Marsvine mad????

Beskrivelse mangler
my heaven

Indlæg af my heaven » 29. dec 2010 11:26

Michele skrev:Hmmmm ikke for meget persille ?
Det er så måske fordi der er så meget jern i, at det kan gi' hård mave.
jeg mener ikke det er jern,det er noget andet,men prøv at spørg på bippi eller mutterne,der kan de svare :D
Billede

my heaven

Indlæg af my heaven » 29. dec 2010 11:32

my heaven skrev:
Michele skrev:Hmmmm ikke for meget persille ?
Det er så måske fordi der er så meget jern i, at det kan gi' hård mave.
jeg mener ikke det er jern,det er noget andet,men prøv at spørg på bippi eller mutterne,der kan de svare :D
jeg fandt kun der her

Persille er rigtig godt, da det indeholder meget store mængder c-vitamin.
Men det bør alligevel kun gives en gang imellem, da det kan give urinvejs problemer, hvis man fodrer med store mængder/ofte.
Billede

my heaven

Indlæg af my heaven » 29. dec 2010 11:36

fandt lidt mere

persille indeholder oxalsyre.

'Fødevarer der indeholder store mængder oxalsyre kan hæmme absorptionen af calcium, altså kalk, fra tarmkanalen. Da calcium er nødvendig for knogleopbygningen og for en lang række andre fysiologiske funktioner bl.a. normal muskelfunktion kan en lav calciumoptagelse være problematisk.' (http://da.wikipedia.org/wiki/Oxalsyre)

Så når marsvinene får meget grønt med oxalsyre får de altså svært ved at optage den kalk de har brug for, for at kunne fungere
Billede

Michele

Indlæg af Michele » 29. dec 2010 13:13

my heaven skrev: Så når marsvinene får meget grønt med oxalsyre får de altså svært ved at optage den kalk de har brug for, for at kunne fungere
Så' det godt, det også er i foderpillerne, for ... meget af det grønne med meget c-vitamin er også oxalsyreholdigt. Eks. Grønkål.
Gad vide, om det også er i mælkebøtterne. Det er der måske ingen, der har gidet teste, fordi mennesker ikke spiser meget af det.

Det KAN jo være, marsvin opfører sig lidt anderledes mht. oxalsyre, end vi mennesker ? Men ... i hvert fald godt ikke at få urinvejsproblemer ved at overfodre med persille.
God dag
Michèle
Mor til Bumle og Peanut - begge guldhamstre fra Hanne i Silkeborg. (Malthes mor)

Låst