Hejsa,
Vi er forholdsvis nye i hamsterverdenen. Derfor har vi et spørgsmål i forbindelse med anskaffelsen af vores nye hams... Vores hams nr 2.
Vores sidste hams ville gerne snakke når vi kom hen til hans bur, og han gik gladeligt og frivilligt op i vores hånd, når vi stak den ned til ham.
Ham her, Pepsi, er 4 mdr gl. Og han er såmænd vældig nysgerrig og vil gerne lade os kigge på ham. Men når det kommer til at skulle tages op, når vi hans grænse. Jeg har forsøgt med rosin som godbid og at lade ham snuse til min hånd nogle gange hver dag, siden vi fik ham (for en lille uge siden). Men han vil bare IKKE tages op. Han hvæser (hvorefter vi lader ham være) eller også så smider han sig om på ryggen (hvorefter vi lader ham være) og ellers så stormer han ind i sin træhule.
Hvad pokker gør vi for at gøre ham mere tam? Vil helst ikke gå over hans grænser...men det er også lidt trist med en hams, som helst kun vil kigges på og ikke røres ved/ nusses med/ om... øvøv.
Måske skal vi bare være tålmodige, men det er svært at forklare to børn, som bare SÅ gerne vil deres hams...som ikke vil dem/ os.
Kan vi gøre noget anderledes?
Ha' en god dag alle!
Min hams er ikke glad for at snakke
Fortsæt!
Det tager tid, hvis han ikke er vant til at blive taget op. (det kan tage et par måneder at gøre ham helt tam)
Prøv f.eks. i starten at lokke ham op i en bøtte, så han kommer ud af buret - og så kan I sikkert derfra få ham over i hånden. Når de først er kommet ud af buret, er de tit meget nemmere at få til at acceptere hænder. Og så vil tilvænningen i buret også blive nemmere.
Og godbidder er et godt trick.
I kan også prøve at vænne ham til at blive rørt i buret ved at bruge en lille (maler)pensel - først den bløde og sidenhen også den hårde ende.
Hans reaktioner er typiske forsvarsreaktioner.
Håber det hjalp lidt. Ellers læs lidt i de tidligere indlæg om samme emne. Der er spurgt og skrevet om det ofte

Det tager tid, hvis han ikke er vant til at blive taget op. (det kan tage et par måneder at gøre ham helt tam)
Prøv f.eks. i starten at lokke ham op i en bøtte, så han kommer ud af buret - og så kan I sikkert derfra få ham over i hånden. Når de først er kommet ud af buret, er de tit meget nemmere at få til at acceptere hænder. Og så vil tilvænningen i buret også blive nemmere.
Og godbidder er et godt trick.
I kan også prøve at vænne ham til at blive rørt i buret ved at bruge en lille (maler)pensel - først den bløde og sidenhen også den hårde ende.
Hans reaktioner er typiske forsvarsreaktioner.
Håber det hjalp lidt. Ellers læs lidt i de tidligere indlæg om samme emne. Der er spurgt og skrevet om det ofte

...
Jeg købte en hun i dyrhandelen, og det er førts nu, 1½ måned efter, at jeg kan tage hende ud af buret.
Som Lykke siger, så tager det tid!
Jeg holdte mig helt fra at prøve at tage hende ud af buret, og i stedet snakkede jeg med hende, og gav lidt godbidder. Vi startede gennem træmmerne, så med åben låge, og så med hånden inde i buret.
Men det kommer lige pludselig, der skal bare en god portion tålmodighed til
Som Lykke siger, så tager det tid!
Jeg holdte mig helt fra at prøve at tage hende ud af buret, og i stedet snakkede jeg med hende, og gav lidt godbidder. Vi startede gennem træmmerne, så med åben låge, og så med hånden inde i buret.
Men det kommer lige pludselig, der skal bare en god portion tålmodighed til

Tak til Jer begge :D . Dem som vi købte ham af, sagde dog, at han var tam. Meeeeen?? Men ok, vi er selvfølgelig også "de nye" i hans verden. Og det må vi ikke glemme... Vi må bare væbne os med lidt mere tålmodighed - selvom det er svært, når man bare såååå gerne vil "kramme" det bette pus, hihi.
Vi fortsætter med godbider... Og langsom tilvænning.
Jeg kigger lidt ekstra i trådene omkring det at "tæmme" sin hams
Vi fortsætter med godbider... Og langsom tilvænning.
Jeg kigger lidt ekstra i trådene omkring det at "tæmme" sin hams