Sår på bagbenet?

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
Sobbyduck

Sår på bagbenet?

Indlæg af Sobbyduck » 4. mar 2011 23:48

Kom lige hjem her til aften og det ser ud til at mit guldhamster har fået sig er grimt sår på det ene bagben. Det er forholdsvist stort, men ser ikke betændt ud. Men det er jo også nyt for det var der ikke igår.

Jeg har tjekket hendes bur men kan ikke umiddelbart se noget der skulle
kunne have forudsaget det. Det er temlig lille hendes bur PT da det er en nødløsning til jeg får et akvarie, og hun kravler meget på tremmerne.

Hun har to løbehjul og nogle rør i det, men kan det tænkes hun har fået det ved at falde ned? Der er lidt fyldt inde i hendes bur med de to hjul, så måske den skal have mere plads?

Er der noget jeg kan gøre for at rense såret??

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 4. mar 2011 23:59

Hamster heler meget hurtigt, og er super gode til at holde sår rene, men hold øje med at der ikke går infektion i det, andet behøver du ikke.

Men ret uheldigt at den har skåret/revet sig  :cry:

Lykke

Indlæg af Lykke » 5. mar 2011 09:36

Mon ikke den har hængt fast i tremmerne med benet eller noget?

Som malthesmor siger, håndterer de det normalt selv, så bare hold øje med det.

Sobbyduck

Indlæg af Sobbyduck » 6. mar 2011 00:02

Ok det vil jeg gøre:)

Det ser allerede meget bedre ud idag og nu har jeg fjernet alle spåner og givet hende majs grus i stedet for... Og har fjernet det ene hjul, men hun savner det vist lidt:/

Årh man bliver bare så sippet med det skidt xD

Sobbyduck

Livløs samt bar plet på bagbenet

Indlæg af Sobbyduck » 7. apr 2011 23:19

Min hamster har stadig et bagben uden hår og jeg synes hun trækker lidt på benet når hun går. Hun løber også skævt i hjulet.

Jeg havde et metalhjul til hende med tremmer, men er bange for det måske er det der har "slidt" på hendes ben? Så nu har hun et plastichjul der er helt lukket...

Jeg er dog meget bekymret for hende, hun sad fast i sit rør i dag og da jeg tog hende ud var hun helt livløs og hendes øjenbetændelse var gået fuld stændig amok. Så mens jeg rensede dem vågnede hun op igen og så efter et minuts tid kravlede hun rundt og begyndte at vaske sig.

Her til aften fandt jeg hende ligge på siden i buret og trække vejret langsomt og være livløs igen. Så prikkede jeg lidt til hende og ville løfte hende ud, hvorefter hun livede p igen og rendte rundt.

Jeg har lige skiftet hendes bur så hun har fået flere etager men der er ret langt ned fra den første "hylde" og hun har væltet ned i stedet for at bruge trappen. Nu har jeg fyldt helt op i bunden så der ikke er så langt.

Kan det godt være fordi hun har været stresset af at flytte bur, eller bør jeg tage hende til dyrelægen? pt. opførerr hun sig normalt. Hun har ikke villet bruge det nye hus jeg har købt til hende så hun har sovet i røret hvilket jeg nu har fjernet af frygt for hun skulle sidde fast igen. Så nu har hun en lille redekasse i det ene hjørne. Men buret er af gennemsigtig plastic for neden så der er ikke rigtigt noget sted hun sådan kan få ro, ud over i kassen.... Skal jeg putte hende tilbage i sit normale bur uden etager?

Årh har det så skidt med hun mistrives, jeg investerede jo i buret for at hun skulle få mere plads. Skal jeg evt dække det til nogle steder eller helt droppe det og sætte hende tilbage i standard buret uden etager?

Synes også bare det er synd at flytte hende igen, hvis hun er stresset i forvejen?

Er virkelig i vildrede her jeg vil jo blot min lille piges bedste.....

Wampi

Indlæg af Wampi » 8. apr 2011 13:02

Nu ved jeg ikke hvor gammel hun er men ellers lyder det desværre som da mine guldhamstere var på deres sidste dage... det med at de bare ligger og er livløse og så vågner op igen...

tror hvis hun er over 1 år er det bedst ikke at have etager i buret da de er mere skrøbelige jo ældre de bliver...

har også selv fjernet toppen af mit hjemmebyggede bur da hun var begyndt på at falde ned i stedet for at kravle ned og ville helst ikke risikere noget...

og et lille bur kan også sagtens være godt hvis man sørger for at holde øje med hvad hamsteren har brug for...

har haft hamstere der ikke ville have et hjul og hamstere der virkelig panikkede når det tog mere end 10 min at skifte deres bur og derfor skulle undvære hjulet... har haft hamstere der absolut skulle have en bestemt platform og igen andre der virkede frustreret over der sad noget i vejen for deres klatretur i tremmerne...

hvis hun virker stresset over det store bur er bedst at gå tilbage til det lille bur.. har også selv haft en hamster jeg havde købt større bur til men endte med at bruge det lille bur da hun gik helt i selvsving over at buret var for stort og det var kun ca. ½ gang så stort som det oprindelige...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 8. apr 2011 15:08

Fik den tanke at den måske står for koldt, hamstere kan godt begynde at gå i hi hvis temperaturen er for lav, for så at vågne op igen når de kommer op i varme hænder, bare en tanke.......

Det at hun løber skævt i hjulet kan være flere ting, tænker umiddelbart at den enten har brækket det (det er ikke altid man kan se at hamsteren har ondt) eller også kan hjulet simpelhen være for småt, det må ikke være under 20 cm og meget gerne større.

Sobbyduck

Indlæg af Sobbyduck » 8. apr 2011 17:00

Jeg vil skyde på hun er omkring et år, hun går også ret langsomt efterhånden men hun er altså ikke så stor. Tror måske jeg hælder mest til at sætte hende tilbage i det gamle og så fjerne metalhjulet så hun har mere plads at gå rundt på...

Hun så fin nok ud idag da jeg kom hjem... Well hun var helt våd på maven efter at have ligget i røret og hun spjættede med korte mellemrum. Hun er dog ikke våd mere men klør sig en del. Jeg har et sandbad til hende som jeg rengør hver dag....

Tak for rådene jeg tror jeg vil prøve det... Synes jo bare at hun bliver så stor så et lille bur på 80x60 virker bare så - småt!:/

Med hensyn til hjulet så har jeg et der er større end det hun har nu men det er efter at hun fik det at hun er begyndt at rende skævt... Altså hun kan gå på benet og kravle osv så tror ikke det er brækket?

Pauline

Indlæg af Pauline » 9. apr 2011 10:17

Er det mig der er helt galt på den idag eller er 80x60 ikke en meget god størelse bur? Hvor stort er det nye da?;)
Mvh Pauline
R.I.P min højt elskede Roseline<3 - fra d. 12 februar 2011 - d. 26 november 2012.

Sobbyduck

Indlæg af Sobbyduck » 9. apr 2011 17:41

Det nye er 60x45 i bunden og så med etager - men jeg besluttede at flytte hende tilbage i det gamle og så fjerne røret og hendes ene løbehjul, for at lave lidt mere plads - og det ved jeg faktisk ikke helt, jeg synes jo bare det er småt men det er måske bare fordi JEG gerne vil have hun har oceaner af plads og boltre sig på  :D

Men hun virker meget mere rolig nu hvor hun er kommet tilbage i det, jeg tror faktisk ikke hun magter alt det plads opad der var i det nye:/ Så til en anden gang ved jeg så at et etage/træmmebur ikke er en super fed løsning til at guldhamster på omtrent 10 måneder xD

Lykke

Indlæg af Lykke » 9. apr 2011 19:58

80*60 er en rigtig god størrelse, men det er jo også fordi vi i Danmark ikke giver hamstere særligt god plads - i Tyskland vil opdrætterne ikke sælge hamstere medmindre man har et bur på 100*40/60.

Jeg har indtryk af at guldhamstere hellere vil have lidt plads at løbe rundt på eller et godt område at kunne grave i eller forskellige steder at lave huler og gemme sig - end etager at kravle op på. Tror etager skal indrettes rigtigt godt for at fungere  :)

Sobbyduck

Indlæg af Sobbyduck » 10. apr 2011 12:09

det har du nok ganske ret i - hun er i hvert fald glad og livlig igen nu og hun får også sovet..... :D

Yeah vi er nogle værre nogle i Danmark :/ Synes bare at nogle guldhamstre bliver enorme, så ja. Heh jeg tror jeg venter lidt og så investerer i et andet bur uden etager der er lidt mere rummeligt om et stykke tid:)

Låst