Har også oplevet "slagtede" dværghamstere.
Der er ingen tvivl om at burets størrelse og indretning har betydning. Jo større, jo bedre mulighed har dyrene for at gå hvert til sit, når de ikke vil hinanden. Der er også opdrættere, der har haft erfaring med at det gik bedre, når der var flere hjul, flere huse osv.
Og med de burstørrelser som de fleste almindelige mennesker får købt til deres hamstere, så er oddsene altså ikke gode...
En anden ting er generne. Jeg har hørt om en svensker der mente han havde fremavlet en stamme af guldhamstere som kunne gå sammen. Og det er vel ikke umuligt at tænke sig at man kan avle nogle af de naturlige instinkter til at have et territorium væk.
Men når det er sagt, er det også min erfaring, at det at en han ligger i et hjørne af buret, er tegn på at han er udstødt af de andre i et eller andet omfang. Det behøver ikke betyde, at de slås (hvis buret nu er stort nok til at de andre accepterer, at han så bor derhenne, eller hvis hans opførsel ellers er underdanig nok), men jeg har oplevet, at det var første skridt til at hunnen begyndte at jage efter ham.