Tisser overalt!!

Beskrivelse mangler
Låst
Junika

Tisser overalt!!

Indlæg af Junika » 1. apr 2011 19:56

Jeg har haft min lille dværghamster i en lille måned nu, og elsker simpelthen den lille søde  :)
Jeg har dog nogen problemer med at holde buret rent, da den simpelthen bare tisser overalt. Jeg bruger Carefresh, og jeg kan stadig lugte den når jeg kommer tæt på buret. Den tisser simpelthen både der hvor den sover, og bare rundt omkring. Har ikke råd til at skifte AL strøelsen hver 3. dag :(
Den tisser også ind i sin hamsterball. Men den er jo lige til at rengøre.
Den har ikke et bestemt hjørne at tisse i - dog tisser den mest i sit hus. Så kan ikke vænne den til et toilet, selvom jeg smider strøelse/toiletpapir deri, som den har tisset på.
Hvad dælen gør jeg?

Lykke

Indlæg af Lykke » 1. apr 2011 20:57

Jeg tænker at den enten er meget forvirret over at være flyttet, eller at den måske har sukkersyge. Sukkersyge er en almindelig sygdom hos dværghamstere og et symptom er at de tisser og drikker ekstremt meget. Hvis der ikke er andre "problemer", kan de godt leve med det, men det kan være belastende at skulle skifte bur ofte. Man kan købe nogle strips på apoteket, som man putter tis på og så kan de sige om der er sukkersyge.

Det kan være svært at regulere hvor de tisser, men hvis den ikke har et sandbad, kan du evt. prøve at give den det og så se om den vælger at tisse der.

Junika

Indlæg af Junika » 1. apr 2011 21:06

Den har allerede et sandbad, og en lille skål med det der sand til toilettet. Jeg har faktisk overvejet det med sukkersyge, for den drikker rigtig meget. Men mængden af vand som forsvinder fra dunken er ikke stor. Og tror egentlig heller ikke den tisser voldsomt meget, det er ikke vådt eller noget overhovedet, det siver jo bare rundt i al dens redemateriale :(
Overvejer lidt at tage huset fra den for en kort stund, men synes bare det er så synd..

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 1. apr 2011 22:29

Jeg ville bestemt ikke tage dens hus fra den. Hvis det ikke er sukkersyge, så vil jeg tro, som Lykke, at den er forvirret og har brug for at afmærke sit sted, og så gør du det bare værre ved at tage dens hus fra den.

Har du andre hamstere i nærheden af buret?

Junika

Indlæg af Junika » 2. apr 2011 07:15

Nej jeg har kun det ene dyr i hele huset :)
Men den er helt tryg ved os, og buret, men derfor kan den selvfølgelig godt have brug for at afmærke sit territorium. Men det er hovedsageligt i dens rede den tisser, det kan jeg tydeligt lugte. Har dog læst noget om, at hvis jeg bare skifter dens redemateriale tit, vil den blive ved med det, fordi det altid bliver holdt rent.  :?

Lykke

Indlæg af Lykke » 2. apr 2011 08:45

Jeg bliver lidt i tvivl om hvad problemet er.
I første indlæg skrev du at den tissede overalt og nu skriver du at det mest er i reden. Så kan du jo skifte reden hvis det lugter meget.

Hvis den ikke tisser ekstra voldsomt, har jeg svært ved at forstå, hvordan der kan komme til at lugte meget på nogle få dage.

Ellers kan det være noget med strøelsen, og så kan du prøve at bruge en anden slags strøelse.

Junika

Indlæg af Junika » 2. apr 2011 13:54

Ja det er også lidt svært at forklare.. Altså den tisser hovedsageligt i reden, det er jeg klar over. For den har et træhus, og det suger jo, og det har fået plamager efter det. Men den tisser bare også andre steder i buret, så den har ikke et toilet-hjørne som sådan.
Og jeg bruger Carefresh, det skulle jo netop være den strøelse, som suger lugt og fugt bedst.
Tror bare jeg skifter dens træhus ud med et plastikhus, og bliver ved med at forsøge at lære den at bruge toilettet..

Lykke

Indlæg af Lykke » 2. apr 2011 21:37

Hvis ikke du vasker/ koger/ desinficerer træhuset, vil det jo blive ved med at lugte af tis.

Hamstere tisser også helst hvor de allerede har tisset, så den vil også fortsætte ved huset, selvom du giver den et toilet, hvis det er huset der lugter af tis.

Ved ikke om du kan bruge det til noget  :)

Junika

Indlæg af Junika » 3. apr 2011 08:03

Ja det er jo det.. Tror bare jeg forsøger med et nyt hus af plastik. Så kan det være den ikke begynder at tisse der, når der dufter af tis i dens toilet.
Tusind tak for hjælpen :)

Låst