HJÆLP -hun har tabt sig

Beskrivelse mangler
Låst
Hamsti

HJÆLP -hun har tabt sig

Indlæg af Hamsti » 2. apr 2011 20:32

Hej Alle

Håber i kan give lidt råd. Min lille vinterhvid har tabt sig, lige nu vejer hun imellem 37-39 g svingende over dagen. Så vidt jeg kan læse er det egentlig en ok vægt for sådan en lille dame, men jeg synes nu at hun begynder at se en smule ranglet ud -hun skal i hvert fald ikke tabe sig mere  :? Denne vægt har hun dog holdt de sidste små 14 dage.

Med til historien høre at hun lige efter nytår fik en ret slem forstoppelse, men det lykkedes os heldigvis at få hende igang igen.
Efterfølgende havde hun en vægt på 44 gram, hvor hun lå stabilt i en måneds tid, men her den sidste månede har hun så tabt sig yderligere. Jeg snakkede så med en dyrlægestuderende, som selv har hamster, som mente at det er fordi vi gav hende alt for meget grønt -især agurk (hun fik grønt hver dag). Det grønne har vi så skåret meget ned på og hun får det et par gange om ugen, men siden da har hun stadig tabt sig en lille smule.

Spørgsmålet er så om vi skal være bekymrede for hende. Hun er meget frisk og de sidste 14 dage har hun nærmest haft forårskulder (måske det hænger sammen med at hun har tabt sig). Hun drøner rundt HELE tiden og virker meget glad og kontaktsøgende. Humøret fejler altså ikke noget så det tyder jo ikke på at hun som sådan er syg.
Jeg har tjekke tænder på hende og de ser så vidt jeg kan se rigtig fine ud(ikke nemt at se ind i munden på hende). Hun drikker og tisser helt normalt (her tænker jeg på sukkersyge) og hendes afføring ser også fin ud. Hun er fra august, så ca et halvt år gammel.

Hun får nu dagligt gnaverblanding (flere gange om dagen og i riglige mængder. Nok til at der bliver lavet et kæmpe lager. Desuden får hun morgen og aften enten en forekylling eller et par mini melorme.
Ud over det får hun lidt guf såsom cornflaks, græskarkerner, rosiner og engang imellem lidt frugt og grønt.

Vi synes ikke hun virkede så glad for den gnaverblanding (den fra zoo city) som vi havde købt, så i dag har vi invisteret i en hamsterblanding fra Multifit, som hun selvfølgelig skal køres langsomt ind på. Så håber vi at det lille pus laver andet end bare at slæbe foderet op i sit lager.

Hvad synes I ud fra beskrivelsen. Lyder det som om hun bliver fodet forkert, eller er der noget andet vi skal være opmærksomme på.
Kan det bare vært fordi hun har forårskulder, så der ikke er noget at være bekymret for?

Har I evt. et par ideer til næringsrigt foder som kan gøre at hun lige tager et par gram på (eller mener I ikke det er nødvendigt)

MVH Hamsti

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 3. apr 2011 17:03

Som du selv skriver så er hendes vægt umiddelbar fin, men det er jo meget forskelligt fra hamster til hamster, og hvis du vurdere at hun ser tynd ud, så trænger hun nok til at tage lidt på.

Det du fodre med lyder fint, jeg synes dog at hun får meget protein dagligt, jeg ville umiddelbart måske skære lidt ned på det, i naturen får de langt fra kød dagligt.

Du kan eventuelt fodre hende med lidt solsikkekerner som tilskud til grundfodret, du kan også sætte en hirseklokke ind til hende (sådan nogle man også kan købe til f.x undulater), de fleste dværge elsker dem og det er en udemærket beskæftigelse for den at bide i den bevæglige klokke, derudover er det godt for dens tænder.

Derudover vil jeg fortælle, at min erfaring med hamstere både dværge og guld, er at de bliver lidt lidt inaktive om vinteren, for om foråret at blive mere aktive igen, måske er det det der også er sket for din.

Hamsti

tak for svar

Indlæg af Hamsti » 3. apr 2011 17:19

Tak for svaret.

Jamen så passer min antagelse om at hun har fået forårskulder jo meget godt  :lol: Hun har lige løbet rundt i burdet og været helt syg for at komme ud. Så en lille tur i bolden på gulvet og så blev hun træt det lille pus :shock:

Jeg glemte før at skrive: Hun får også solsikkekerner, både det der er i foderet og har også købt lidt ekstra til hende. og indimellem får hun også nogle hirsekolber. Ja begge dele er der jo godt med olie i, så det håber vi hjælper lidt. Desuden har jeg læst at de også kan tåle banan så det vil jeg prøve at se om ikke hun vil spise lidt af.

Jeg har også tænkt på om hun får for meget protein. Grunden til at hun får så meget er at det foder hun har fået ind til videre har været uden proteintilskud. Men nu har jeg jo som sagt fået købt noget med protein i. Desuden var det nærmest det eneste hun ville spise da hun havde forstoppelse og det virkede også som om det var med til at sætte maven igan igen (så tør man jo ikke rigtig fjerne det  :oops: )
Synes dog det er ret uklart hvor meget protein sådan et lille dyr skal have. men jeg vil i hvert fald skære ned på det. :roll:

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 3. apr 2011 22:56

Vil lige gøre dig opmærksom på, at banan godt kan give forstoppelse, hvis det gives for ofte og i for store mængder. Vandholdigt frugt og grønt kan derimod afhjælpe problemet, men selvfølgelig ikke i ubegrænset mængder.

Wampi

Indlæg af Wampi » 5. apr 2011 10:02

mit eneste spørgsmål er hvor gammel er hun?

dværghamstere har jeg specielt oplevet at når de når over 1-1½ års alderen så taber de sig uanset hvor meget og hvor fed mad de får...

har tidligere skrevet om min GiZmo der gik fra 65g (og var ikke fed) til en 45g også var tynd og ranglet på hans gamle dage...

vedhæfter lige et billede af ham da han var stor og flot, og et fra da han blev gammel...

Det skete henover en uges tid at han bare svandt ind, og først panikkede jeg også lidt og var igennem hele hans bur for at tjekke om han havde fået diarre eller lignende og vi begyndte at måle hans mad og sørge for han fik ekstra af solsikkerne osv... men det var altså bare pga hans alder han var blevet tynd...
Vedhæftede filer
Resize of IMG_1119.JPG
Resize of IMG_1119.JPG (112.84 KiB) Vist 4139 gange
IMG_9064.JPG
IMG_9064.JPG (156.21 KiB) Vist 4139 gange
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Hamsti

vægten siger...

Indlæg af Hamsti » 9. apr 2011 20:35

Wampi: som skrevet i teksten er hun ca. et halvt år gammel.. eller ved lidt nærmere beregning 8,5 måneder  :oops:

Ham GZmo ser bestem ikke ikke godt ud. Men hun ser overhovedet ikke så tynd ud. Her her til aften vejet hende igen og nu siger vægten 34g, og i morges dagde den 36g. Har dog også på fornemmelsen at den ikke altid vejer lige korrekt. Synes nu heller ikke hun ser ud til at have tabt sig de sidste par dage. Hun er stadig frisk og glad -dog knapt så meget forårskulder, men det var jo også helt ekstremt.

Jeg vil jo gerne have at hun kommer op og vejer 40g, der så hun nemlig rigtig fin ud. Så gode råd omkring opfedning modtages stadig med kyshånd. Har kigget i gamle indlæg og fundet råd om knækkede hasselnødder og brød.

Desuden tænker vi om hun mon kan tåle smør, de må jo gerne få lidt ost en gang imellem. Vi prøvede at give hende en lille-bitte smule og det synes hun i hvert fald var guf, men vil jo ikke give hende det hvis det er skadeligt :?:  Det er jo en blanding af vegitibilsk og animalsk fedt, så tænker at der jo ikke umiddelbart er noget i som hun ikke kan tåle :roll:

Susanne: ja det med bananen havde jeg ikke lige tænkt på. det var nu heller ikke fordi jeg havde tænkt mig at proppe hende med det. Men jo helt sikkert noget man skal holde øje med når hun nu har haft problemer med det

Wampi

Indlæg af Wampi » 10. apr 2011 15:32

smør skal man passe på pga saltet og de der fedtsyrer der også er usunde for os mennesker.. men jo hamstere ELSKER både smør og plantemargerine...

I hvert fald vores..

hmm.. gode fede råd tja tænk fed mad for mennesker det er det samme for hamstere og så husk at hamstermaven er meget lille så igen alt med måde.. og prøver I noget nyt så hold altid øje med afføring og opførsel de efterfølgende dage i tilfælde af at hun har lidt sart mave overfor bestemte ting...

alle slags nødder, solsikkekerner (f.eks. giv rugbrød eller toastbrød med det i), toastbrød er også fedende i sig selv men de bør ikke få alt for meget af det da der også er meget sukker i...

overvej også hvor mange aktiviteter der er i buret.. hvis der er alt for mange spændende ting at lave så ræser hun jo rundt for at nå det hele... saml maden i en skål eller lignende da det også hjælper på at gøre dem lidt dovne og derved igen mindske energi de bruger så de hurtigere tager på...

(og ups havde ikke lige set alderen i dit indlæg sorry  :oops: )

Uha GiZmo er død for en del år siden efterhånden det var mere for at give en sammenligning, også fordi jeg før har skrevet om ham og hans pludselige forvandling med vægt og pelstab... Han havde det som sagt helt fint og var stadig min kæledække der bed hvis man ikke tog ham op hurtigt nok...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Låst