Nu har jeg altså snart læst nettet tyndt...
Der står alverden om at det er sundt at give grøntsager og eg. kattemad som tilskud til sine hamstres kraftfoder.
MEN - nu fodrer jeg min egen med Vitakraft EMOTION - Sensitive, og indtil videre har jeg givet den knapt 12g agurk eller gulerod (selvfølgelig skyllede og økologiske) om dagen samt 3-5 stykker kattemad (IAMS Pro-Active - og hun elsker det samt det er godt til hendes tænder)
Spørgsmålet er så; må/kan man fodre med kattemad hver dag uden at det lille kræ ender med at få vitaminforgiftning? eller bør man kun gøre det et par gange i ugen?
Ligeledes med grøntsager?
Principielt skulle hamsteren jo være dækket ind med kraftfoderet alene, så jeg sidder med en frygt om at hvis jeg giver den frugt og grønt hver dag samt kattemad at hun så ender op med diarée eller med at dø af fedme/overfodring?
Desuden, er det sundt at give hamstre (guld, dværg, robowski mv.) f. eks. en saltsten? Kan de styre det?
Håber i kan hjælpe!
Grøntsager og protein
-
Såvidt jeg husker er der animalsk protein i den foder blanding du bruger i form af rejer, du kan læse på posen hvad det indeholder, hvis der er animalsk protein i blandingen er det ikke nødvendigt at give den mere
Jeg fodrer med hamster chrispy som ikke indeholder animalsk protein, så jeg blander ca. 100g tør kattefoder i pr. kg. hamster chrispy, så jeg husker at alle får et tilskud af animalsk protein, jeg har ret mange dyr.
Angående grønt så giv den lidt et par gange om ugen, du kan se her hvilket grønt de kan tåle http://hamsterland.dk/tilskudsfoder.htm
Salt mineral sten er unødvendigt, den får hvad den har brug for igennem fodret
Jeg fodrer med hamster chrispy som ikke indeholder animalsk protein, så jeg blander ca. 100g tør kattefoder i pr. kg. hamster chrispy, så jeg husker at alle får et tilskud af animalsk protein, jeg har ret mange dyr.
Angående grønt så giv den lidt et par gange om ugen, du kan se her hvilket grønt de kan tåle http://hamsterland.dk/tilskudsfoder.htm
Salt mineral sten er unødvendigt, den får hvad den har brug for igennem fodret
Ja det er korrekt at der er rejer i!:) Men hun kan bare så godt lide kattemaden.... Så kunne man ikke give hende blot en lille bitte smugle en gang imellem til hendes tænder, eller ville det være at "jeopardize" hendes helbred?
Okay kun frugt og grønt et par gange om ugen... Suk haha så blive rmin lille pus træt af mig fordi der ikke er noget lækkert til hende xD Kunne man evt give hende lidt brød de andre dage?
Og ok til det med saltstenen. Vi havde bare en hamster ude på arbejdet som slikkede helt vildt meget på ruderne hver gang vi havde tørret dem af, så jeg gav den en saltsten for at se om det evt kunne hjælpe... Er det farligt for dem at have en saltsten hvis de får det de skal have igennem foderet? Den får bare en normal hamsterblanding uden protein, da det desværre er salgsdyr:/
Okay kun frugt og grønt et par gange om ugen... Suk haha så blive rmin lille pus træt af mig fordi der ikke er noget lækkert til hende xD Kunne man evt give hende lidt brød de andre dage?
Og ok til det med saltstenen. Vi havde bare en hamster ude på arbejdet som slikkede helt vildt meget på ruderne hver gang vi havde tørret dem af, så jeg gav den en saltsten for at se om det evt kunne hjælpe... Er det farligt for dem at have en saltsten hvis de får det de skal have igennem foderet? Den får bare en normal hamsterblanding uden protein, da det desværre er salgsdyr:/
Hejsa
Mine dværghamster fik også Emotion Beauty en årgange, men hun virkede ikke rigtig intresseret i det, så nu får hun Hamster Crispy igen. Selvom der vare rejer i Emotion beauty, fik min stadig kattetørfoder, da den også kan lide det, og der ikke er ret mange rejer i. Så hun fik stadig 100 g. kattefoder pr. kilo Emotion Beauty. Så hvis du nu kommer 80 g. kattetørfoder i, tvivler jeg på der sker noget.
Mine dværghamster fik også Emotion Beauty en årgange, men hun virkede ikke rigtig intresseret i det, så nu får hun Hamster Crispy igen. Selvom der vare rejer i Emotion beauty, fik min stadig kattetørfoder, da den også kan lide det, og der ikke er ret mange rejer i. Så hun fik stadig 100 g. kattefoder pr. kilo Emotion Beauty. Så hvis du nu kommer 80 g. kattetørfoder i, tvivler jeg på der sker noget.
Den glade ejer af et Akvarie og dværghamsteren Bambi
R.I.P. Nougat, Pom'frit.,Feta og Simba <3
R.I.P. Nougat, Pom'frit.,Feta og Simba <3