Bertrams øje.

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
susanne Nielsen

Bertrams øje.

Indlæg af susanne Nielsen » 16. jan 2011 17:27

Min elskede guldhamster Bertram har siden fredag haft problemer med sit ene øje. Fredag morgen havde hun helt lukket øje da hun vågnede og lidt størknet blod over og under øjet, hun åbnede dog øjet efter et par minutter og der var ingen synlig blod inde i øjet og det var heller ikke rødt eller hævet. Hendes adfærd var også helt normal. Jeg lod den sov idet min første indskydelse var at hun havde stukket sig på et høstrå.

Jeg synes ikke at det er blevet meget bedre. Hun har lukket øjet når hun vågner, åbner det efter ca. et minut, ikke rødt eller hævet, ikke puds eller blod. Men hun blinker lidt oftere og hendes øjet er ikke helt så åbent som den raske med næsten. Synes også øjet ser lidt mere fugtigt ud end det raske, men ikke som hvis det var øjenbetændelse.

Den skal selvfølgelig til dyrlægen i morgen, MEN spørgsmålet er hvad jeg skal gøre. Har før haft en hamster (godt nok dværg), hvor vi løbende gennem 6 måneder rendte til dyrlægen et hav af gange og behandlede med stort set alt medicin, uden bedring, og vi endte med at aflive hende.

Jeg ønsker ikke at Bertram skal igennem samme forløb med forskellige undersøgelser og behandlinger, så jeg håber på svar fra nogen af jer som måske har prøvet en lignende sygdomshistorie og om hamsteren evt. helbredte sig selv eller om det blev værre.

SCM

Indlæg af SCM » 16. jan 2011 17:42

http://www.tamrotten.dk/site/porphyrin.htm

Kan det være porphyrin ligesom ved tamrotter, eller ER det blod?
Jeg ved det ikke selv, men vil også gerne høre, om det kan forekomme ved hamstere, så jeg kan være opmærksom på dette. :)

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 16. jan 2011 17:55

Jeg ved ikke noget om tamrotter????? Og har aldrig hørt om sygdommen før, hvad er symptomerne efterfølgende?

Med er ret sikker på, at det var en lille smule størknet blod, men som sagt var der kun en smule fredag morgen, ikke sidenhen, nu blinker den mere end normalt og er lidt fugtig i øjet som heller ikke er helt så åbent som det raske. Derudover frisk.

SCM

Indlæg af SCM » 16. jan 2011 18:06

Jeg ved ikke særligt meget om hamstere, så jeg ved slet ikke om det kan forekomme hos dem.
Dyrelægen har sikkert et meget bedre svar! Det behøver ikke være farligt hvis det er porphyrin, det kan også bare være en forkølelse eller noget andet ufarligt. :)

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 16. jan 2011 18:16

Har læst lidt om det nu. Men kan ikke rigtig få svar på hvad symptomerne er udover det stof der frigives p.g.a. stress eller anden sygdom. Er det "bare" et synligt rød/brunt stof omkring øjet? Eller er der andre symptomer i selve øjet, for jeg kan se at det er lidt fugtigt og det at den blinker lidt tolker jeg som en form for irritation.

Hvor længe vare det? Og hvad er behandlingen udover ro?

clara

Indlæg af clara » 8. apr 2011 20:14

fandt du ud af hvad det var?
for min hamster har det samme, altså noget rød/brunt/bordeaux agtigt omkring øjet, og jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal stille op....

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 10. apr 2011 21:09

Bertrams øje blev hurtigt fint igen helt af sig selv, planen var at hun skulle til dyrlægen mandag morgen, men der var der intet at se, så vi fik det aldrig undersøgt. Jeg tror personligt at hun måske havde revet sig på enten sin negl eller på sit hø.

Jeg kan desværre ikke hjælpe nærmere end det. Men jeg vil da bestemt råde dig til at tage til dyrlægen, hvis det ikke bliver bedre inden for et døgns tid. Det kan være øjenbetændelse eller et sår på hornhinden og begge dele skal behandles.

Pøj pøj med det.

clara

Indlæg af clara » 10. apr 2011 22:17

ok, det var godt med bertrams øje.
jeg har prøvet at vaske det med kamille the, så må jeg se i morgen hvordan det ser ud

tak

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 10. apr 2011 22:37

Det er delte meninger om brugen af Kamille the, nogle dyrlæger siger det er fint at bruge, andre sige at det er direkte skadeligt. Jeg har på et tidligere hamster brugt saltvand dråber købt på apoteket, de er i hvert fald uskadelige.

Lykke

Indlæg af Lykke » 11. apr 2011 11:20

Jeg var en tur hos dyrlægen (på universitetet/ den gamle landbohøjskole) i dag og forhørte mig lige. Problemet med kamillethe er at det er svært at lave den rigtige blanding. Hun anbefalede øjendråbevand (saltvand) fra apoteket.

clara

Indlæg af clara » 11. apr 2011 11:54

ja det havde jeg tænkt på, men turde ikke rigtigt.
det må jeg prøve.
tak for tippet, hendes øje har det desværre ikke bedre idag.
joan

Trunte

Indlæg af Trunte » 11. apr 2011 15:32

Du kan også bruge det saltvand til kontaktlincer,
hvis du har sådan nogen.
Mvh. Lene

clara

Indlæg af clara » 11. apr 2011 15:39

Nej jeg har ikke kontaktlinser, så må købe noget...
hvad var du på landbohøjskolen med ?  er der noget galt med den lille

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 11. apr 2011 19:08

Hvis det ikke er bedre i dag, så ville jeg i hvert fald besøge en dyrlæge i morgen.

Låst