Mr. og Coco's første kuld :)

Har du et født eller planlagt kuld, kan du her vise kuldet frem og fortælle mere om det.
Cisla
Indlæg: 64
Tilmeldt: 8. jan 2011 02:11

Mr. og Coco's første kuld :)

Indlæg af Cisla » 2. feb 2011 01:06

Så fik mine små hamstere nogle endnu mindre nogle af slagsen.
Hele 9 unger blev det til, og Coco passer dem så fint.
Beholder selv en, hva kan man ellers, og så er 5 allerede reserveret.
Det ser ud til at de er kommet ud i tre forskellige farver, men venter spændt på mere pels :)
Vedhæftede filer
3.jpg
Mørke med lyst på rumpen
3.jpg (16.58 KiB) Vist 6081 gange
2.jpg
Lyse
2.jpg (14.25 KiB) Vist 6081 gange
1.jpg
Lyse med mørkt på hoved
1.jpg (15.86 KiB) Vist 6081 gange

CeCa
Indlæg: 132
Tilmeldt: 27. sep 2010 20:06

Indlæg af CeCa » 2. feb 2011 08:23

Tillykke med dem  :D
De er da bare så kære  :D
Billede

NoiaBell
Indlæg: 91
Tilmeldt: 11. apr 2009 22:55

Indlæg af NoiaBell » 3. feb 2011 17:11

De er meget smukke.  :D
Hvilken art er de?  :oops:
Hilsen Helle
Dejlige hammi'er

kathrine8D
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 29. jun 2009 14:20

Indlæg af kathrine8D » 3. feb 2011 18:09

Nøj, hvor er de kære !  :D
Jeg tror det er dværghamstere?
Kærlige hamster hilsner Kathrine.

Pauline
Indlæg: 171
Tilmeldt: 27. dec 2010 11:24

Indlæg af Pauline » 3. feb 2011 19:40

Er det ikke guldhamstere?? :roll:  :wink:
Mvh Pauline
R.I.P min højt elskede Roseline<3 - fra d. 12 februar 2011 - d. 26 november 2012.

malthesmor
Indlæg: 1762
Tilmeldt: 16. sep 2008 20:36

Indlæg af malthesmor » 3. feb 2011 21:06

jeg tror også det er guldhamstere, men er itvivl  :oops:

Pauline
Indlæg: 171
Tilmeldt: 27. dec 2010 11:24

Indlæg af Pauline » 3. feb 2011 21:28

Er også lidt i tvivl  :whistle
Men Syntes at det ligner guldhamstere på det nederste billede :wink:
Mvh Pauline
R.I.P min højt elskede Roseline<3 - fra d. 12 februar 2011 - d. 26 november 2012.

Cisla
Indlæg: 64
Tilmeldt: 8. jan 2011 02:11

???

Indlæg af Cisla » 4. feb 2011 10:48

Tak :) er også helt vilde med dem. Gid man dog kunne beholde dem alle.

Dejligt med lidt debat om det er dværge eller guld :) nu jeg ikk lige havde fået skrevet det.

Men det er (trommehvirvel) guldhamstere :)

Lægger snart nogle nye billeder ind, for nogle af dem har fået en helt anden farve end først antaget.

Benjamin
Indlæg: 1579
Tilmeldt: 12. maj 2006 14:07

Indlæg af Benjamin » 4. feb 2011 16:52

Jeg gad godt at se billeder af forældrene, flere af ungerne ser meget skimmel ud.
Jeg vil våge at påstå at de sidste 4 unger på sidste billede er Zobel skimmel. :D
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Cisla
Indlæg: 64
Tilmeldt: 8. jan 2011 02:11

Forældre

Indlæg af Cisla » 4. feb 2011 21:15

Billeder af forældrene er på vej.
Mor har stamtavle, men far har ikke, så det er jo også lidt svært at regne ud. Men må ærligt indrømme at det ikk lige var de farver jeg havde forventet.

Cisla
Indlæg: 64
Tilmeldt: 8. jan 2011 02:11

De stolte forældre

Indlæg af Cisla » 4. feb 2011 21:23

Her er de kære (store) små.
Vedhæftede filer
4.jpg
Mr. Snowflake
4.jpg (12.49 KiB) Vist 6001 gange
5.jpg
Coco
5.jpg (14.26 KiB) Vist 6001 gange

Cisla
Indlæg: 64
Tilmeldt: 8. jan 2011 02:11

Nye billeder

Indlæg af Cisla » 12. feb 2011 14:38

Her er så lidt nyere billeder af ungerne.

Hvis der er nogen der har farve og genkode forslag modtages de meget gerne :)
Vedhæftede filer
9.jpg
De mørke unger
9.jpg (35.9 KiB) Vist 5979 gange
8.jpg
De hvide unger
8.jpg (27.87 KiB) Vist 5979 gange
7.jpg
De lyse unger
7.jpg (33.49 KiB) Vist 5979 gange

Cisla
Indlæg: 64
Tilmeldt: 8. jan 2011 02:11

Indlæg af Cisla » 12. feb 2011 14:58

Benjamin skrev:Jeg gad godt at se billeder af forældrene, flere af ungerne ser meget skimmel ud.
Jeg vil våge at påstå at de sidste 4 unger på sidste billede er Zobel skimmel. :D
Nu sad jeg lige og kiggede på hamsterpaletten, og så at skimmel genent er Whwh.

I en anden tråd herinde skrev du: Skimmel genet for eksempel (Whwh) parrer man to hamstere med genet og en af ungerne skulle resikere at få genet fra begge forældre altså (WhWh) så får du en helt hvid hamster der er født døv og uden øjne.

Så vil det sige at de unger der er skimmel, der skal man passe på hva man parrer dem med ikk?

Det er jo en større videnskab det her ;)

Benjamin
Indlæg: 1579
Tilmeldt: 12. maj 2006 14:07

Indlæg af Benjamin » 12. feb 2011 22:50

Cisla skrev:
Benjamin skrev:Jeg gad godt at se billeder af forældrene, flere af ungerne ser meget skimmel ud.
Jeg vil våge at påstå at de sidste 4 unger på sidste billede er Zobel skimmel. :D
Nu sad jeg lige og kiggede på hamsterpaletten, og så at skimmel genent er Whwh.

I en anden tråd herinde skrev du: Skimmel genet for eksempel (Whwh) parrer man to hamstere med genet og en af ungerne skulle resikere at få genet fra begge forældre altså (WhWh) så får du en helt hvid hamster der er født døv og uden øjne.

Så vil det sige at de unger der er skimmel, der skal man passe på hva man parrer dem med ikk?

Det er jo en større videnskab det her ;)
De sidste 4 unger er ihvertfald Zobel skimmel, og det er nemlig Whwh genet der er tale om.
De hvide som formentligt er Offwhite kan også være skimmel men det er ikke til at se for det er de for lyse til.
De to øverste ser også skimmel ud men det er yderst spøjst at de kun har farve i hovedet, så det kan godt tyde på at en af dine hamstere skjuler en anden mutation.

Faren som er helt hvid kan eksempelvis både være dominant spot og hvidbåndet og skimmel uden det kan ses da han er hvid, og det er ikke til at se hvide aftegninger på hvide dyr.

parrer man to dyr med Whwh genet og hvis en af ungerne skulle få genet to gange så bliver de pågældende unger ganske rigtigt født hvide uden øjne og døve.
Så WhWh dyr altså dyr med Wh genet to gange, er jo helst at undgå.

Whwh genet kaldet skimmel, kommer til udtryk som den hvide aftegning du kan se på de sidste 4 Zobel skimmel unger.
Men genet kommer kun til syne som simmel på creme baserede varianter, altså dyr der er creme (ee) da en Zobel er en Creme med umbrous gen altså (ee U_) så er en zobel altså en creme baseret variant.

På ikke creme baserede varianter, som sort og cinnamon for eksempel, altså farver hvor creme ikke indgår for at lave farven, der kommer genet ikke til udtryk som skimmel mutationen, men som hvidbuget.
altså ikke creme varianter får hvid bug, men det er begrænset hvor hvid bugen bliver og andre varianter kan spille ind på hvor tydelig den hvide bug bliver.

Så man kan sagtens have et dyr som er Whwh Hvidbuget eller skimmel uden at man nødvendigvis kan se det på dyret og derfor er genet farligt at lege med hvis man får sat to Whwh dyr sammen uden at vide det.

Så genet er smartest at holde på creme varianter for der kan genet ses lettest, og det er en god ide at holde genet adskildt fra andre aftegninger som Dominant spot hvidbåndet og andre eventuelle hvide aftegninger da disse kan skjule genet.
Det er blot for at vide hvor man har genet, for det er jo at foretrække at vide hvad ens dyr er så man ikke får lavet defekte unger.    

Så jeg anbefaler at holde genet på creme baserede varianter og holde det væk fra andre aftegninger, det er ikke for at forbyde folk noget eller at sætte regler op for folk det er kun en anbefaling fra min side af for at man ikke får lavet defekte unger.
Jeg mener at genet kræver lidt omtanke, før man bare parrer hvad som helst sammen med genet.


Jeg gad godt at se billeder af forældrene tydeligere billeder især af moren, hun er jo Mink og hun er dermed en creme variant, men hun ser ikke skimmel ud på billedet.

Faren er hvid måske offwhite, men han kan jo både have skimmel genet og han er nødt til at have den anden aftegning som har gjort de øverste unger næsten helt hvide.
Men da hvide aftegninger er svære eller umulige at se på hvide dyr kan man kun regne det ud efter afkommet, og hunnen er ensfarvet hvis hun ikke er skimmel, men det ser det ikke ud til.
Så vi skal nok satse på at de sjove gener kommer fra faren.

Jeg tænker at de øverste unger måske er Dominant spot Zobel skimmel, men det er ret svært at vurdere når de er så meget hvide og så unge.

Men det ville være en ganske god ide at finde ud af hvor skimmel genet kommer fra og hvis jeg kan udelukke moren så ved vi at det kommer fra faren.  

Skimmel genet er meget sjældent i danmark, og jeg var den sidste registrerede avler der havde det, jeg ved dog ikke om Kenneth har nogen efter en han engang købte af mig.
Men ihvertfald genet udgører ikke den store fare for der er stort set ingen der har det, men jeg syntes det er meget sjovt at se at det af og til dukker op selvom man troede det var uddødt i landet. :D  

Håber at dette besvarede dine spørgsmål, ellers må du spørge igen.  :D
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Cisla
Indlæg: 64
Tilmeldt: 8. jan 2011 02:11

Hmm

Indlæg af Cisla » 16. feb 2011 13:17

Ja det er jo hannen der er en værre en her, da jeg hverken kender hans "fortid", eller man kan se noget på ham. Hvis man kigger på ham i dagslys, så kan man faktisk godt se han er mere hvid nogen steder end andre, som om han har aftegninger, både i hoved og på bagdelen.

Jeg beholder en han fra kuldet, så skal jo passe på med hva jeg parre ham med. Ved godt du kun siger det af god mening :) og vil da rette mig efter det, da ungerne jo gerne skulle være sunde og raske!

Jeg har en hun der er Langhåret sølvzobel   ee ll Sg_ U_
Hun er købt i en dyrhandel, så ved det kun herinde fra.
Men ville jeg kunne parre ham med hende, uden at få defekte unger? For hun er, som jeg har forstået en creme variant. Men hun har en tynd hvid streg på bugen, er det noget advarsel signal så?

Moren har som sagt stamtavle (har købt hende hos Lykke), og hele hendes genkode hedder:
baba ee L_ pp sasa sgsg Uu.
Ved ikk om det er lige så brugbart som et bedre billede?

De øverste unger synes jeg har skiftet meget i farven. Da de var omkring de to uger, var det som om de også havde lidt grå farve ned af siderne, men det er forsvundet igen! Men beholder som sagt en af dem, (den med mest grå), så voksen billeder kan komme, hvis det er nemmere at se dér.

Ville det være muligt at lave en nogenlunde genkode på faren, ud fra de unger han har fået her? eller skal der flere kuld til, før man kan sådan noget?

Ja det er da meget sjovt, hvis det ikk er det man ser mest af. Blev selv overrasket over farverne, men sådan er det jo, når den ene ikk har stamtavle.

Takker mange gange for hjælpen, og undskylder på forhånd for de mange spørgsmål :oops:
Synes man skal sætte sig ind i alt det her, hvis man gerne vil avle, så er fuld af spørgsmål ;)

Besvar