vitamin har stor betydning for mange af kroppens funktioner (vækst, udvikling af knogler og tænder, bindevæv, blodkar, forplantningsevne og immunforsvaret).

C-vitamin mangel ses i mange forskellige grader - lige fra dårlig trivsel, højere dødelighed, dødfødsler, nedsat frugtbarhed, dårlig vækst, tandfejl, drægtighedssyge, aborter til svær C-vitamin mangel - Skørbug. Man ser tit marsvin med C-vitaminmangel blive lammet i bagkrop eller bagben (det mange fejlagtigt kalder marsvinelammelse)

Mange dyrehandlere sælger C-vitamin i dråbeform og det er måske også Ok, hvis dyret blev fodret med det direkte i munden. Men dette er næsten aldrig tilfældet, da det på flaskerne anbefales at putte dråberne i drikkevandet. Hvis C-vitamin i drikkevandet skulle gavne marsvin - ville den skulle drikke alt vandet (tømme flaske) meget hurtigt - da C-vitaminets virkning meget hurtigt mister sin virkning i vandet.

Langt bedre (og sikkert også mere velsmagende) er det at fodre sit marsvin dagligt med frugt og grønt som indeholder store mængder C-vitamin. Nu er det jo ikke alt spiseligt (slet ikke det de fleste marsvin holder mest af) der indeholder så meget C-vitamin som et gennemsnits marsvin har brug for i døgnet. Allerbedst er det at fodre med græs og mælkebøtter - men vi bor jo desværre i et land hvor man ikke kan hente den slags sunde ting i naturen hele året - derfor må vi altså ud og købe ind til de kære små.
Billede

Michele

Indlæg af Michele » 29. dec 2010 10:05

Så er man nok blevet klogere siden jeg sidst havde marsvin i slut-firserne starten af halvfemserne. :-D

Men ... en lille detalje: at det fordamper fra vand, DET kan jeg fint gå med til. At det mister sin virkning i vandet, kan jeg ikke. For så skulle der heller ikke være vitaminer i juice, øbler, appelsiner o.l. hvor det jo er opløst i væsken.
Min fik i øvrigt dynger af frisk persille, som han var vild med, netop for at sikre rigeligt med c-vitamin.

Vitaminer på den velsmagende måde.  MUMS ! :roll:

Har vi forresten et hamsterblad ligesom Agurketidende ? DEt er så smart for at fange børnnene og holde dem opdaterede på foder, håndtering, adfærd osv. af deres kræ, og holde interessen for de dele oppe også. :-D
God dag
Michèle

my heaven

Indlæg af my heaven » 29. dec 2010 10:46

Michele skrev:Så er man nok blevet klogere siden jeg sidst havde marsvin i slut-firserne starten af halvfemserne. :-D

Men ... en lille detalje: at det fordamper fra vand, DET kan jeg fint gå med til. At det mister sin virkning i vandet, kan jeg ikke. For så skulle der heller ikke være vitaminer i juice, øbler, appelsiner o.l. hvor det jo er opløst i væsken.
Min fik i øvrigt dynger af frisk persille, som han var vild med, netop for at sikre rigeligt med c-vitamin.

Vitaminer på den velsmagende måde.  MUMS ! :roll:

Har vi forresten et hamsterblad ligesom Agurketidende ? DEt er så smart for at fange børnnene og holde dem opdaterede på foder, håndtering, adfærd osv. af deres kræ, og holde interessen for de dele oppe også. :-D
det er jo klart at virkningen forsvinder,når vitaminet er fordampet fra vandet,ikke
Billede

Michele

Indlæg af Michele » 29. dec 2010 10:50

my heaven skrev:det er jo klart at virkningen forsvinder,når vitaminet er fordampet fra vandet,ikke
Njoe ... hvis det stod i en skål. Men det er jo en ret lille beholder, som det står i. Ellers så er der vel heller ikke c-vitamin i juice, der har stået i køleskabet et par dage ?
Men det ER der måske heller ikke.
God dag
Michèle

my heaven

Indlæg af my heaven » 29. dec 2010 10:58

Michele skrev:
my heaven skrev:det er jo klart at virkningen forsvinder,når vitaminet er fordampet fra vandet,ikke
Njoe ... hvis det stod i en skål. Men det er jo en ret lille beholder, som det står i. Ellers så er der vel heller ikke c-vitamin i juice, der har stået i køleskabet et par dage ?
Men det ER der måske heller ikke.
det skal jeg ikke kunne sige,men når vi ved at det er livs vigtigt for vores marsvin at få c vitamin ,og de erfarne opdrættere fortæller at det ikke skal være via vandet,fordi det ikke virker,så ville jeg tænke på dyrene og gøre som de erfarne gør,giv dem godt foder med masser af c vitamin i ,og masser af grønt der indeholder c vitamin,men hold igen med persille,det er ikke sundt for dem i ret store mængder :wink:
Billede

Michele

Indlæg af Michele » 29. dec 2010 11:13

Hmmmm ikke for meget persille ?
Det er så måske fordi der er så meget jern i, at det kan gi' hård mave.
God dag
Michèle

Låst