Graviditet - Guldhamster

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Charliés

Graviditet - Guldhamster

Indlæg af Charliés » 13. jun 2011 14:43

Hej, jeg har en hun guldhamster og jeg kunne godt tænke mig at få unger, altså et hyggekuld :-) Men jeg har lige nogle spørgsmål.

- Jeg har læst/hørt at guldhamstre ikke kan gå med andre, altså at de lever alene. Men hvis nu, (det er ikke relevant, bare et spørgsmål,) beholdte èn af ungerne, kunne moren så godt gå med denne ene unge, eller skulle de også skilles ad?

- Jeg er rimlig nervøs for at sætte en han og hun sammen, da jeg igen har læst at de kan gå til angreb på hinanden. Men, sætter man hannen ned til hunnen, eller omvendt? - Eller sætter man dem sammen et helt andet sted?

- Og hvordan ved man om hunnen er blevet gravid? hvor mange gange skal man parre dem før hun er blevet gravid?
Det var vidst det hele.

Charliés

Indlæg af Charliés » 13. jun 2011 14:44

Og selvfølgelig skulle denne ene unge være en pige.. :-)

Magnus08

Indlæg af Magnus08 » 13. jun 2011 15:37

Du kan ikke have Guldhamster gående sammen heller ikke mor og datter.

Jeg ville sætte dem sammen på neutralt territorium, evt i en løbegård hvor man hurtigt kan komme til dem.

De gange jeg har haft parret, har en enkelt gang været nok.
Nogle prøver at sætte dem sammen igen efter 3 dage (mener jeg, er ikke sikker). Som sagt har en gang været nok    8-)

Venlig hilsen
Anne

Joy

Indlæg af Joy » 13. jun 2011 15:53

Guldhamsterhunner er i brunst hver fjerder dag. En meget sjælden gang kan hun godt blive skindrægtig, men det er der ikke stor chance for så det er bare for en sikkerheds skyld at nogle vælger at sætte dem sammen i næste brunst.
Knus Emma,
Til minde om alle mine tidligere dejlige dyr. Og en knuser ti mine to dejlige katter og hamsteren Joy

Charliés

Indlæg af Charliés » 13. jun 2011 16:47

okay, tak for svarene :-)
Jeg har læst frem og tilbage med hensyn til parring herinde, og jeg læste noget om at der var nogle blandede racer, som man købte hos dyrehandler som helst ikke skulle parres da der så ville komme flere blandede racer. Men jeg er lidt i tvivl om det kun gælder dværghamstre, eller om det også gælder guldhamstre, min er nemlig købt hos en dyrehandler?

Saharaspunk

Indlæg af Saharaspunk » 13. jun 2011 16:50

Det gælder kun dværghamstrene. :)

Men du må ikke parre en guldhamsterhun som er for gammel, kan ikke helt huske hvor mange måneder det er, men ikke over 6 måneder, så vidt jeg husker.
Hun kan dø af det, da hendes skelet er vokset helt sammen og så kan hun ikke føde ungerne.
Ikke for at skræmme, men bare så du har det i baghovedet.  :)

Charliés

Indlæg af Charliés » 13. jun 2011 17:23

Så gammel er hun slet ikke endnu, jeg gætter på hun er 2 eller 3 måneder, er hun så for lille, eller hvornår er det bedst at få kuld på hende? :-)

Lykke

Indlæg af Lykke » 13. jun 2011 17:25

Det sidste gælder kun dværghamstere, da vi kun har én art guldhamster i fangenskab herhjemme.

Til gengæld er det smart at vide hvilke farver hannen og hunnen har, da der er nogle af farverne som det ikke er godt at parre med hinanden.

Når ungerne bliver voksne, kan de ikke gå sammen med moren mere.

Du finder ud af om hunnen er i brunst ved at ae hende ned over hofterne - hvis hun står stille og stritter med røven, er hun i brunst. Nogle gange virker det ikke, selvom hun er i brunst, og så er man nødt til at afprøve ved at sætte hende ned til hannen.
Hunnen er i  brunst hver 4. dag, som regel sent om aftenen (nogle gange kl. 23).
Da hunnen er den meste aggressive, er det bedst hvis det er på neutralt territorium eller hos hannen. Der må ikke være for meget legetøj, for det kan distrahere.

Hav en bøtte parat, hvis du får brug for at skille dem hurtigt.

Efter 15-30 minutter gider hunnen ikke mere og så skal de skilles ad.

Hvis hunnen ikke kommer i brunst 4 dage senere, er hun formentlig drægtig. Ellers kan man se hun bliver tyk ca. 10-14 dage efter parringen. Og på 16. dagen føder hun.

Charliés

Indlæg af Charliés » 13. jun 2011 17:39

Okay, mange tak.
Jeg tænkte på noget, jeg vil gerne hører om i syntes det er forkert, altså jeg vil jo kun parre hende for at se hvordan sådan en graviditet foregår, altså for hyggens skyld, syntes i det er forkert af mig? For hvis i syntes det, vil jeg selvfølgelig ikke gøre det.. Jeg ved bare ikke om jeg kun gør det for min egen skyld. Så mit spørgsmål er, syntes i der er noget forkert i det? :-)

Joy

Indlæg af Joy » 13. jun 2011 17:47

Det er der intet galt i. Jeg skal selv have et hygge kuld her til efteråret når min guldhun er gammel nok. Det er formeget for mange og starte et seriødt opdræt og det kommer også bag på nogen hvilket arbejde det er. Meen derfor kan vi jo godt have løst til at prøve det.
Knus Emma,
Til minde om alle mine tidligere dejlige dyr. Og en knuser ti mine to dejlige katter og hamsteren Joy

Charliés

Indlæg af Charliés » 13. jun 2011 17:57

Okay, godt nok, jeg var lidt i tvivl :-)

Magnus08

Indlæg af Magnus08 » 13. jun 2011 19:03

Jeg ville nok, se om jeg kunne finde nogle der gerne vil have en unge, så man ved man kan komme af med nogle af ungerne inden man sætter dem er verden.
Jeg ved det er en smagssag, det er dog kun ment som et godt råd.
Der er intet i vejen for et hygge kuld, men pas på det er sådan det starter for mange opdrætter;-)

Knus
Anne

Charliés

Indlæg af Charliés » 13. jun 2011 19:31

hehe, selvfølgelig ville jeg være sikker på at jeg kunne "komme af" med ungerne når de var gamle nok. :-)

Saharaspunk

Indlæg af Saharaspunk » 13. jun 2011 20:13

Det er bare ikke alle der overvejer det.  :wink:

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 13. jun 2011 21:36

Nej lige nu er det ikke nemt at komme af med unger ( i mit område ), jeg har 7 unger på 5 uger som jeg ikke kan få "afsat".
Så når man opdrætter hamster bør man nøje overveje hvad man vil gøre med dyrene hvis de ikke lige bliver solgt, de kan jo ikke gå sammen evigt, så det kan kræve at man har en masse ekstra bure til formålet.
Bare lige min erfaring  :wink:

Låst