MIT HAMSTER HAR DET SKIDT!

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
Tanja<3

MIT HAMSTER HAR DET SKIDT!

Indlæg af Tanja<3 » 31. maj 2011 06:02

Mit dværghamster Nelly fik det pludselig skidt igår og kunne ikke gå, ikke åbne øjnene og hendes hoved lå slatten ned på platicen. Jeg tog hende med til dyrlægen og han sagde det var noget med maven, så vi fik A38 til at give hende. Vi har puttet det ind i hendes mund med en sprøjte (altså uden nål selvfølgelig) og igår fik hun det 3-4 gange med et par timers mellemrum. Hun HAR fået det bedre idag, men er stadig MEGET svag. Er der noget jeg kan gøre for hende? Jeg har tænkt mig at få hende aflivet hvis der ikke er fremskridt imorgen. Jeg vil ikke lade hende lide i længere tid.

:cry2:

Kim

Indlæg af Kim » 31. maj 2011 08:30

Det er generelt svært med de små når de bliver syge. Det er begrænset hvad vi kan gøre.
Hvor gammel er hun?
http://www.mywinterwhitehamster.com

Bliv medlem af DHF og støt arbejdet for de små puss. Det koster ikke alverden og os medlemmer står altid klar til at give gode råd og hjælp med på vejen.

Lykke

Indlæg af Lykke » 31. maj 2011 08:46

Hvis det er noget med diarre, kan det gå hurtigt både med at få det skidt og at få det bedre.
Sagde dyrlægen noget om hvorfor det skulle være A38 og ikke f.eks. den slags medicin der ofte bliver anbefalet ved diarre (jeg kan selvfølgelig ikke lige huske navnet)? Den virker nemlig ret hurtigt.

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 31. maj 2011 09:48

Du kan eventuelt prøve noget Zoolac det kan købes uden dyrlægerecept på apoteket, jeg har også set det hos Maxizoo.

Ellers skal du være opmærksom på selv at vaske hænder og ikke give den frugt og grønt.

Håber at den bliver frisk.

Tanja<3

Indlæg af Tanja<3 » 31. maj 2011 13:15

Kim: Jeg fik hende 29. Nov. 2009 (ved ikke hvor gamle de er når man køber dem.

lykke: Hun har ikke diarre, men tisser tilgengæld meget. Nej dyrlægen sagde at A38 hjalp bedst mod det.

susanna Nielsen: Er det mod mavesmerter eller hvad?

Lykke

Indlæg af Lykke » 31. maj 2011 14:55

Zoolac var også det jeg mente. Det hjælper mod diarre/ maveproblemer.

Hvis din hamster tisser meget, og ikke har diarre, så kan jeg ikke lige gennemskue hvorfor det har noget med maven at gøre og hvad A38 skal gøre. A38 burde påvirke tarmfloraen ligesom zoolac gør (nok bare lidt mildere).

Til gengæld får dværghamstere tit sukkersyge, hvilket gør at de tisser meget og drikker meget - de kan tømme hele drikkeflasker på få timer. Hamsteren vil så også nemt blive dehydreret, dvs. have for lidlt væske i kroppen, hvilket kan give symptomer som svarer til dem du beskriver.
En hamster kan leve med sukkersyge sålænge det ikke er slemt, men det du beskriver lyder slemt.
Man kan købe strips på apoteket til at dryppe urin på og teste for sukkersyge.

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 31. maj 2011 16:28

Jeg kan, ligesom Lykke, heller ikke lige se at det er symptomer på maveproblemer, hvordan blev den undersøgt?

Den er jo en ældre hamster og når den drikker meget og er så sløv som du beskriver, vil jeg også sige at det lyder som diabetes (sukkersyge), men så er den tørstig over en længere periode, har du over tid observeret at den drikker mere.

Hvis det er sukkersyge og det kan du se med det samme på den strimmel Lykke omtaler, så ville jeg umiddelbart sige, at jeg ville aflive den hurtigst muligt, da det desværre kun vil gå ned af bakke med de symptomer den har nu. Desværre.

Tanja<3

Indlæg af Tanja<3 » 31. maj 2011 17:54

Okay nu forklarer jeg mig helt klart: INGEN DIARRE, DRIKKER IKKE MEGA MEGET, KAN IKKE GÅ ORDENLIGT. Hun er bedre nu og jeg ser heldigvis kun forbedringer(: Håber det går. Giver hende A38 - som FAKTISK virker- i et par dage mere og ser hvad der sker. Hun begynder at gå ind i en høbunke som hun normalt sover i(: Hun er LIDT for ivrig efter at komme igang med de normale ting igen. Stopper hende hvis hun overskrider grænsen og overansrengelser.

Tak for hjælpen alle sammen(:

Kim

Indlæg af Kim » 31. maj 2011 18:07

Dejligt at høre at hun har det bedre.
http://www.mywinterwhitehamster.com

Bliv medlem af DHF og støt arbejdet for de små puss. Det koster ikke alverden og os medlemmer står altid klar til at give gode råd og hjælp med på vejen.

Lykke

Indlæg af Lykke » 31. maj 2011 21:23

Det lyder godt  :)

Tanja<3

Indlæg af Tanja<3 » 4. jun 2011 14:21

Desværre ikke så godt alligevel..... Nelly skal aflives på mandag. Hun har problemer med at se. :cry2:  :cry2:

Thitte

Indlæg af Thitte » 5. jun 2011 20:59

Det var træls at høre. Men desværre er det jo den vej det går for dem.
Hun er jo også en ældre dame, og lyder til at have haft det rigtig godt hos dig. Trøstekram herfra.  :kram:
Mvh Mette og guldhammien Naya (o: Sov sødt mine to drenge, Malthe og Mikkel <3.

Låst