Guldhamsterbur

Beskrivelse mangler
Låst
Joy

Guldhamsterbur

Indlæg af Joy » 13. mar 2011 19:10

Hej jeg er lidt i tvilv om hvor stort et guldhamsterbur skal være. Jeg har også hørt noget om at en voksen guldhamster ikke kan være i rørene der sidder på nogle bure. Skal jeg så have et bur uden rør. :lol:  :?:
Knus Emma,
Til minde om alle mine tidligere dejlige dyr. Og en knuser ti mine to dejlige katter og hamsteren Joy

Lykke

Indlæg af Lykke » 13. mar 2011 19:21

Jeg anbefaler mindst 60*30 eller 55*40 cm bur til guldhamstere.
Mine egne går i akvarier på 80*40 cm.

Mange voksne guldhamstere gider ikke de rør, man kan få hos dyrehandlerne. De kan godt komme igennem dem, men de bruger dem ofte ikke. Så det kan være spildt at have de rør. Desuden skal man huske at de også skal vaskes!

Man kan også lægge forskellige rør inde i buret - men til en voksen guldhamster skal man op i en størrelse der svarer til et nedløbsrør, før de rigtigt gider.

Joy

Indlæg af Joy » 13. mar 2011 19:26

Okay tak det er også noget i hen af hvad jeg selv har fundet ud af.
Knus Emma,
Til minde om alle mine tidligere dejlige dyr. Og en knuser ti mine to dejlige katter og hamsteren Joy

Wampi

Indlæg af Wampi » 15. mar 2011 19:38

det med rørene kommer an på hvad det er for nogle rør...

Der findes mange forskellige i forskellige størrelser..

Dem jeg selv har, har mit voksne guldhamster vendt rundt indeni uden at sidde fast mange gange...

størrelsen af buret afhænger også af hvor meget du tager hamsteren ud...

da vi startede havde vi kun et par små Spacebure hvor der var en hamster pr. bur... de trivedes altså fint men vi havde dem også ude flere timer end de tilbragte i buret pr. dag... så hvis buret blot er til når du skal sove eller de skal spise-tisse-sove så behøver det altså ikke at være kæmpe stort...

Nogen hamstere har også at de ikke trives i store bure hvor andre absolut ikke duer i små bure... havde en dværghamster der blev meget nervøs og bange da hun fik et større bur så måtte skifte det tilbage...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Joy

Indlæg af Joy » 16. mar 2011 15:38

Okay hvor store er dine rør. Jeg går i skole så hvor meget jeg har hnde oppe avhænger af hvor mange lektior jeg har men i gennemsnit en halv times tid 6 dage om ugen så det skal vel være et stort bur :?:
Knus Emma,

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 16. mar 2011 22:21

Jeg vil klart anbefale et bur uden faste rør, d.v.s. et bur hvor der ikke er huller i tremmerne til rør. Mange hamsterbure ser meget farvestrålende ud med en masse rør, min erfaring er at guldhamsterne ikke gider disse, iøvrigt er de tit bakteriebomber, fordi de er svære at gøre rene, derudover så er der flere fortællinger om hamstere der er døde, fordi de er kommet til skade i rørene. Hvis du alligevel køber et bur med faste rør så vær opmærksom på at en hamster med fyldte kindlommer også skal kunne komme igennem.

Jeg har selv tremmebur med enkelte rør der føre op til etager, disse er korte og store og hamsterne bruger dem gerne. Det giver også en stor fleksibilitet at jeg kan flytte rundt i buret uden at være afhængig af faste rør.

Med hensyn til burets størrelse så vil jeg påstå, at jo større jo bedre. Og selvfølge et stabilt og stort (min. 22 cm) hjul til at løbe i.

Wampi

Indlæg af Wampi » 17. mar 2011 15:45

når jeg tager målebåndet så er det ca. 6 cm fra den ene side til den anden der hvor det er størst...

Da hun ikke længere skal have rørene har jeg bare tapet hullerne til med blå gaffatape... og selvom hun har bevist hun er en gnaver med tremmerne så har hun endnu ikke begyndt at gnave i det..

alle mine guldhamstere har været glade for rørene.. det er bare ikke alle der kunne finde ud af at de ikke skulle bo i dem...

de rør jeg har er nemme at rengøre og skille og samle.. de er 2 delt og samles med en lyserød ring lavet af hårdt plastik... man er ikke i tvivl når man har sat røret rigtigt sammen for det giver en kliklyd når det sætter sig på plads med rillerne... så har heller ikke haft uheld med at hamster har fundet mellemrum og mast sig ud eller lignende med rørene..

det er igen en smagssag og igen afhænger det af hamsteren hvad den kan lide... nogen hamstere (uanset art) elsker rørene og andre gider dem slet ikke...

jeg vedhæfter 2 billeder af målingen, da jeg ikke har 3 hænder kan jeg ikke tage et billede af hvordan jeg målte det først, men i det mindste vise størrelsen...
Vedhæftede filer
IMG_1443.JPG
IMG_1443.JPG (99.2 KiB) Vist 2369 gange
IMG_1444.JPG
IMG_1444.JPG (99.06 KiB) Vist 2369 gange
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Låst